آذربایجاناخبارایران

توجيه تاريخي سرکوب روحانيون شيعه در جمهوري آذربايجان

پايگاه اينترنتي «مدرن» جمهوري آذربايجان با انتشار رشته مقالاتي حکومت افشاريه را حکومتي غيرايراني و تشيع را مذهبي تفرقه افکن قلمداد کرد.

به گزارش آران نیوز ، اين پايگاه اينترنتي در اين رشته مقالات که طي روزهاي ۲۵ و ۳۱ مارس بخش هاي اول و دوم آن منتشر شد، تلاش کرده است پايبندي حکومت صفويه را به تشيع نيز عامل اختلاف شيعه و سني معرفي کند. 

بخش دوم اين مقاله با اين جمله آغاز شده است : « يکي از گام هاي مهم نادرشاه افشار در تاريخ ترک ها، هدف گذاري براي حل دشمني شيعه-سني و ايجاد اتحاد ميان عثماني ها و افشارها بود. »

فائق  علي اکبروف در تلاش براي غيرايراني قلمداد کردن افشاريه  و ادعاي تشکيل حکومت آذربايجان توسط نادرشاه افشار نوشته است : « کم نيستند کساني که اين خدمت نادرشاه را به نام ايران و به موازات آن به نام فارس ها ثبت مي کنند. … خيلي جالب است که افرادي هم وجود دارند که  ايدئولوژي قزلباشي صفويه را  به عنوان ايدئولوژي ملي ايران و صفويه را نيز دولت ملي ايران مي نامند… بسيار تاسف که در زمينه هضم کردن ايدئولوژي شيعي-قزلباشي صفويه در  تماميت ايران و ايراني کردن آن و دور نگه داشتنش از  ايدئولوژي ملي آذربايجان،  به اصطلاح «خدمات»  افرادي همچون احمد کسروي و سيد حسين تقي زاده کم نبوده است که دسته اين تبرها از چوب درخت خودمان مي باشد. » ( ضرب المثل آذري براي توصيف  خودي هايي که خائن تلقي مي شوند)

نويسنده اين مقاله همچنين با اين ادعا که  تلاش نادرشاه افشار براي حل اختلافات با عثماني ها،  به منظور  برطرف کردن خصومت ميان  ترک ها  صورت گرفته و هدف آن حل اختلاف ميان ايران و امپراطوري عثماني نبوده ، نوشته است : « نادرشاه با از ميان برداشتن شيعه گري که در زمان دولت ترکي صفوي رايج شده بود،  مصرانه به اتحاد ميان دو دولت ترک و مسلمان موفق شد.»

در اين مقاله براي تخريب علماي شيعه و تفرقه افکن معرفي کردن روحانيون و تندرو قلمداد کردن آنها تلاش شده و  آمده است : « نادر شاه از سرکوب بي امان روحانيون تندروي شيعه و طرفداران آنها  خودداري نکرد.» 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا