آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهروسیهعمومیقره باغنخجوان

رد ادعای باکو از سوی ایروان مبنی بر راه اندازی کریدور از خاک ارمنستان

مقام ارشد دولت ارمنستان با رد اظهارات تازه دولت جمهوری آذربایجان، گفت: «هیچ مسیر جاده‌ ای یا حمل‌ونقلی نمی‌تواند به عنوان یک «کریدور» در خاک ارمنستان راه اندازی شود.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان امروز تاکید کرد که هیچ مسیر جاده‌ ای یا حمل‌ و نقلی نمی‌تواند به عنوان یک «کریدور» در خاک ارمنستان  راه اندازی شود.

اظهارات گریگوریان پس از آن بیان شد که «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، مدعی شد که در جریان دیدار اخیر با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، طرفین در مورد گشایش یک کریدور از طریق خاک ارمنستان به توافق رسیدند. گریگوریان گفت که هیچ تغییری در موضع ارمنستان در این خصوص ایجاد نشده است.

وی افزود: «هیچ جاده یا مسیر حمل و نقل نمی تواند به عنوان یک کریدور در خاک ارمنستان ایجاد شود. همه توافقات حاصل شده در بروکسل مربوط به باز کردن ارتباطات منطقه‌ ای است.»

وی تصریح کرد: «در بیانیه رئیس شورای اروپا می‌بینید که توافقات در زمینه باز کردن ارتباطات منطقه‌ ای مربوط به کنترل مرزها و گمرکات، هزینه جاده‌ها و سازماندهی ترانزیت بین المللی است.»

گفتنی است، طی روزهای گذشته «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان با همتای روس خود «سرگئی لاوروف» تلفنی گفت‌وگو و برقراری صلح در منطقه و افزایش همکاری با مسکو تاکید کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی، روند اجرای مفاد بیانیه‌های سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفت.

«زنگزور» بخشی از جمهوری آذربایجان بود، اما در دهه ۱۹۲۰، شوروی سابق این منطقه را به ارمنستان داد. پس از این اقدام، جمهوری آذربایجان ارتباط خود را با نخجوان از دست داد. جمهوری آذربایجان روی پروژه‌هایی در کریدور زنگزور متمرکز شده است که شامل بزرگراه‌ها و خطوط ریلی می‌شود.

جمهوری آذربایجان و روسیه برای ساخت یک خط آهن به طول ۴۳ کیلومتر در منطقه مذاکره خواهند کرد. بخش‌هایی از راه‌آهن جمهوری آذربایجان و نخجوان که در دوران اشغال ویران شده بود، تعمیر می‌شود. جمهوری آذربایجان با تکمیل خط آهن می‌تواند بدون وقفه با قطار به ایران، ارمنستان و نخجوان برسد. این خط آهن همچنین ترکیه را از طریق آذربایجان به روسیه متصل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا