آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

تیرگی روابط آنکارا و آتن

 رئیس جمهور ترکیه نخست وزیر یونان را متهم به ممانعت از فروش هواپیماهای اف ۱۶ آمریکا به کشورش کرده و گفت: «ترکیه نشست مشترک شورای راهبردی با یونان را لغو کرده و «کریاکوس میتسوتاکیس» دیگر برای من وجود ندارد.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از روزنامه دیلی صباح ترکیه، «رجب طیب اردوغان» امروز سه شنبه در سخنانی پس از نشست کابینه گفت: «میتسوتاکیس علیه ترکیه صحبت کرده و از کنگره آمریکا خواسته تا جنگنده‌های اف ۱۶ به آنکارا نفروشد.»

میتسوتاکیس در جریان سفر هفته گذشته خود به واشنگتن در جلسه مشترک کنگره با هشدار نسبت به فروش این جنگنده‌ها به ترکیه مدعی شد که چنین اقدامی می‌تواند بی‌ثباتی بیشتری در منطقه ایجاد کند.

این روزنامه چاپ ترکیه نوشت: «این در حالی است که دولت بایدن به طور غیررسمی با کنگره تماس گرفته تا مجوز فروش پیشنهادی تسلیحات پیشرفته و سایر تجهیزات برای ناوگان اف ۱۶ را دریافت کند.»

اردوغان افزود: «توافق کرده بودیم که کشورهای ثالث را در درگیری‌های خود دخالت ندهیم. اما با این وجود، میتسوتاکیس هفته گذشته در سفر به واشنگتن به آمریکایی‌ها هشدار داد که به ما اف ۱۶ ندهند.»

رئیس جمهور ترکیه یادآور شد: «قرار بود امسال نشست مشترک شورای راهبردی را با یونان برگزار کنیم اما دیگر کسی به نام میتسوتاکیس برای من وجود ندارد و موافق چنین دیداری با او نیستم. چون ما با کسانی که به عهد خود وفادار هستند راهمان را ادامه می‌دهیم.»

به اعتقاد اردوغان، واشنگتن در خصوص تصمیم خود برای فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه اهمیتی به سخنان نخست وزیر یونان نمی‌دهد.

به نوشته الجزیره، این اظهارات رئیس جمهور ترکیه در حالی مطرح شد که وی درباره موضع آنکارا در قبال فنلاند و درخواست سوئد برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، موضوعی که به تایید همه کشورهای عضو ناتو نیاز دارد، صحبت کرد.

ترکیه ضمن مخالفت با الحاق این دو کشور به ناتو، آنها را به حمایت و میزبانی از گروه‌هایی متهم کرده که در طبقه بندی آنکارا به عنوان سازمان‌های تروریستی قرار دارند.

اردوغان همچنین یونان را به حمایت از اعضای گروه «فتح الله گولن» در جریان کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ و ایجاد پایگاه‌های نظامی علیه ترکیه متهم کرد.

اردوغان تاکید کرد که موضع کشورش در خصوص گسترش ناتو ناشی از مواضع اصولی آن در قبال موضوع مبارزه با تروریسم و نه به زعم او از خصومت یا تعصب است.

اردوغان همچنین تاکید کرد که ترکیه با پذیرش مجدد یونان در شاخه نظامی ناتو در سال ۱۹۸۰ اشتباه کرد.

در این ارتباط و در واکنش به اظهارات اردوغان، «یوآنیس اویکونومو» سخنگوی دولت یونان گفته میتسوتاکیس از حقوق یونان و قوانین بین المللی دفاع می‌کند و سیاست خارجی آن نیز بر اساس پیمان‌های این کشور است. ما وارد بحثی که توسط ترکیه رهبری می‌شود نمی‌شویم.

گفتنی است، ترکیه و یونان که هر دو عضو ناتو هستند در برخی مسائل از جمله مرزهای دریایی، حریم هوایی و وضعیت جزیره قبرس با هم اختلاف نظر دارند.

نخست وزیر یونان در جریان سفر هفته گذشته خود به واشنکتن و دیدارهایش با جو بایدن رئیس جمهوری و مقامات ارشد آمریکا گفت که آتن تا سال ۲۰۳۰ روند خرید جنگنده‌های اف ۳۵ از ایالات متحده را آغاز می‌کند.

یونان در ماه جاری رسما توافقنامه نظامی دوجانبه خود با آمریکا را برای ۵ سال تمدید کرد. این قرارداد جایگزین قراردادی شد که به ارتش آمریکا اجازه دسترسی به سه پایگاه در سرزمین اصلی یونان و همچنین حضور نیروی دریایی آمریکا در جزیره کرت را می‌دهد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا