اردبیل

متن و صوت کامل خطبه های نماز جمعه اردبیل در مورخه 9 خرداد 1393

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.

–        اعتقاد به هومعکم أینما کنتم، مقدمه تقوا

یکی از بزرگترین عوامل و مقدمه های تقوا  این است که انسان خودش را همیشه در محضر خداوند  متعال و در برابر دیدگان او بداند. امام صادق (ع) به فردی به نام اسحاق فرمود:”یا اسحاق خف الله کأنّک تراه ” از خدا بترس همانگونه که کأنّه خدا را می بینی. “و ان کنت لا تراه” اگر تو خدا را نمی بینی “فإنّه یراک” اگر انسان به این مقام نرسد که در هر جا و با چشم دل خداوند متعال را ببیند، حداقل این اعتقاد را نباید از دست بدهد که خداوند متعال انسان را می بیند.”و أن کنت تراه أنّه لا یراک ” اگر اعتقاد انسان این باشد که خدا او را نمی بیند”فقد کفرت” دچار کفر شده است.”و إن کنت تعلم أنّه یراک” اگر اعتقاد انسان این باشد که خداوند او را می بیند “ثم برزت له بالمعصیه” اما در معرض دید خداوند هتاکی و معصیت بکند “فقد جعلته من أهون الناظرین علیک” با این کار ،انسان خداوند را از همه ناظرین بی ارزش تر قرار داده است. انسان در برابر دیدگان یک فرد دیگر مواظبت می کند که خطایی  انجام ندهد و لی در برابر دیدگان خداوند هتک حرمت می نماید.

–        احاطه خداوند بر کل امور

خداوند این مسئله را در قرآن به شکلی عالی بیان فرموده است« یَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلاَ یَسْتَخْفُونَ مِنَ اللّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ یُبَیِّتُونَ مَا لاَ یَرْضَی مِنَ الْقَوْلِ وَکَانَ اللّهُ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطًا »( نسا – آیه ١٠٨) خداوند گلایه می کند که بعضی ها کارهای ناپسند شان را از انسان های دیگر پنهان می کنند اما از من پنهان نمی کنند! وهو معهم ، خداوند می فرماید من که در همه جا با انسان ها هستم. وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ یُبَیِّتُونَ مَا لاَ یَرْضَی مِنَ الْقَوْلِ در آن زمانی که حرف ناپسندی بر زبان می آورند و یک حرفی را که نباید به زبان بیاورند می گویند آیا نمی دانند که من در آن مکان حاضر و ناظرم وَکَانَ اللّهُ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطًا ،خداوند متعال به هر چیزی احاطه دارد.

–        تحقیر خداوند توسط انسان، عامل تحقیر انسان توسط ذرات عالم

 اگر انسان خداوند را تحقیر نماید و در برابر دیدگان خداوند معصیت نماید و خداوند را به حساب نیاورد و نوع نگاهش به خداوند اینگونه باشد، در اینصورت ذرات عالم انسان را تحقیر خواهند کرد. در ذات این عالم نهاده شده است که اگر کسی به جنگ با خداوند برخیزد و به خداوند نگاه حقیرانه ای داشته باشد عالم به او بادید حقارت خواهد نگریست. خداوند متعال در قرآن چه زیبا فرموده است« سَیُصِیبُ الَّذِینَ أَجْرَمُواْ صَغَارٌ عِندَ اللّهِ وَعَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا کَانُواْ یَمْکُرُونَ »( سوره انعام – آیه ١٢٤)صغار یعنی حقارت، خداوند متعال می فرماید به آنها حقارت به زودی خواهد رسید ، اما نه در چشم مردم بلکه در دیدگان خداوند به حقارت خواهند رسید.    « صَغَارٌ عِندَ اللّهِ وَعَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا کَانُواْ یَمْکُرُونَ » نتیجه مکر کردن با خداوند حقارت در نزد خداوند است و هم در دنیا هم در آخرت .

–        محاذات با حق حقیقت و روح نماز

حقیقت و روح نماز این است که انسان به درجه ای برسد که  در محاذات خداوند رو در رو بایستد و با ایستادن در این مقام سیر او شروع می شود  و در اسماء و صفات خداوندی سیر می کند.

نماز برای این نیست که معانی کلمات از ذهن انسان بگذرد ،الفاظ نماز ابزار تخاطب با حق است. اینکه انسان در نماز احساس می کند که در برابر خداوند ایستاده است، حقیقت نماز همین است  .انسان که در برابر خداوند قرار گرفت با توجه به اینکه به ذات احدیت نمی تواند وقوف یابد، در اسماء و صفات خداوند سیر خواهد نمود. در این سیر انسان ناخواسته شروع به مقایسه خواهد نمود و می بیند که هیچ در برابر همه چیز ایستاده است و از اینجاست که دعا شروع می شود چون هیچ از همه چیز طلب می کند، عطش از اینجا شروع می شود چون هیچ عطش دارد که به آن همه چیز نزدیک شود. ریشه و کنه این عطش در خلقت قرار داده شده است به همین علت در عالم خلقت و تکوین به این عطش و تشنگی پاسخ می دهند.

–        میل به تقرّب به بزرگ در فطرت انسان

هیچ لذتی از لذات معنوی به این حد نخواهد رسید که انسان  به یک ذات و شخص و حقیقت بزرگِ بزرگ نزدیک شود . میل به بزرگ در فطرت انسان قرار داده شده است و انسان مجذوب بزرگ تر می شود.از آنجا که ما بزرگ ندیده ایم و با حقیقت بزرگی آشنا نیستیم و در زندگی با حقیقت بزرگی مواجه نیستیم معنای این جمله را متوجه نمی شویم که در میان لذات معنوی هیچ لذتی بالاتر از تقرّب به ذات بزرگ نیست. همین که انسان در برابر بزرگی ایستاد می خواهدکه به آن نزدیک شود. به نسبت بزرگی آن بزرگ عطش در انسان شکل می گیرد. بی قراری از همین جا شکل می گیرد و عشق و بی تابی اینجا خودش را نشان می دهد.

–        عطش به حضرت حق ، عطش به لایتناهی

یک شخصیت هرچه که شأنش بالاتر باشد به همان اندازه در انسان عطش نزدیکی به او ایجاد خواهد شد. گاهی انسان در حسرت است که ای کاش فقط یکبار جمال او را ببیند. عطش نسبت به شأن حضرت حق که شأن لایتناهی است  تمامی ندارد چون شأنی که در برابر انسان قرار گرفته تمامی ندارد و لایتناهی است و انسان را گاهی به سمت بی قراری می کشد و حتی گاهی انسان را به هلاکت می کشاند. جناب شعیب سه بار چشمانش کور شد و خداوندمتعال به او فرمود شعیب تا به کی چشمان تو کور خواهد شد و من به تو آنرا باز خواهم گرداند؟  پاسخ داد خدایا، لست اصبر أو اراک؛ نمی توانم صبر کنم تا زمانی که تو را ببینم!

–        عطش  لبیک خداوند به بنده

با این سیر در جمال و جلال حق تعالی  و مظاهر حق- که عالم مظاهر حق است – عطش روز به روز شدت خواهد گرفت و انسان به دیده ی رضا و به یک لبیک خداوند عطش خواهد داشت که او خدا را بخواند و خداوند لبیک بگوید. از ادعیه مشخص است که اگر کسی به خاطر این عطش جان از بدنش خارج شود و بمیرد جای مذمت نیست. این دعا را یاد بگیریدکه، وَ لَا تُهْلِكْنِي يَا إِلَهِي غَمّاً حَتَّى تَسْتَجِيبَ لِي، وَ تُعَرِّفَنِي الْإِجَابَةَ فِي دُعَائِي ؛ خدایا مرا از غم نکش تا من آن یک لبیک تو را بشنوم!  چقدر زیباست، کجا شنیده اید که عبد مولا را صدا بزند و مولا لبیک بگوید.

ترس و عشق تو کمند لطف ماست                  زیر هر یا رب تو لبیکهاست

این عطش باعث می شود که انسان وارد یک عباداتی شود که این عبادت ها گاهی خطرناک می شوند. بعضی ها به ریاضت های خیلی شدیدی تن داده اند چرا؟ چرا دین ما جلوی بعضی از ریاضت های شدید را گرفته است؟

این آیه را با دقت بخوانید«طه مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى »( طه – آیه٢) پیامبر ،ما این قرآن را بر تو نازل نکردیم  تا تو خودت را اینگونه به سختی و مشقت بیاندازی. در تفسیر این آیه هر کسی چیزی گفته است. یک عده می گویند همین که پیامبر(ص)دعوتش را علنی کرد و مشرکان مخالفت کردند، پیامبر(ص) هضم نفس کردند و فرمودند که ایراد در من است و نفرمود که ایراد در این جماعت است. مرحوم شاه آبادی می فرمایند که پیامبر(ص)فرمود که ایراد در من است و شروع به خودسازی و ریاضت شدید نمود، خداوند متعال فرمود دست نگه دار، من اینگونه نگفته ام .اما قضیه از این فرموده مرحوم شاه آبادی خیلی فراتر است.انسان هرچقدر که در جمال و جلال حق سیر می کند و هرچه بیشتر در محیط وحدت غرق می شود

ظاهرش خشک لب به ساحل فقر             باطنش در محیط وحدت غرق

انسان هرچه بیشتر غرق می شود می بیند که هیچ است و این موضوع دائماً شدت می گیرد و می خواهد که هر طور شده آن دیده ی رضا را بدست آورد« وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ »(توبه-آیه72) و برای رسیدن به آن مقام به هر کاری دست بزند و  این جاست که خداوند متعال می فرماید دست نگه دار و خودت را هلاک نکن.

–        ذرات عالم به عطش سالک طریق حق پاسخ می دهند

خداوند متعال خودش مقدمه پیدایش این عطش را فراهم و خودش ارزش این عطش را مشخص کرده و خودش چاره ی این عطش را تدبیر نموده است و لذا ذرات عالم به این عطش پاسخ می گویند.نظام تکوین این عطش را که مقدس ترین عطش هاست سیراب می کند اما نه با آب های ظاهری ، چون با آب این آتش فروکش نمی کند

مرا فرات زسر برگذشت و تشنه ترم

با آب فرات هم این آتش خاموش نمی شود.

–        آب به دنبال تشنه می گردد!

خداوند متعال آب رحمت و عنایتش را به گونه ای قرار داده است که آب به دنبال تشنه  می رود. معمولاً تشنه به دنبال یافتن آب می باشد اما در این جا قضیه بر عکس است و آب رحمت و عنایت به دنبال تشنه می گردد. «وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فیهِمْ خَیْراً لَأَسْمَعَهُمْ»(انفال- آیه23) ، خداوند متعال می فرماید اگر در کسی قابلیت دیدم او را نگه می دارم و رها نمی کنم

تشنگان گر آب جویند از جهان      آب هم جوید به عالم تشنگان

تشنه می نالد که ای آب گوار      آب هم نالد که کو آن آب خوار

آن کسی که به دنبال آب می گردد کجاست؟ صدای آب هم این است:- اگر کسی بتواند حرف آب را بشنود-

بانگ آبم من بگوش تشنگان     همچو باران می رسد از آسمان

به گفته ی مولوی همانگونه که از آسمان باران می بارد ندای من آبم، به گوش تشنگان همانگونه می رسد

برجه ای عاشق برآور اضطراب     بانگ آب و تشنه و آنگاه خواب

برجه، یعنی تکان بخور.

تشنه مگر می تواند بخوابد. کسی که خوابیده است معلوم است که عطش ندارد.

بانگ می آید که ای طالب بیا      جود محتاج گدایان چون گدا

جود می جوید گدایان و ضعاف    همچو خوبان کآئینه جویند صاف

روی زیبا زآئینه زیبا شود            روی احسان از گدا پیدا شود

این تشنگی را با یک روایت برایتان تصویر کنم .

در روایت آمده است که پیامبر(ص) وقتی به رکوع می رفتند اصحاب می گفتند کی از رکوع بلند خواهدشد؟ و همین که پیامبر(ص) به سجده می رفتند می گفتند کی از سجده بلند خواهد شد؟ یرکع حتی یقال متی یرفع رأسه؛ چه وقت سر از رکوع بر خواهد داشت؟ و یسجد حتی یقال متی یرفع رأسه؛ وقتی به سجده می رفت می گفتند چه موقع سر از سجده بلند خواهد کرد؟

–        غفلت ، عامل هلاکت سالک

یکی از علما می فرماید در خراسان در پشت بام حرم امام رضا(ع) شیخ حسنعلی اصفهانی به  سجده رفت آنگاه بارش برف شروع شد ولی او غرق در عالم علوی بود بحدیکه برف تماماً روی او را پوشاند چقدر تعبیر زیبایی است که اگر غفلت در جان و قلب سالک رخنه کند  هلاک خواهد شد. پیامبر(ص) فرمود “تنام عینای ولا ینام قلبی”چشمم می خوابد ولی قلبم بیدار است.

–        ارحنا یا بلال!

وقتی صدای اذان برای نماز بلند می شد فوراً رو به بلال می نمود و می فرمود”ارحنا یا بلال” ، ای کسانی که یک عمر از نماز محروم بوده اید و سر به مهر نرسانده اید به این زودی متوجه خواهید شد که چه چیزی را از دست داده اید، صبر کنید الان شب تاریک است بگذارید روز شود” عِنْدَ الْصَبَاح يَحْمَدُ الْقُوْمُ الْسُّرَى” بگذارید صبح سر بر آورد آنوقت متوجه خواهید شد که چه چیری از دستتان رفته است.آنوقت خواهید گفت که می خواهیم به سجده بیافتیم؛ اما آیه ی قرآن را بخوانید که دیگر امکان سجده وجود ندارد «یوم یکشف عن ساق و یدعون الی السجود فلایستطیعون»(قلم-آیه42)و در هنگام نماز ببینید چه غوغایی در عالم و چه قیامتی در وجود پیامبر(ص) برپا می شد که به بلال می فرمود، ارحنا یا بلال؛ ما را راحت کن بلال! یعنی اذان بگو تا ما وارد محاذات حق تعالی شویم  و با او نجوا کنیم .  همسر پیامبر می گوید: کان اذا دخل وقتها ، همین که وقت نماز داخل می شد، کأنّه لم یعرف اهلا و لا حمیماً؛ گویی پیامبر(ص) هیچ کس را نمی شناخت، نه اهل خودش را می شناخت و نه همسر خود را می شناخت و نه دوستانش را می شناخت.

ببینید کدام جاذبه رسول خدا(ص) را برداشته و با خود برده است و چه خوب است که جذبه ای اینچنین انسان را با خود ببرد. بردنی که بازگشتی ندارد. من ذا الذی ذاق حلاوت محبتک فرام منک بدلا و من ذا الذی انس بقربک فابتغی عنک حولا ؛ قیمت انسان با همین جذبه ها معلوم می گردد.

خداوند با لطف و کرمش این مقامات معنوی را به ما بچشاند.

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

–        تغییر همه چیز در یک چشم برهم زدن

انسان باید بسیار هوشیار باشد چون در این عالم در یک لحظه همه چیز تغییر می کند. یا بهشتی می شود ویا جهنمی. کافیست که انسان یک لحظه چشمش راببندد، همه چیز تمام می شود و در عالم دیگر چشم باز خواهد کرد در آن عالم تمام جلوات با این عالم فرق خواهد کرد. در روایت آمده مؤمن وقتی از دنیا می رود و در قبر گذاشته می شود هنوز کفن خشک نشده  با حورالعین معانقه می کند.

–        ورود خوارج به جهنم قبل از خشک شدن عرق اسبانشان

 پیامبر(ص) به حضرت علی (ع) خبر داد و فرمود یا علی با خوارج جنگ خواهی کرد کسانی که از آنها کشته می شوند هنوز عرق اسب هایشان خشک نشده وارد جهنم خواهند شد. یعنی در یک لحظه تمام اوضاع به هم می خورد.

–        سالم بیرون رفتن از دنیا نیاز الان ما

چقدر ما باید حساس باشیم که نیاز و احتیاج الان ما این است که سالم از این دنیا بیرون برویم.خواجه نصیر طوسی می گوید مایحتاج الیه فی الحال مقدم ممن ما یحتاج الیه فی المأل، اینکه انسان از دنیا بطور سالم خارج شود بسیار مهم است در خصوص رسول خدا آمده خرج من الدنیا خمیصاو  ورد الاخره سلیما. بر روی هرچه مصالحه می کنید بر روی این موضوع مصالحه نکنید. پشیمانی آن پایانی ندارد. می پرسند که کدام آیه قرآن از آیات دیگر سختر است، می گویند هیچ آیه ای مانند این آیه کمر انسان را نمی شکند« مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ » (ق-آیه29) خداوند می فرماید حرفی که در محضر من است دیگر تغییر نمی کند وقتی حکم شد دیگر کار تمام است و دیگر رهایی از آن نیست، ما یبدل القول لدی، خداوند می فرماید حرف من دیگر تغییر نمی کند هرچه انسان از وحشت این آیه به اضطراب بیافتد، جا دارد.

–        سوم شعبان روز میلاد امام حسین (ع)

سوم شعبان پیش رو ماست که مقارن با میلاد حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است . ما چطور می توانیم در شأن حضرت صحبت کنیم. به صورت مفصل کتاب هایی نوشته شده است و صحبت های بسیار ی بیان شده است، عزیزان اگر می خواهند به محضر اباعبدالله عرض ادب نمایید یک نوشته و کتاب در مورد سیره و شخصیت ایشان بخوانند. سنخیت از آنجا درست می شود.

–        روز پاسدار و پاسداری از معالم دین

آن روز را روز پاسدار نامیده اند. ارزش یک پاسدار به آن چیزی است که می خواهد از آن پاسداری نماید. همه ما پاسداریم، اما از چه چیزی پاسداری می کنیم. یک عده از مسائل شخصی پاسداری می کنند ، نعوذبالله یک عده هم از مسائل حرامشان پاسداری می کنند . اینکه روز ولادت حضرت امام حسین (ع) را روز پاسدار نامیده اند برای این است که بگویند پاسدار از آن حقیقتی محافظت و نگهبانی و پاسداری می کند که امام حسین (ع) از آن پاسداری کرد.

امام حسین(ع) از چه چیزی پاسداری کرد؟

از معالم دین. لِنَرّدَّ المعالم من دینک؛

 معالم دین کدامند؟

  • یکی تعهد اجتماعی است. تعهد اجتماعی یعنی امر به معروف و نهی از منکر.
  • مورد دیگر امنیت انسان هاست. و يأمن المظلومون من عبادك.
  • مورد دیگر اصلاح شهرها است. حضرت فرمود می خواهیم اصلاح فی البلاد بکنیم.
  • فییء و بیت المال عادلانه توزیع شود. این از معالم دین است که امام حسین (ع) بر زبان آورده است.

قسط و عدل از معالم دین در روابط اجتماعی هستند. ما اینها را از کربلا می خواهیم

  • عمل به حق و رویگردانی از باطل از معالم دین است.
  • ایستادن در برابر ظالم ،هرکس که باشد و سکوت نکردن از معالم دین است.
  • اینکه انسان جان بدهد ولی مجدو عزت اش را حفظ نماید، از معالم دین است.
  •  هیهات من الذله، از معالم دین است.و…

ما به این فکر حسین (ع) می خواهیم لبیک بگوییم. وقتی می گویید لبیک یا حسین(ع)، یعنی لبیک اللهم لبیک. چون حسین(ع) حرف شخصی که ندارد.

ابن عباس می گوید وقتی حسین(ع) به کربلا می رفت در خواب دیدم جبرئیل در کنار کعبه دستان حسین (ع) را گرفته است و ندا می کند : هلموا الى بيعه الله ؛ مردم بيائيد با خدا بيعت كنيد. دست حسین(ع) همان دست خداست.

–        آنچه از معالم دین نیست:

  • معالم دین را بیاموزید. معالم دین عکس امام حسین (ع) نیست که بر سر مجالس قرار بدهیم
  • گریه موسمی ار معالم دین نیست که فقط ده روز برای امام حسین(ع) گریه بکنیم.
  • معالم دین فقط ده روز پیراهن مشکی پوشیدن نیست.
  •  معالم دین یک ارادت احساسی نیست.
  • معالم دین این نیست که در ده  روز محرم آهنگ موبایلتان را تغییر دهید و بعد که تمام شد با حسین (ع) خداحافظی کنید.
  • معالم دین این نیست که حسین را در حسینیه حبس کنید همچنانکه میسحی ها  مسیح را در کلیسا حبس می کنند و سکولارهای  مسلمان خدا را در مسجد. حسین می خواست حکومت تشکیل دهد.

حسین(ع)  سیر کننده در مسیر پدر و جدش به جهت تشکیل حکومت است.

بعضی افراد می گویند سیاست نباید با قضیه ی کربلا و عزاداری قاطی شود. مصیبت  اصلی ما همین موضوع است. امام حسین (ع) وقتی به کربلا می رفتند فرمود که من ، اسیروا بسیره جدی و ابی؛ من می خواهم راه جدم و پدرم را بروم. جدش چکار کرد؟ جدش در مدینه حکومت تشکیل داد وحال آن عده می گویند که دین با سیاست کاری ندارد. علی (ع)در مدینه و کوفه سیره ی پیامبر(ص) را ادامه داد و حکومت تشکیل داد.اصلاً خود حضرت مسلم چرا از مردم کوفه بیعت گرفت؟ به این دلیل بود که می خواستند حکومت تشکیل بدهند اما حکومت صالحان ، رهبریت صالح در رأس هرم قدرت جامعه قرار بگیرد این بالاترین معالم دین است.

از خداوند متعال می خواهیم که این روز را بر پاسداران عزیز مبارک کند و الگوی عزیزان اباعبدالله الحسین(ع) باشد همچنانکه الگوی انقلاب اسلامی عاشوری حسین (ع)است.

به جانبازان عزیز هم روز جانباز را تبریک می گوییم و در شأن جانبازان عزیز همین بس که حضرت امام فرمود: جانباز همان شهیدی است که بقایای پیکرش در عالم خاک جا مانده است.

بنده از همین جا عرض ادب می کنم به خانواده معظم جانبازان.

–        امام خمینی و احیای اسلام ناب محمدی(ص)

در سالروز رحلت حضرت امام خمینیره قرار گرفته ایم.

امام در داخل و خارج کار بی نظیری انجام داد.در داخل کشور حاکمیت ملی و اقتدار و عزت ملی ما را احیاء نمود و درخارج از کشور حضرت امام سردمدار بیداری اسلامی و احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) شدند.

حضرت امام دید که کشورها را دو قسمت کرده اند. یک عده سلطه گر  و یک عده بیچاره هم سلطه پذیر. یک عده فرمانده و یک عده هم فرمانبر. امام دید که امت اسلامی با عقب ماندگی وحشتناک در اردوگاه سلطه پذیران افتاده و فرمانبر شده است و  اراده و آینده درخشانی ندارد. پیامبر(ص) فرمود که من مبعوث شده ام تا شما را بر روی زمین سلطان و ملوک کنم؛ بعثت لاجعلکم ملوکا علی الارض. اما به جای آن امت مملوک شده اند.

–        صف کشیدن جبهه باطل در برابر اسلام ناب محمدی(ص)

امام خواستند که کاری بکنند دید که بیرون آوردن  این لقمه چرب از دهان گرگ های گرسنه کار آسانی نیست. حوزه تمدن اسلامی مانند یک حیوان شیرده شده که شیرش را می دوشند و استکبار جهانی این پستان پر شیر را رها نخواهد کرد و تمام قد در برابر امام خواهد ایستاد. خوب دقت کنید در خاورمیانه هرچه گرفتاری به وجود آمده بعد از انقلاب اسلامی بوده است. دخالت نظامی در منطقه بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفت. 8سال جنگ تحمیلی بعد از  انقلاب اتفاق افتاد. گروهای خطرناک سلفی و تکفیری که ایجاد نمودند و طائفی گری براه انداختند همه بعد از انقلاب بوده است. جریان ناسیونالیسم افراطی بعد از انقلاب مانند قارچ سبز شدند. همه اینها در برابر فکر امام صف کشیدند و فهمیدند که فکر امام برای آنها بسیار خطرناک است. امام با هوش فوق العاده متوجه شد که اگر بخواهند او را بزنند با مذهب علیه مذهب اقدام خواهند نمود همانگونه که در صدر اسلام این کار را کردند و اسلام را در برابر اسلام قرار دادند و در طول تاریخ نیز با قرار دادن مذهب در برابر مذهب و با ایجاد اختلافات مذهبی حوزه تمدن اسلامی را زمین گیر کرده اند.

–        شاهکار امام در شفاف سازی جبهه اسلام ناب و اسلام آمریکایی

اگر از شما پرسیدند بزرگترین شاهکار حضرت امام چه بود بگویید این  که اسلام را به دو قسم تقسیم نمود. یکی اسلام امریکایی و یکی هم اسلام ناب محمدی(ص).

حضرت امام آستین همت بالا زد و شاخصه های این اسلام ناب را تبیین نمود و یک تابلوی با عظمتی بر سر راه قرار داد تا امت گمراه نشود و راه را به خطا نرود و به درگیری داخلی گرفتار نشود. بر گردن ما دین است که در این خصوص کار عملی و تبلیغی بکنیم،سمینارها و نشست های علمی برگزار کنیم کنفرانس بگذاریم، مقالات بنویسیم و تریبون ها برپا کنیم و به دنیا شاخص های اسلام ناب محمدی(ص) را بشناسانیم.

مقام معظم رهبری که این هفته بیان فرمود گاهی سازش را با تهمت جنگ طلبی می خواهند تئوریزه نمایند دقیقا به یکی از شاخص های اسلام ناب مد نظر حضرت امام اشاره داشتند.

حضرت امام به چه منظور این کار را انجام دادند؟ به این دلیل که دیدند رئیس جمهور امریکا دارد از اسلام حرف می زند، بوش از اسلام سخن می گوید، ریگان از اسلام سخن می گوید، کلینتون از اسلام سخن می گوید. پادشاهان خائن از اسلام حرف می زنند، صدام از اسلام سخن می گوید. بلکه از همه اینها بالاتر در عالم اسلام یک شیاد و قصاب  و یک شیطانی است که دست شیطان را از پشت بسته و سالهاست به جان ازبکستان افتاده است و در ازبکستان اجازه نفس کشیدن نمی دهد و رئیس جمهور ازبکستان است و نامش اسلام کریم اف است. او گفته  که در دنیا هرچه که از اسلام سخن می گویند همه اشتباه است  و اسلام منم!

از طرف دیگر امام دیدند که گروه ها و دولتهایی به وجود آورده اند که به شدت  با مصالح کلان امت اسلامی مخالفت ونفرت دنیا را به عالم اسلام ایجاد می کنند. امام اینجا متوجه شدند که به نام  اسلام فتنه ها به وجود خواهد آمد . عجیب است که اوباما این هفته به افغانستان آمد و گفت این همه کشته دادیم و میلیاردها دلار خرج کردیم تا در افغاستان دخترها بتوانند به مدرسه بروند. اشاره به کار طالبان دارد که به نام اسلام می گویند که رفتن دختر ها به مدرسه و درس خواندن آنها حرام است. امام دانست که این تعاریف از اسلام و این گروه سازی ها به نام اسلام جان اسلام و انرژی امت اسلامی را خواهد گرفت و امت با یکدیگر درگیر خواهند شد و باعث خواهد شد که امت فشل شود.

–        قرار دادن دین در برابر دین و مذهب علیه مذهب، توطئه دشمن

هر وقت دین را در مقابل دین قرار داده اند موفق بوده اند و موفق ترین پروژه را در زمان ما انجام دادند و دین را در برابر دین و اسلام را در برابر اسلام قرار دادند. در زمان ما دشمن یک شاهکار بزرگی کرد آنها آمدند بهار اسلامی را به جنگ شیعه و سنی تبدیل کردند. بهار اسلامی با انقلاب های پی درپی شروع شده بود ولی دشمن فوراً وارد میدان شد و آنرا به جنگ شیعه و سنی تبدیل نمود. اسلام و مسلمانان در این درگیری های مذهبی ضربه بسیار شدیدی خوردند آنها اسلام هراسی را به شدت تشدید و نسبت به اصل دینداری و مذهب نفرت ایجاد کردند. الان گفته می شود الحاد و بی دینی در عربستان از هر جا بیشتر است. انرژی عالم اسلام را هدر دادند. برای اسرائیل حاشیه ی امنیت ایجاد کردند.نفرت ابدی در دل مسلمانان کاشتند. کارگزاران آنها گمان نکنید فقط القاعده و داعش و طالبان ، النصره، بوکوحرام هستند که مانند قارچ سبز شده اند ، نه، بلکه شاهان بزرگ، مزدوری آنها را کردند. امثال مرسی را هم به خطا انداخته و در تور خودگرفتار کردند ولی با افتادن در دام سلفی ها، اخوان المسلمین را با خاک یکسان کرد.

–        قره باغ را رها کرده و برای دفاع از اکراین و سوریه می جنگند!

در کنار گوش ما در آذربایجان هم اینکار را کردند و چند صد نفر جوان تکفیری را به سوریه اعزام کردند . در آذربایجان یک گروهی است به فرماندهی فردی به نام ابویحیی.این گروه در عرض سه ماه شصت جوان سنی را از آذربایجان به سوریه برده است و این جوان های سنی سلفی قره باغ را رها کرده اند و از آن دفاع نمی کنند و می گویند می رویم به سوریه تا با شیعه بجنگم ،دشمن ما شیعه ها هستند نه ارمنی ها!

در اکراین به اندازه جمعیت اردبیل ، آذری زندگی می کند. این آذری ها جمع شدند و گفتند اکراین دومین مملکت ماست و جانمان را می دهیم و از خاک اکراین دفاع  می کنیم و در برابر جدایی طلب ها خواهیم ایستاد. من در اینجا یک سوال می پرسم که چگونه است که جوانان آذربایجانی از قره باغ حمایت نمی کنند اما می گویند که باید از خاک اکراین و سوریه دفاع بکنیم؟ این سوال ما از حکومت آذربایجان است.هر کسی  که انگیزه جوانان آذری برای حضور در قره باغ را از بین برده اومسؤول اشغال خاک آذربایجان توسط ارمنی هاست.

–        کانال های ماهواره ای و دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی

دشمن به این حد هم کفایت نکرد و کانال هایی ایجاد نمود واین کانال های ماهواره ای به نام شیعه به بزرگان اهل سنت اهانت می کنند و به نام سنی به مقدسات و بزرگان شیعه اهانت می کنند، آیت الله سیستانی را تکفیر می کنند و به امامان ما همه نوع  اهانت می کنند. این کانال ها کاری کردند که از هشتاد کشور جوانان آمدند به سوریه برای اینکه شیعه بکشند. ببینید دشمن موفق عمل کرده است یا نه؟ ببینید شاهکار است یا نه؟

 متاسفانه از استان ما یک نفر از اهل سنت مواد منفجره را به خود بسته و وارد پاسگاه های عراق شده است و خودش را منفجر کرده است و به جهنم واصل شده وتنی چند از اهل شهادتین را به شهادت رسانده و به من خبر رسیده که پدرش سرگردان بیابان شده و می گوید پسر من را با 31 سال سن، چه کسی اینگونه عقلش را دزدید؟ از اردبیل کوچ کرده بودند و در ویزنه ی گیلان سکونت داشتند. نیروهای امنیتی بدانند کسانی که او را تحریک کردند در کشور ما و در منطقه ما هستند و شما باید هوشیار باشید.

این شبکه های جهانی از کجا راه می افتند و چه کسانی هزینه آنها را تأمین می کنند؟

استودیو و ایستگاه آنها در انگلستان و امریکا  است. آیا می دانید که فدک تی وی کجا مستقر است؟ یاسر الحبیب در حومه لندن در دهکده فالمر لندن در گران قیمت ترین نقطه مستقر است، این پول را چه کسی به او داده و او کلیسایی را خریداری کرده و یک طرف آنرا مسجد و طرف دیگر را ایستگاه تلوبزیونی کرده است.

شبکه ی وصال فارسی که فحشی  نیست که به امامان نداده باشد در لندن مستقر است.

اینها در برابر اسلام ناب ایستاده اند و برای اسرائیل امنیت ایجاد کرده اند و شادمان هستند که در عالم اسلام برادر کشی راه انداخته اند. وظیفه ی بزرگ ما این است که مشخصات و شاخصه های اسلام ناب را که حضرت امام فرموده برای دنیا بیان کنیم. در دورانی که مرجعیت علمی کنار زده شده کار امت بسیار سخت است.

–        یاری پیامبر(ص) در ماه شعبان با روزه داری

روزه ی شعبان را از دست ندهید. برای هر روز آن یک ثواب خاصی وجود دارد.یک روز روزه گرفتن در شعبان مقام خاص خود را دارد دو روز ثواب خاص خودش را و سه روز مقامی بالاتر را  وهکذا و این مقامات در روایات ذکر شده است. پیامبر(ص) فرمود مرا یاری کنید با روزه گرفتن و شعبان ماه من است. آمیرزا جواد آقا ملکی تبریزی می فرماید من باور نمی کنم با یک روز یا دو روز روزه گرفتن کمک به پیامبر(ص) صدق بکند. اگر می خواهید به پیامبر(ص) کمک کنید سعی کنید در این ماه روزه ی بیشتری بگیرید

ان شا الله خداوندمتعال ما را با استعداد و طهارت و پاکیزگی در  مهمانی با عظمتش که ماه رمضان است حاضر نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا