آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

نصیحت سفیهانه روزنامه ینی مساوات به ایران ستیزان در باکو

در ادامه جار و جنجال چند روز اخیر در رسانه ها و فضای مجاز جمهوری آذربایجان علیه ایران با ادعای واهی بی اعتنایی ایران به پرچم جمهوری آذربایجان، روزنامه ینی مساوات، ارگان غیررسمی ریاست جمهوری آذربایجان نیز به جرگه «بهانه جویان پرچم» به منظور اتهام زدن های بی اساس به جمهوری اسلامی ایران پیوست.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روزنامه ینی مساوات در مقاله ای چند پهلو به قلم خالد کاظم لی، به رغم تظاهر به نصیحت به اصطلاح «میهن پرست» پوپولیست و کم سواد و کم عقل که در «دفاع از پرچم» ، سره را از ناسره تشخیص نمی دهند، خود نیز دقیقا به همان شیوه بهانه جویان ایران ستیز در جمهوری آذربایجان بخاطر نبودن پرچم جمهوری آذربایجان در دیدار رییس مجلس این کشور با حجت الاسلام ابراهیم رییسی، جمهوری اسلامی ایران را به حسادت به جمهوری آذربایجان متهم کرد!

ینی مساوات به رغم اذعان به این که در دیدار روسای دولت ها با مقامات پایین رتبه سایر کشورها، فقط پرچم کشور متبوع رییس دولت در دیدارها گذاشته می شود، بطور عجیبی بخاطر نبود پرچم ترکیه و جمهوری آذربایجان در دیدار روسای مجالس این کشور با رییس جمهوری اسلامی ایران بهانه جویی کرد و نوشت: « مساله در این جاست که دولت ایران این مقررات پروتکلی را در تمامی موارد رعایت نمی کند و بعضا تبعیض قائل می شود. مثلا در دیدار مصطفی شنتوپ، رییس مجلس بزرگ ترکیه، رییسی در جلوی پرچم کشور خود نشسته بود و در پشت رییس مجلس بزرگ ترکیه، پرچم این کشور گذاشته نشده بود.

می توان با بیان این که «مقررات پروتکلی همینطور است»، از این موضوع عبور کرد. اما، در دیدار همان رییسی با  نچیروان بارزانی، نخست وزیر خود مختاری کرد در شمال عراق که برای خود «دولت» تاسیس کرده و دنیا آن را به رسمیت نمی شناسد، پرچم هر دو دولت در اتاق قرار داده شده بود. ( سوء استفاده روزنامه ینی مساوات از یک اشتباه اجرایی در دیدار نچیروان بارزانی با رییس جمهوری اسلامی ایران).  دیگر موارد استثناء و «خروج از پروتکل» نیز وجود دارد. این دولت (ایران) همین گونه است و به کوچکترین چیزها و رمزها توجه می کند و برای اثبات بزرگی خود، بازی های مختلفی در می آورد! ایران دولتی است که دوستی و دشمنی اش قابل تشخیص نیست و گاه اینگونه و گاه آنگونه است و در هیچ یک از سیاست هایش صادق و ثابت نیست! علاوه بر این، حسادت و بی میلی اش درباره جمهوری آذربایجان نیز که گاه برجسته و گاه نرم می شود، موضوعی غیرقابل انکار است!»

نویسنده ینی مساوات همچنین به رغم نصیحت به «پرچم پرستان» در جمهوری آذربایجان برای این که در توجه به پرچم و سایر نمادهای دولتی از مسئولانی که در وزارت خارجه و ریاست جمهوری آذربایجان عهده دار این کار هستند، جلوتر نیفتند، مجددا به همین بهانه، ایران دوستان آذربایجانی و همچنین ایران را هدف گرفته و نوشته است: « در این جنجال اخیر نیز در یک کفه ترازو قرار داده شدن کسانی که رغبت خود به ایران را پنهان نمی کنند با کسانی که طی 25 سال اخیر صدها مقاله علیه سیاست مخرّب ایران نوشته اند و فرصت سفر به آن کشور را از دست داده اند و علاوه بر آن، از طرف ایرانچی ها نیز  به آنها انگ «صهیونیست» زده شده است، هم حرکتی ناعادلانه و هم اهانت آمیز بود. یعنی معلوم نبود که چه کسی چه حرفی را و با چه هدفی می نویسد؟!!  اگر در این وسط، تا این حد کورفهم وجود دارد، با چنین عقلی چطور ممکن است رهبر این ملت شد و  دولت را اداره کرد؟ هرکسی باید بفهمد که تنها خودش نیست که پرچم و سرود این دولت را عزیز می شمارد و دوست می دارد و پاس می دارد. سایرین نیز هستند که در زمان بروز احساسات و لرزش در مناسبات، بدون احساساتی شدن، عاقلانه تر و با درایت و خونسردی رفتار می کنند.»

خالد کاظم لی همچنین در بخش دیگری از این مقاله با اشاره به این که مطالب و مقالات ضد ایرانی منتشر شده در رسانه های جمهوری آذربایجان، توسط افراد و مراکزی در ایران رصد و جمع آوری می شود و به مقامات و مراکز مربوطه گزارش می شود و در نهایت، همین مطالب به عنوان تفکر راهبردی و محصول خصومت دولت باکو علیه ایران تلقی می شود، توصیه کرده است که با این شیوه، باعث نشوند که کشوری غیر دوست یا بی طرف، در جرگه دشمنان جمهوری آذربایجان جای گیرد!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا