آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

دکتر مرتضی ابراهیمی: عده ای در جمهوری آذربایجان در پی آن نیستند تا بحران قره باغ پایان یابد

استاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: عده ای در جمهوری آذربایجان در پی آن نیستند تا بحران قره باغ پایان یابد زیرا منافع بعضی  افراد ممکن است به خطر بیفتد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر مرتضی ابراهیمی، استاد دانشگاه محقق اردبیلی در« میزگرد بررسی تحولات منطقه قفقاز با تاکید بر درگیرهای منطقه تووز» گفت: با ایجاد درگیری در منطقه تووز خواستند توجه افکار عمومی را از قره باغ منحرف کنند و کلا ماهیت مناقشه بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان را تغییر دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به سناریوهای مختلف مطرح شده پیرامون درگیری در منطقه تووز متذکر شد: نزدیک به ۳۰ سال از جنگ قره باغ سپری شده و امروز گرد و غباری این بحران را در بر گرفته است.

مرتضی ابراهیمی اضافه کرد: در مناقشه قره باغ دیگر بازیگران منطقه‌ای می‌خواهند خودشان ایفای نقش کنند و نقش ایران را کمرنگ‌تر کنند.هر چند این ایفای نقش در قالب گروه مینسگ منجر به نتیجه نشد اما به نظر می‌رسد برای انحراف افکار عمومی درگیری دیگری به فاصله ۲۰۰ کیلومتر از قره باغ شکل دادند.

وی متذکر شد: عامل دیگر این است که شاید ارمنستان می‌خواهد نقش کاتالیزور را در روابط روسیه و آمریکا بازی کند و حتی رد پایی از نقش اسرائیل نیز در این ماجرا دیده می شود.

دکتر ابراهیمی افزود: در طراحی این عملیات به طور قطع اسرائیل نیز نقش داشته است. اسرائیل به آن اندازه که در جمهوری آذربایجان فعالیت دارد دقیقا به موازات آن و حتی بیشتر در ارمنستان فعالیت دارد. اگر ارتباط اسرائیل با جمهوری آذربایجان تاکتیکی و راهبردی باشد در عوض با ارمنستان ارتباطش ماهیتی است و آمریکا نیز با واسطه گری اسرائیل در این زمینه نقش دارد.

وی در پایان گفت: عده ای در جمهوری آذربایجان در پی آن نیستند تا بحران قره باغ پایان یابد زیرا منافع بعضی  افراد ممکن است به خطر بیفتد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا