آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

هشدار بلندگویی جمهوری آذربایجان به ارامنه در سالروز فاجعه 26 فوریه

همزمان با 26 فوریه که در جمهوری آذربایجان «روز نسل کشی خوجالی» نامیده شده و به عنوان یکی از عوامل غیرقابل فراموش بودن کینه و عداوت میان آذربایجانی ها و ارامنه تبلیغ می شود، رسانه های باکو از هشدار بلندگویی به ارامنه در خوجالی خبر دادند!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پوبلیکا، نظامیان جمهوری آذربایجان از نواحی اطراف خوجالی به ارامنه ای که در روستای «پیرلر» در حال حفر خندق بودند، هشدار دادند و از طریق بلندگو جملات زیر را به زبان ارمنی برای آنها پخش کردند:

« شما در خاک جمهوری آذربایجان هستید. هر گونه فعالیت در اینجا توسط قوانین آذربایجان تنظیم می شود. هر کاری که بدون مجوز رسمی انجام می دهید غیر قانونی است. برای جنگ آماده نشوید و برای ایجاد مرز در قلمرو ما تلاش نکنید! اگر می خواهید اینجا زندگی کنید، قوانین آذربایجان را رعایت کنید! در غیر این صورت زور علیه شما اعمال خواهد شد. شما مسئول آنچه اتفاق می افتد، هستید. خود و خانواده تان را به خطر نیندازید! منطقه را ترک کنید! منطقه را ترک کنید!»
براساس روایت رسمی در جمهوری آذربایجان، نیروهای نظامی ارمنی در شب 26 فوریه 1992، ششصد و سیزده نفر غیرنظامی اهالی روستای خوجالی را در مسیر فرار از این روستا پس از هشدار ارامنه برای ترک منطقه، در نزدیکی آغدام قتل عام کرده اند که در جمهوری آذربایجان با عنوان «نسل کشی» از این فاجعه یاد می شود.
در سال های گذشته، مقامات و رسانه های باکو نیروهای نظامی روسی مستقر در منطقه در سال 1992 را نیز به عنوان عوامل کشتار این غیرنظامیان معرفی می کردند. اما، در سال های اخیر این بخش از تبلیغات جمهوری آذربایجان درباره فاجعه خوجالی حذف شده است.
ارمنستان می گوید نظامیان این کشور برای خروج اهالی باقی مانده در خوجالی مسیر امن معین کرده بودند و پیچیدگی های ناخواسته شرایط جنگی و دخالت عمدی و مشکوک برخی مسئولان نظامی وقت جمهوری آذربایجان در قربانی کردن این افراد غیرنظامی، در کشتار آنها دخیل بوده است.
ناظران بی طرف ابراز نگرانی می کنند که لاینحل باقی ماندن مساله قره باغ و حفظ و به روزرسانی عداوت و کینه و نفرت میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به بهانه های مختلف و از جمله بخاطر الگوبرداری از «الگوی نسل کشی» که در میان ارامنه و یهود رایج است و جمهوری آذربایجان نیز سعی دارد این الگو را برای خود نیز بومی سازی کند، احتمال تکرار این نوع فجایع در سال های آینده نیز وجود خواهد داشت.
سفارت خانه های غربی در باکو از این رفتار استقبال و از آن برای ایجاد محبوبیت برای خود در افکار عمومی جمهوری آذربایجان بهره برداری می کنند. سفرای کشورهای آمریکا و آلمان و … طی دیروز و امروز با انتشار توییت هایی، ادعا کرده اند که با قربانیان و بازماندگان «فاجعه خوجالی» همدرد هستند!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا