آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

تصویب نهایی سلب اختیارات اداره مسلمانان قفقاز در مجلس جمهوری آذربایجان

مجلس ملی جمهوری آذربایجان، سلب اختیارات اداره مسلمانان قفقاز را در شور سوم و نهایی نیز تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از ریپورت، در شور سوم بررسی لایحه تغییرات در قانون «آزادی اعتقادات دینی» جمهوری آذربایجان، سلب اختیارات اداره مسلمانان قفقاز در نصب امامان جماعت مساجد و نیز در صدور مجوز فعالیت گروه های اسلامی به تصویب مجلس ملی جمهوری آذربایجان رسید.
از این پس، کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان امامان مساجد را منصوب خواهد کرد و فقط به اداره مسلمانان قفقاز اطلاع خواهد داد.
همچنین صدور مجوز برای «گروه های دینی» در حوزه صلاحیت سازمان دولتی خواهد بود که قوه مجریه تعیین می کند!
این قوانین جدید بخصوص در خصوص تعیین امامان جماعت، صرفا شامل دین اسلام می شود و تعیین روسای عبادتگاه ها و مراکز متعلق به سایر ادیان و فرقه ها که در تابعیت مراکزی در خارج از کشور قرار دارند، در صلاحیت دولت جمهوری آذربایجان قرار نگرفته است.
مقامات دولتی و رسانه های باکو در توجیه این تغییرات قانونی برای افزایش مداخلات دولت لائیک در امور دینی اسلامی در این کشور ادعا می کنند که این دخالت ها و کنترل دولت بر فعالیت های جوامع دینی اسلامی در کشور با اصول لائیسم و سکولاریسم مغایرتی ندارد، زیرا دولت جمهوری آذربایجان با این قوانین در ماهیت احکام دین اسلام دخالت نخواهد کرد و مثلا تعداد رکعات نماز و وقت نمازها را تغییر نخواهد داد و به همین خاطر، عزل و نصب ائمه جماعات و مساجد به معنای دخالت دولت در امور دین محسوب نمی شود!
مقامات و رسانه های دولتی باکو تاکید می کنند در تصویب قوانین جدید برای کنترل دقیق دولت بر امور و شرایط دینی در جمهوری آذربایجان، از تجربه ترکیه و فرانسه و انگلیس و سایر کشورهای اروپایی الگو گرفته شده است که به رغم لائیک بودن نظام هایشان، کنترل کاملی بر اوضاع دینی کشورهایشان دارند.
فضایل ابراهیم لی، رییس «کمیته اتحادیه های اجتماعی و گروه های دینی» مجلس ملی جمهوری آذربایجان در توجیه تغییرات جدید در «قانون آزادی اعتقادات دینی» این کشور گفت هدف از این تغییرات، جلوگیری از تاثیرات ایدئولوژیک خارجی بر اوضاع دینی جمهوری آذربایجان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا