آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

دلایل توجه رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان

نیاز رژیم صهیونیستی به انرژی جمهوری آذربایجان و نیز نفوذ در این منطقه با نیاز اقتصادی، اطلاعاتی و تکنولوژیکی باکو پیوند خورده و روابط را تعمیق بخشیده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سایت میدل ایست مانیتور در مقاله ای به دلایلی اشاره کرده که جمهوری آذربایجان را در صدر فهرست توجهات رژیم صهیونیستی قرار داده است.

موقعیت ژئوپلوتیکی شدیدا حساس جمهوری آذربایجان در جنوب قفقاز، منطقه ای که حیاط خلوت روس هاست و ۴۸ درصد نفت و گاز مورد نیاز رژیم صهیونیستی را تامین می کند. جمهوری آذربایجان همچنین به طور جغرافیایی هم مرز با ایران است. اما به دلایلی بین دو کشور تنش رو به افزایش است. همچنین جمهوری آذربایجان بازار چند صد میلیون دلاری سلاح های اسراییلی است و همکاری متقابل اطلاعاتی امنیتی بین دو طرف رونق دارد.

جمهوری آذربایجان اولین کشور مسلمان شیعه است که سفارت رسمی خود را در تل آویو افتتاح کرد. ارتش جمهوری آذربایجان از پهپادهای تهاجمی ساخت اسرائیل استفاده می کند و یک کارخانه بزرگ تولید پهپاد توسط یک شرکت اسرائیلی در این کشور ساخته شده است.
دیگر بر کسی پوشیده نیست که اسرائیل یک شریک استراتژیک مهم برای جمهوری آذربایجان است و مبادله فناوری و اطلاعات در ازای نفت بین دو طرف در جریان است. چرا که بیشتر نفت اسرائیل از باکو می آید. شرکت‌های الکترونیک اسرائیلی در جمهوری آذربایجان فعالیت می‌کنند تا سیستم دفاعی خود را بسازند و صنعت فناوری اطلاعات خود را توسعه دهند.
به علاوه به دلیل جنگ اوکراین، گاز و نفت جمهوری آذربایجان می تواند جایگزین منابع روسیه شود، بنابراین باکو به یک کریدور زمینی نیاز دارد که از ترکیه به اروپا می گذرد، به گونه ای که با رویکرد اسرائیل تلاقی می کند. اسرائیل نیز به دنبال نفوذ بر شکل گیری استراتژی ها در سراسر جهان است و خود را به چارچوب منطقه ای-جغرافیایی خود محدود نمی کند.
نیاز رژیم صهیونیستی به انرژی جمهوری آذربایجان و نیز نفوذ در این منطقه با نیاز اقتصادی، اطلاعاتی و تکنولوژیکی باکو پیوند خورده و روابط را تعمیق بخشیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا