آذربایجاناخبارعمومی

دستیار رییس جمهور آذربایجان: باید زبان آذری را در مقابل زبان ترکی حفظ کرد

دستیار ارشد رییس جمهوری آذربایجان، علت توقف پخش سریال های ترکیه ای از شبکه های تلویزیونی باکو را تاثیر این سریال ها در تحت فشار قرار دادن و از بین بردن زبان آذری را در جمهوری آذربایجان اعلام کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، علی حسن اف، مدیر امور اجتماعی – سیاسی ریاست جمهوری آذربایجان در همایش « نقش رسانه ها در حفظ و توسعه زبان ادبی آذربایجان» گفت:پخش سریال های ترکیه در جمهوری آذربایجان چند سال قبل متوقف شد. سریال های ترکیه ای، زبان ما را تحت فشار قرار داده بودند. خطر اصلی برای زبان چیست؟ در آن زمان، برخی محافل این ادعا را مطرح کردند که در جمهوری آذربایجان، ترکی ترکیه ای ( ترکی استانبولی) ممنوع شده است. اما، باید توجه داشت برای زبان اوکراینی، زبان روسی خطر دارد. (برای زبان آذری نیز زبان ترکی استانبولی خطر دارد.) ترکیه ، برادر و متحد ماست. اما، اگر زبان قزاقی و ازبکی وجود دارند، چرا زبان آذری باقی نماند؟ چرا باید این زبان را نابود کنیم؟ »
علی حسن اف گفت : « ترکیه با تفاهم، با این مساله برخودر کرده است و در این مساله ما را درک کرده است. سریال های ترکیه ای هم اکنون نیز در جمهوری آذربایجان پخش می شوند. هر کس می خواهد، آن را تماشا کند. همه ما باید زبان آذربایجانی (زبان آذری) را حفظ کنیم.»
دستیار ارشد رییس جمهوری آذربایجان با تاکید بر بسیج تمامی امکانات این کشور در پیشبرد سیاست دولت در زمینه زبان آذری گفت : « همه باید درک کنند که برای حفظ زبان آذربایجانی ، یک منطقه جغرافیایی وجود دارد و آن نیز همین جاست. برای حفظ زبان آذربایجانی ، یک جامعه وجود دارد که آن هم آذربایجانی های ساکن جمهوری آذربایجان و خارج هستند. همه باید با این مساله مسئولانه برخورد کنند. مجریان تلویزیونی باید ضمن تسلط بر زبان، باید فیزیک زیبا و تفکر غنی داشته باشند.»
علی حسن اف افزود : « در وهله نخست باید شبکه های تلویزیونی و روسای آنها بدانند که آنها برای جامعه الگو ارایه می دهند. شبکه تلویزیونی «آذ.تی وی.» و «شبکه اجتماعی» باید برنامه آگاهی بخش درباره زبان آذربایجانی داشته باشند. »
دستیار ارشد رییس جمهوری آذربایجان گفت : « زمانی که عارف رحیم زاده ( نماینده مجلس و از سیاستمداران کهنه کار و متنفذ در جمهوری آذربایجان توضیح داده بود که برغم اینکه زبان آذربایجانی از گروه زبان های ترکی است، اما زبان ترکی و زبان آذربایجانی باهم متفاوتند، برخی ها این سخنان او را مساله ای علیه ترکیه قلمداد و درباره آن مبالغه کردند. یکی از مجریان یکی از شبکه های تلویزیونی نیز از عارف رحیم زاده انتقاد کرد. چه خوب که هم اکنون، آن شبکه و آن مجری وجود ندارند. ( شبکه آ.ان.اس.)»
همچنین به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج، علی حسن اف در همایش « نقش رسانه ها در حفظ و توسعه زبان آذربایجانی» گفت : « زبان نقش مهمی در تاسیس و توسعه دولتمداری دارد. زبان آذربایجانی نقش مهمی در در حیات اجتماعی و سیاسی مردم دارد. زبان آذربایجانی علاوه بر اینکه یکی از نمادهای دولت است، عنصر مهم ایدئولوژی آذربایجان گرایی است و پدیده منحصر به فرد اجتماعی و سیاسی برای وحدت تمامی شهروندان جمهوری آذربایجان مستقل است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا