آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

دستپاچگی جریان پان ترکیسم برای ماله کشی بر تحقیر خواننده تبریزی در برنامه تلویزیونی باکو

درپی اهانت آشکار به یکی از خوانندگان تبریزی در برنامه زنده شبکه تلویزیونی آ.ار.ب. جمهوری آذربایجان که نگاه ابزاری جریان پان ترکیسم به خوانندگان و فعالان به اصطلاح فرهنگی و رسانه ای قومیتگرای آذری ایران را علنی تر از گذشته کرد، جریان پان ترکیسم حاکم بر جمهوری آذربایجان با دستپاچگی برای ماله کشی بر این موضوع و ترمیم چهره نژادپرست خود به دست و پا افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، کانال «مساوات تی وی» که به عنوان رسانه غیررسمی ریاست جمهوری آذربایجان عمل می کند، با طرح موضوع تحقیر افشین آذری، خواننده تبریزی در برنامه زنده شبکه “آ.ار.ب.” توسط «زائور کمال» مجری این برنامه و اخراج این خواننده تبریزی از استودیوی این برنامه، چنین حرکت زشتی را با یک «میهمان تبریزی» غیرقابل قبول دانست و این مجری را «فاقد شعور ملی» و برخی اعضای «شورای ملی پخش رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان» را فاقد درک لازم از به اصطلاح «آذربایجان واحد» دانست!
کامران حسنلی از فعالان شبکه های اجتماعی جمهوری آذربایجان که در ماه های اخیر به یکی از هوچی های اصلی ماشین تبلیغات سیاست های تحریک قومی باکو ضد ایران تبدیل شده است، در این برنامه کانال “مساوات تی وی” تاکید کرد: «مساله فقط اخراج یک نفر از پخش زنده نیست! بلکه، مساله مهم ، اخراج یک فرد “تبریزی” از پخش است! متاسفانه نماینده شورای تلویزیون یا از این موضوع بی خبر است یا این را نمی فهمد! … من وقتی در شبکه “اسپیس” برنامه زنده داشتم، همیشه در پایان برنامه رو به دوربین می گفتم “از اینجا سلام به تبریز! – خدا آذربایجان یکپارچه را حفظ کند ! شورای تلویزیون همیشه به من تاکید می کرد که این جملات را نگویم… صحبت فقط از تبریز نیست، بلکه تبریز، ری، رشت، اردبیل ، ارومیه و کل “آذربایجان جنوبی”، وطن آباء و اجدادی ماست، اینها فرهنگ و ریشه ماست. تبریز و ری پایتخت امپراطوری سلجوقی و تمامی دولت های ما بوده است. پایتخت ها همیشه یا تبریز بوده یا ری! شورای رادیو و تلویزیون به من می گفت که این حرف را نزنید. اما، در خیلی از برنامه های دیگر، برادران جنوبی که مرا می دیدند، می گفتند “بابا! من تو را در تلویزیون می بینم. ما تو را خیلی دوست داریم. ما برنامه تو را نگاه می کنیم و همیشه منتظریم که در آخر برنامه بگویی “از اینجا به تبریز سلام می فرستیم!” و زمانی که این را می گویی، می دویم و تلویزیون را می بوسیم!»
کامران حسنلی همچنین پیشنهاد کرد که درآمد خوانندگی در بخشی از مراسم های عروسی های جمهوری آذربایجان به خوانندگان آذری ایران اختصاص یابد تا آنها از خوانندگی در عروسی های جمهوری آذربایجان درآمد کسب کنند و این درآمد موجب وابستگی هرچه بیشتر خوانندگان قومیت گرای آذری ایران به جمهوری آذربایجان بشود.
این عنصر رسانه ای ضدایرانی باکو همچنین خواستار شد که در معرفی این خوانندگان از شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان، از نام ایران به عنوان کشور متبوع آنها استفاده نشود و بجای آن از نام جعلی “آذربایجان جنوبی” برای معرفی این خوانندگان استفاده بشود.
همچنین کانال 13 در یوتیوب که از دیگر رسانه های اجتماعی باکو برای تحریکات قومیتگرایانه ضد ایرانی است، در گزارشی ویژه ، زائور کمال، مجری شبکه “آ.ار.ب.” را به علت اهانت آشکار به افشین آذری، خواننده تبریزی ، فردی بی ادب و بی فرهنگ و فاقد نزاکت و مهارت های حرفه ای مجری گری قلمداد کرد که بخاطر نخوت و غرور شخصی خود این خواننده تبریزی را رنجانده و از استودیو اخراج کرده است!
این کانال نیز در مصاحبه هایی با عناصر ادبی و سینمایی جمهوری آذربایجان، خواستار دلجویی از این خواننده تبریزی شد تا چهره نژادپرست جریان پان ترکیسم که سعی دارد از قومیتگرایان در میان آذری های ایران به عنوان آلت دست و جیره خوار خود بهره برداری کند، بیش از پیش برملا نشود.
بسیاری از رسانه های رسمی و غیررسمی باکو نیز در خبرهایی از توبیخ مجری بی نزاکت شبکه “آ.ار.ب.” جمهوری آذربایجان به علت تحقیر خواننده تبریزی خبر دادند و با انجام مصاحبه هایی “دلجویی کننده” با افشین آذری، سعی در شخصی نشان دادن حرکت مجری شبکه “آ.ار.ب” کردند.
گفتنی است قومیتگرایان آذری ایرانی که بنا به دلایل مختلفی از کشور خود قهر کرده یا به ایران خیانت کرده و ضدایران شده اند و به باکو پناه برده اند، همواره در وضعیت تحقیرشده ای در جمهوری آذربایجان زندگی می کنند. در گذشته، لفظ “همشری” ( همشهری) بطور تحقیرآمیزی برای مخاطب قرار دادن آذری های ایرانی پناه برده به جمهوری آذربایجان بکار می رفت.

توده ای و فرقه ای های پناهنده شده به جمهوری آذربایجان به عنوان “شهروند درجه 2” و “خدمتگزار قومی” از باکو تابعیت گرفته اند و در برهه هایی که حملات رسانه ای و عملیات لجن پراکنی ضد ایران برای ایجاد بدبینی در افکار عمومی شیعیان جمهوری آذربایجان به ایران، در دستور کار سازمان های امنیتی و رسانه ای باکو قرار می گیرد، این افراد که تحت عنوان “جنوبی” از آنها یاد می شود، بکار گرفته می شوند. عناصری همچون اژدر تقی زاده، سیروس تبریزلی، پیروز دیلنچی، اصلان خالدی، “محمودعلی چهرگانی” و… در دهه های گذشته با کارکرد “دستمال کاغذی” در این راستا به کار گرفته شده اند و در برهه جدید نیز علاوه بر عناصر قومیت گرای قبلی، برخی چهره های سیاسی و هنری و خوانندگان و رقاصان و خبرنگاران و نیز “خود چهره انگاران” آذری ( مشهور به سلبریتی ها) و نیز عناصر افراطی که ظرفیت تروریستی نیز دارد، در عرصه های ورزشی و میادین فوتبال توسط جریان پان ترکیسم بکار گرفته شده اند. اما، ذهنیت نژادپرستی و بخصوص تلاش برای تطبیق خصلت های جانوری همچون گرگ، نماد ترک گرایی بر عناصر و گروهک های قومیتی وابسته به پان ترکیسم، از موجبات اصلی درنده خویی و نگاه بدبینانه پان ترکیست های باکویی به قومیتگرایان ایرانی شده است. جریان پان ترکیسم برغم بکارگیری عناصر قومیتگرای ایرانی، از نوعی ترس و واهمه نیز از اینکه این عناصر خود به علت بدبینی و احتمال وابسته بودن آنها به سازمان های امنیتی ایران، رنج می برد. همچنین ظرفیت بالای فرهنگی و سیاسی و خصلت “بازی ساز” بودن تبریز در وقایع تاریخی ایران، از عواملی است که رهبران باکویی پان ترکیسم را همواره مجبور به رعایت احتیاط کامل و محدود نگه داشتن حوزه عمل عناصر قومیتگرای تبریزی و به اصطلاح “جنوبی” می کند و همین عامل نیز به نوبه خود به شکل گیری نگاه تحقیرآمیز و رقت برانگیز “برادر جنوبی” و “شهروند درجه 2” و “آلت دست” و تحقیر آشکار یا ضمنی قومیتگرایان ایرانی توسط دست اندرکاران امنیتی و رسانه ای پان ترکیسم در جمهوری آذربایجان انجامیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا