آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

درخواست شرکت کنندگان میزگرد تلویزیونی «آذربایجان ساعتی» برای پایان اعتصاب غذای حاج طالع باقرزاده

شرکت کنندگان دیندار و غیردیندار میزگرد تلویزیونی کانال «آذربایجان ساعتی» از حاج طالع باقرزاده تقاضای پایان دادن به اعتصاب غذای خود را کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، شرکت کنندگان در این میزگرد تلویزیونی با تاکید بر اینکه در فضای خفقان حاکم بر جمهوری آذربایجان، جامعه به وجود افراد مبارز و شجاعی همچون حاج طالع باقرزاده نیاز دارد و اعتصاب غذای او برای درخواست مجازات اهانت کنندگان به مقدسات و خداوند نیز توجه عمومی را در داخل و خارج از جمهوری آذربایجان به ضرورت حل مشکلات مادی و دینی مردم این کشور جلب کرده و به نوعی به هدف نایل شده است، از وی خواستند با پایان این اعتصاب، مبارزه را وارد مرحله موثرتری بکند.

خانم نورسته ابراهیم اوا، رییس شاخه زنان حزب اسلام جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه حاج طالع با به دست گرفتن جان خود به این مبارزه قدم گذاشته است، گفت: «نعمت مهمی که خداوند به این جامعه داده، افرادی همچون حاج طالع و حاج  محسن صمد اف و حاج آبگل سلیمان اف است که سال هاست به علت دفاع از دین و مردم و ارزش های انسانی در زندان به سر می برند.»

خانم نورسته ابراهیم اوا در خصوص تبلیغات حاکمیت و عناصرش مبنی بر اینکه حاج طالع باقرزاده را عامل ایران در جمهوری آذربایجان معرفی می کنند، گفت: « اگر یک ملت می خواهد از ارزش های انسانی و دینی و اسلامی خود محافظت کند، تلاش برای عامل ایران معرفی کردن او، عیب و نقص بزرگی است.»

خانم نورسته ابراهیم اوا خطاب به حاج طالع گفت: « خواه در این راه به شهادت برسی و خواه زنده بمانی، تو شهید راه خدا هستی. اما، اکنون در این شرایط جامعه تو باید برای همین مردم زنده بمانی. جامعه باید در همان زمان وقوع حمله به نارداران از حاج طالع حمایت می کرد که حاکمیت تحت عنوان مقابله با ترور و افراط گرایی به آنجا هجوم برد و چنان مکان مقدسی را به روی مردم بست. حاج طالع نه برای ترور، بلکه برای زنده کردن قلوب مرده انسان ها در جمهوری آذربایجان، به نارداران رفته بود. اگر هر فرد واقعا انسان نباشد، نماز او نیز اهمیتی ندارد.»

حاج ابوالفضل بنیاد اف، جانباز واقعه نوامبر 2015 نارداران و عضو جنبش اتحاد مسلمانان نیز گفت: « جنگ با دین خدا به مدت ده سال است که بطور جدی و مستمر در جمهوری آذربایجان جریان دارد. ده سال است که مساجد تخریب شدند و بیشترین تعداد زندانیان سیاسی را در این کشور، دینداران تشکیل می دهند. طی فقط یک سال شش سایت دینی مسدود شده است. در چارچوب این سیاست، تمامی منابعی که به انسان ها نیروی معنوی می دهند، محدود می شوند و برخی از افراد فروخته شده  و برخی نیز ضعیف شده اند. اما، دین به انسان ها چنان نیروی معنوی می بخشد که شهادت و مبارزه را برای خود شرف می دانند. به همین خاطر، دشمنان تلاش دارند که تفکر الهی را در کشور ضعیف کنند و از بین ببرند و متاسفانه رسانه ها نیز در جمهوری آذربایجان انسان ها را بخاطر دیندار بودن از خود دور می کنند. از تمامی اجزای جامعه و روشنفکران و روحانیونی که به اتهام مرتبط کردن حاج طالع به ایران توجه نکرده، اعلام حمایت کردند، تشکر می کنیم.»

رفعت صفر اف، مدافع حقوق بشر نیز گفت: « ما شاهد بودیم که حتی در استانبول عکس های حاج طالع را به دیوارها نصب کرده اند و اعلام حمایت می کنند. ما می خواهیم اصول پیشرو حقوق بشر غربی در جمهوری آذربایجان نیز حاکم شود. مگر ما باید تمامی کسانی را که در ایران تحصیل کرده اند، عامل ایران بدانیم؟ در این صورت باید تمامی افرادی که در سایر کشورها تحصیل می کنند، عامل سازمان امنیتی آن کشورها بدانیم و متهم کنیم. حاکمیت نتوانسته است حتی یک اتهام در مورد جاسوسی حاج طالع برای ایران مطرح کند.»

شاهد عباس، عضو جنبش اتحاد مسلمانان نیز گفت: « اتهام های وابستگی به کشورهای مختلف، در واقع مین هایی است که حاکمیت برای منفجر کردن ارتباط و پیوند گروه های مختلف با بدنه جامعه کار می گذارد. برای نابود کردن ارتباط سازمان های دیندار با بدنه جامعه، ارتباط با ایران را به عنوان مین کار می گذارند و در مورد مخالفان نیز شاهد هستیم که برخی از دینداران، اتهام عامل غرب بودن را مطرح می کنند که هر دو نادرست است. اینها برای تجزیه و تقسیم جامعه مطرح می شود تا جامعه تجزیه شود و به هدف واحد خود نرسد. حاج طالع برای پایان دادن به اعتصاب خود پیشنهاد خوبی را برای همگان مطرح کرده است که در مقابل ریاست جمهوری جمع شویم  و مشکلات جامعه را بطور مسالمت آمیز بیان کنیم. بیایید به این پیشنهاد حاج طالع عمل کنیم.»

خانم گلتکین حاجی بیگلو، عضو شورای ملی نیز گفت: « در زمان واقعه نارداران، حاج طالع خیلی شکنجه شد. در همان زمان نیز از او خواسته نشد که اعترافی ضد ایران امضاء کند، بلکه از او خواستند که اعتراف کند که جمیل حسنلی و علی کریم ( سران شورای ملی ) او را  برای براندازی دولت به نارداران فرستاده اند که حاج طالع با مقاومت جدی چنین اتهامی را رد کرد.  اگر عامل ایران بودن، اتهام واقعی و مستند حاج طالع بود چرا هیچ اعترافی در این باره از او خواسته نشد؟»

میهمان علی اف، مدیر خبرگزاری توران نیز گفت: « این سیاست در کشور پیش برده می شود که جامعه ترسانده شود تا منفعل گردد. اکنون نیز می بینیم که جامعه در هیچ یک از پرونده های موجود فعال نیست و منفعل است. زیرا، سیاست خفقان و ترس حاکم است. این شکنجه ها نیز برای ترساندن مردم و ساکت کردن جامعه انجام می شوند. اما، به هر حال اخیرا، فعالیت و نارضایتی در سطح جامعه مشاهده می شود که قبل از جنگ دوم قره باغ نیز مشاهده می شد. در زمان جنگ و پس از جنگ ، امیدهایی شکل گرفته بود که پیروزی در جنگ برای حل برخی مسایل کشور نتیجه خواهد داد و همین نیز نوعی همبستگی را در جامعه ایجاد کرده بود. اما، اکنون جامعه مشاهده می کند که آن امیدها عبث بوده است و به همین علت نارضایتی قبل از جنگ مجددا بروز کرده است.»

فواد قهرمانلی، فعال ارشد حزب جبهه خلق علی کریم لی نیز گفت: «موضوع خداوند، اعتقاد کل جامعه جمهوری آذربایجان است و فقط به طبقه دیندار مربوط نیست. طبقه دیندار، قشری از جامعه است که دینداری را به سبک زندگی خود نیز تبدیل کرده است. اما، سایر اقشار جامعه جمهوری آذربایجان نیز که  در سبک زندگی، دیندار محسوب نمی شوند، در اعتقاد به خداوند شریک هستند و به خداوند اعتقاد دارند و اکنون مشاهده می کنیم که به ارزش مشترک تمامی بخش های این جامعه اهانت شده است و نه صرفا به دینداران. این تجاوز به ارزش های کل جامعه برای خود حاکمیت نیز خطرناک است. اما، حاکمیت بجای توجه به هشدار حاج طالع، سعی در بی اعتبار کردن او دارد و او را عامل ایران معرفی می کند. حال آنکه این اتهام به قدری توسط حاکمیت استفاده شده است که  کاملا مندرس شده است. ضمن اینکه  به هیچ وجه نمی توان حاج طالع را عامل ایران دانست.»

فواد قهرمانلی همچنین در ادعایی بی اساس مدعی شد که ایران هیچ حمایتی از حاج طالع نکرده است و بیشترین حمایت را از او، وزارت خارجه آمریکا به عمل آورده است و حتی ایران در کنار حاکمیت جمهوری آذربایجان، مایل به حبس حاج طالع باقرزاده  بوده است!

فواد قهرمانلی در حالی ادعای بی اساس حاکمیت جمهوری آذربایجان را در متهم کردن حاج طالع به ارتباط با ایران، بدون ارایه هیچ گونه سند و مدرکی، ادعایی واهی دانست که خود نیز مشابه حاکمیت، بدون ارایه هیچ منطق و دلیل عاقلانه ای، این ادعای واهی را مطرح کرد که ایران نیز مانند حاکمیت جمهوری آذربایجان مایل به حبس حاج طالع بوده است!

غنیمت زاهد، رییس کانال “آذربایجان ساعتی” نیز اتهامات وارد شده به حاج طالع در خصوص ارتباط با ایران را واهی دانست و گفت: «اگر حاکمیت می خواست او را به ایران مرتبط کند و اگر ارتباطی میان او و ایران می یافت، او را به چهار – پنج سال زندان محکوم می کرد و پس از دو سال نیز عفو و از زندان آزاد می کرد. اما به علت وجود ظرفیت حمایت از جبهه دموکراسی، او را به زندان طولانی مدت محکوم کرده است. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا