آخرین اخبارآذربایجاناخباراردبیلتحليل هاترکیهعکسعمومی

دستپاچگی ترکیه برای توسعه روابط با رژیم صهیونیستی/ تحلیل

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به ترکیه می‌رود و رئیس این رژیم نیز به خاطر مبارزه با تروریسم، از اردوغان تشکر کرده است.

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ ظاهرا دولت اردوغان برای تقویت و توسعه روابط با رژیم صهیونیستی شتاب فراوانی دارد و می خواهد این موضوع، به شکل گسترده در رسانه ها بازتاب پیدا کند.

رسانه های ترکیه اعلام کردند که شامگاه یکشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور رژیم صهیونیستی به صورت تلفنی گفتگو کرده است. روزنامه های تحت امر حزب عدالت و توسعه ترکیه، با آب و تاب فراوان، این تماس را نشانه ای از اهمیت روابط دیپلماتیک آنکارا تلقی کرده اند.

به گفته مقامات کاخ ریاست جمهوری در بش تپه، در  تماس تلفنی اردوغان – هرتزوگ، روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی و مسائل منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته مقامات نهاد ریاست جمهوری ترکیه، هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی از اردوغان به خاطر تلاش های ترکیه برای مبارزه با تروریسم تشکر کرده است! همچنین در خبر دیگری، اعلام شده که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به ترکیه می رود.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است که یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنجشنبه 23 ژوئن به آنکارا سفر می کند. در تماس هایی که در چارچوب این سفر انجام می شود، روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این سفر، در واقع پاسخی است به سفر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که در روزهای 24 تا 25 می 2022 سفری دو روزه به سرزمین های اشغالی رفته بود.

چاووش اوغلو اولین وزیر امور خارجه ترکیه بود که پس از 15 سال به اسرائیل می رفت و بر بنای یادبود یهودیان نیز تاج گل گذاشت که این اقدام او با انتقاداتی در بین محافظه کاران هوادار آکپارتی روبرو شد.

تجارت بین ترکیه و اسرائیل

حجم تجارت بین ترکیه و اسرائیل در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه 475 درصد افزایش یافته که رقم قابل توجهی است. بین سال‌های 2002 تا 2021، که دوره حزب عدالت و توسعه را پوشش می‌دهد، صادرات ترکیه به اسرائیل 613 درصد افزایش یافته است، در حالی که واردات آن از اسرائیل 256 درصد افزایش یافته است.

حتی در سالیانی که اردوغان در میادین شهرهای مختلف ترکیه شعار ضداسرائیلی می داد، روابط تجاری بین ترکیه و رژیم صهیونیستی قطع نشد و سال به سال به میزان مبادلات تجاری افزوده شد.

بر اساس اطلاعات وزارت بازرگانی بر اساس نقشه تجارت، بیشترین محصول صادراتی ترکیه به اسرائیل در سال 2020 «آهن و فولاد» است. ترکیه در سال 2020 میلادی 727 میلیون دلار آهن و فولاد به اسرائیل صادر کرده است.

دومین اقلام صادراتی «موتور وسایل نقلیه زمینی» به ارزش 652 میلیون دلار است. سایر محصولات صادراتی ترکیه به اسرائیل به این شرح است: پلاستیک و محصولات آن 352 میلیون دلار، ماشین آلات، دستگاه های مکانیکی و ابزار 245 میلیون دلار، اقلام مشتق آهن یا فولاد 230 میلیون دلار و ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی 225 میلیون دلار. 201 میلیون دلار پوشاک و لوازم جانبی غیر بافتنی، سیمان، خاک، سنگ، نمک، گوگرد، گچ، آهک 179 میلیون دلار، جواهرات 148 میلیون دلار، مبلمان، وسایل روشنایی، سازه های پیش ساخته 144 میلیون دلار و سایر محصولات 1 میلیارد و 600 میلیون دلار.

چندی پیش، هیاتی از سوی مجمع صادرکنندگان ترکیه با هماهنگی وزارت بازرگانی این کشور، از اسرائیل بازدید کرد.

در این بازدید تفاهم نامه حسن نیت با اتاق بازرگانی اسرائیل در زمینه توسعه تجارت به امضا رسید. هیئت مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) در سفر به تل آویو، با تجار اسرائیلی، نمایندگان اتاق بازرگانی و نمایندگان وزارت اقتصاد اسرائیل دیدار کرد.

اسماعیل گوله، رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد: «علاقه بسیار جدی به کشور ما در اینجا وجود دارد. به عنوان دنیای فعالان تجاری، می بینیم که تمایل زیادی برای افزایش حجم مبادلات وجود دارد. خوشبختانه در این سفر، توافقنامه حسن نیت برای توسعه تجارت بین مجمع صادرکنندگان ترکیه و اتاق بازرگانی اسرائیل امضا شد.»

گوله در مورد آمار و ارقام مبادلات تجاری گفت:«بر اساس ارقام به اشتراک گذاشته شده، صادرات ترکیه به اسرائیل در سال 2021 با افزایش 35 درصدی به 6.4 میلیارد دلار رسیده است. از سوی دیگر اسرائیل در همین مدت 2 میلیارد دلار به ترکیه صادر کرده است. صادرات ترکیه به اسرائیل در دو ماه نخست سال 2022 با 33 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و 357 میلیون دلار رسید. می خواهیم هر دو کشور با هم افزایی و جو مثبتی که با سفر رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ به ترکیه پس از دیدارهایشان در اسرائیل ایجاد می شود، فرصت رشد اقتصادی متقابل را فراهم کنند. انتظار می رود روابط دیپلماتیک در حال توسعه بین ترکیه و اسرائیل حجم تجارت بین دو کشور را که در 10 سال گذشته افزایش یافته است، بیشتر کند. صادرات ترکیه به اسرائیل تقریباً چهار پنجم تجارت بین دو کشور را تشکیل می دهد. (تراز با فاصله ای مشهود به نفع ترکیه است)

همچنین اوریل لین، رئیس اتاق بازرگانی اسرائیل بر جهش اقتصاد ترکیه در سال 2021 تاکید کرده و گفت: «این جهش طبق آمار صندوق بین المللی پول 9 درصد و بر اساس داده های صادرات 33 درصد است. شما اکنون در حال پیشرفت هستید. باید بگویم که شما خیلی خوب کار می کنید. از طرف دیگر، ما شاهد پیشرفت روابط اقتصادی ترکیه و اسرائیل هستیم و ما باید با هم کار کنیم.»

بر اساس داده های موسسه آمار ترکیه (TUIK)، صادرات ترکیه به اسرائیل از 0.86 میلیارد دلار در سال 2002 به 6.14 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافته است. اگرچه صادرات در برخی دوره ها کاهش نسبی داشت، اما به تدریج افزایش یافت. واردات ترکیه از اسرائیل از 0.54 میلیارد دلار به 1.94 میلیارد دلار در 19 سال گذشته طی دوره 2002-2021 افزایش یافته است.

آیا اسرائیل، اردوغان را فروخت؟

توافق گازی اخیر بین اتحادیه اورپا، مصر و رژیم صهیونیستی، بازتاب گسترده ای در رسانه ها و محافل سیاسی ترکیه پیدا کرد.

عکس معنی داری که در بالا آمده، در روزنامه ملی گازته منتشر شده و تیتر « آیا اسرائیل، اردوغان را فروخت؟» در کنار آن قرار گرفته است. این روزنامه که ارگان رسانه ای حزب اسلامگرای سعادت است، به تاسی از مرشد و بنیان گذار این حزب یعنی مرحوم نجم الدین اربکان، همچنان از آرمان فلسطین و گفتمان ضداسرائیلی حمایت می کند.

در گزارش ملی گازته آمده است: «اورزلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در بیت المقدس غربی دیدار کردند. فون در لاین با بیان اینکه پس از حمله روسیه به اوکراین، افزایش همکاری بین اسرائیل و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی و امنیت غذایی بسیار مهم است، افزود: اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که خرید انرژی فسیلی خود از روسیه را کاهش دهد و منابع انرژی خود را متنوع کند و به همین منظور، اتحادیه اروپا، مصر و اسرائیل یک یادداشت تفاهم انرژی برای افزایش عرضه گاز طبیعی به اروپا امضا خواهند کرد. یک خط لوله گاز طبیعی از اسرائیل به مصر ایجاد و گاز طبیعی مایع از مصر به اروپا منتقل می شود.»

وقتی که هنوز غبار غزه فرو ننشسته است

تماس تلفنی رئیس رژیم صهیونیستی با اردوغان و سفر وزیر امور خارجه کابینه او به ترکیه، در حالی است که هنوز هم غبار بمباران های اخیر غزه فرو ننشسته است.

در بیانیه کوتاه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام شده که هواپیماهای جنگی، به منطقه‌ای متعلق به گردان‌های عزالدین قسام، شاخه مسلح جنبش حماس حمله کردند، اما جزئیاتی در این خصوص ارائه نشد.

در پایان باید گفت؛ برخلاف ادعاهای پیشین دولت اردوغان در مورد حمایت از مبارزین فلسطینی و توجه به موضوعات مهمی همچون غزه و آوارگان، توسعه روابط ترکیه و اسرائیل در تمام سطوح ادامه دارد. ترکیه نشان داده که در این وادی، صرفاً به منافع اقتصادی خودش می اندیشد و به مساله فلسطین، نگاه آرمانی و مبنایی ندارد.

منبع: تسنیم

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا