آذربایجاناخبارترکیهعمومی

درخواست باکو از ترکیه برای شناسایی اعضای سازمان مخفی فتح اله گولن در جمهوری آذربایجان

دولت جمهوری آذربایجان از دولت ترکیه برای شناسایی سازمان مخفی مرتبط با ژنرال آکین اوزتورک، فرمانده پیشین و زندانی نیروی هوایی ترکیه و سازمان فتح اله گولن در جمهوری آذربایجان درخواست کمک کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ینی مساوات، در پی درخواست باکو، وزارت دادگستری ترکیه، ژنرال آکین اوزتورک را که به اتهام مشارکت در رهبری کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ در زندانی در سینجان ترکیه محبوس است، برای بازجویی مجدد به دادستانی آنکارا منتقل و درباره ارتباطاتش در جمهوری آذربایجان و پیوندهایش با سازمان فتح اله گولن تحت بازجویی قرار داد.

وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد پرونده ویژه ای را درباره سازمان های مخفی و پیوندهای باقی مانده شبکه فتح اله گولن در ساختارهای مالی و آموزشی جمهوری آذربایجان تهیه و در اختیار باکو قرار خواهد داد.

همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی« ینی چاغ» جمهوری آذربایجان به نقل از روزنامه حریت ترکیه، ژنرال آکین اوزتورک که به عنوان فرمانده نظامی شماره ۱ کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ معرفی می شود، در آستانه این کودتای نافرجام تماس های تلفنی با جمهوری آذربایجان برقرار کرده بود.

سازمان فتح اله گولن در دو دهه نخست پس از فروپاشی شوروی و تا پیش از علنی شدن اختلافات فتح اله گولن با رجب طیب اردوغان ، رییس جمهوری کنونی ترکیه، از بازوهای مهم پیشبرد سیاست های آموزشی و نفوذ فرهنگی و سیاسی و مذهبی ترکیه در جمهوری آذربایجان همانند بسیاری دیگر از کشورهای منطقه بود و هنوز هم آموزش دیدگان مدارس و آموزشگاه های شبکه فتح اله گولن در ساختارهای سیاسی، مالی و تحصیلی ، نظامی و فرهنگی جمهوری آذربایجان حضوری گسترده و نگران کننده برای باکو و آنکارا دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا