آذربایجاناخباراردبیل

دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشورهای حوزه قفقاز و جمهوری آذربایجان تاسیس می‌شود

رئیس دانشگاه جامع جامع علمی کاربردی استان اردبیل گفت: از مجموع ۵۰۰ هزار دانشجو در سطح کشور ۶ هزار نفر از دانشجویان در مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کابردی استان اردبیل مشغول به تحصیل هستند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،داریوش لطیفی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی ۲۵ سال پیش در راستایی تقویت و آموزش تخصصی علمی و کاربردی دانشجویان در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، صنعتی، کشاورزی و … تاسیس شد که امروز بعد از ۲۵ سال شاهد تحولی عظیم در جذب و ساماندهی این مراکز آموزشی در سطح کشور و شهرستان‌های استان اردبیل هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی براینکه چه تعداد از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی خبر ادربیل بعد از فارغ‌التحصیلی منجر به اشتغال‌زایی و اشتغال آفرینی در جامعه و دانشجویان می‌شود، بیان کرد: در سال‌های گذشته و سال جاری تاکنون شاهد فارغ‌التحصیلی ۲۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علمی کاربردی در استان اردبیل بودیم که از این تعداد یک نفر هم مشاهده نشده است که بیکار باشد و اکثریت دانشجویان این دانشگاه بعد از فارغ التحصیلی منجر به اشتغال‌زایی و اشتغال آفرینی تخصصی شده است که نشانگر مثبت بودن خروجی دانشگاه علمی کابردی استان اردبیل است.

رئیس دانشگاه جامع جامع علمی کاربردی استان اردبیل با اشاره به اینکه بیشترین جذب دانشجویان در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل در بخش رشته‌های خدمات مدیریتی، صنعت و فرهنگ و هنر بوده است، افزود: از مجموع ۶ هزار دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی ۴۲ درصد در رشته‌های خدمات مدیریتی ، ۳۶ درصد دربخش صنعت، ۹ درصد کشاورزی و ۱۳ درصد نیز در بخش فرهنگ مشغول تحصیل هستند.

لطیفی با بیان اینکه استان اردبیل در بخش صنعت و کشاورز پیشتاز است و باید تلاش کنیم با ورود به شاخه‌های بخش کشاورزی و صنعت و با راه‌اندازی کلاس‌های این دو گروه صنعت و کشاورزی گام‌های بلندی در امر اشتغال آفرینی صنعتی و کشاورزی قدم برداریم، افزود: دانشگاه‌های نظری باید این فرصت را بخش کشاورزی برای برگزاری کلاس‌های بخش کشاورزی به دانشگاه علمی کاربردی بدهند چرا که اکثریت کلاس‌های آموزشی دانشگاه علمی کاربردی به صورت علمی، عملی و کاربردی است و بهتر می‌توان نسبت به سایر دانشگاه‌ها در این بخش مهم کشاورزی نتیجه گرفت.

وی از جذب ۵۰۰ هزار نفری دانشجویان در کرسی‌های دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی کشور در سال ۹۶ خبر داد و افزود: از تعداد جذب ۵۰۰ نفری دانشجویان از این تعداد ۶ هزار نفر از دانشجویان در استان اردبیل مشغول به تحصیل هستند که ۳ هزار نفر آنان در سال جاری در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی جذب و در حال تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه جامع جامع علمی کاربردی استان اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار فارس از اردبیل مبنی بر اینکه چند مرکز آموزشی دانشگاه علمی و کاربردی فعال است و علیرغم نزدیکی استان اردبیل با کشورهای حوزه قفقاز چه برنامه‌های مدونی برای استفاده از این ظرفیت و پتانسل توسط دانشگاه علمی کاربردی استان تدارک دیده شده است، افزود: درحال حاضر ۲۱ واحد آموزشی در سطح استان در امر آموزش در کار گروه‌های کاردانی به کارشناسی، دوره‌های پودمانی و کارشناسی ارشد فعالیت دارند و برنامه‌های خوبی در زمینه استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور های همسایه و در سال جاری تدارک دیده شده است.

لطیفی از آیین‌نامه جدید جذب دانشجوی خارجی در مراکز دانشگاه علمی کاربردی کشور و استان اردبیل خبر داد و افزود: طی توافق‌های انجام شده در حوزه قفقاز و کشورهای همسایه علیرغم تاسیس دانشگاه علمی کاربردی در کشورهای همسایه مراکز آموزشی دانشگاه علمی کاربردی استان اردبیل آمادگی کامل دارد در جذب دانشجویان خارجی کشورهای همسایه در امر فرهنگ و هنر، صنعت، کشاورزی و خدمات مدیریتی که می‌تواند بهترین ظرفیت جذب دانشجو و استفاده از این نوع ظرفیت‌های برون مرزی و کشور های همسایه برای استان اردبیل باشد.

وی با اشاره به اینکه از کشور های همسایه شاهد حضور گسترده توریسم برای درمان و خدمات بهداشتی خود وارد استان اردبیل می‌شوند، افزود: در راستای تقویت و استفاده از این ظرفیت‌های توریسم درمانی در استان سیستم‌های آموزشی خدمات درمانی ائم از پرستاری، بهداشت و درمان، داروشناسی و … دانشگاه جامع علمی کاربردی استان و کشور افزوده می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع جامع علمی کاربردی استان اردبیل رشته‌های توریسم درمانی را در استان اردبیل بهترین زمینه برای فراهم نمودن ایجاد شغل و اشتغال آفرینی دانست و افزود: امیدواریم هرچه زودتر شاهد برگزاری کلاس‌های توریسم درمانی و خدمات درمانی و بهداشتی در مراکز آموزشی دانشگاه علمی کاربردی استان اردبیل باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های توریسم درمانی و حوزه قفقار به نحو احسن استفاده کنیم.

لطیفی ظرفیت دانشجویان کاردانی به کارشناسی استان اردبیل را ۲٫۸ در صد دانست و افزود: امیدوارم دانشگاه علمی کاربردی استان اردبیل با تقویت کار گروه‌های تخصصی حوزه کشاورزی، صنعتی و گردشگری گام‌های بلندی را در امر توسعه کشاورزی، صنعتی و خدمات حوزه گردشگری ارائه دهد که هم منجر به اشتغال آفرینی و هم تقویت و تخصصی‌تر شدن در این حوزه‌ها خواهد شد.

وی از موفقیت‌های کشوری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان نیز خبر داد و گفت: تاکنون دانشجویان دانشگاه عملی کاربردی خبر اردبیل و برخی از دانشگاه‌های دیگر موفق به کسب مقام‌های برتر کشوری در بخش فیلم، عکس، مقاله و زمینه‌های فرهنگی شدند.

رئیس دانشگاه جامع جامع علمی کاربردی استان اردبیل دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل به سه بخش کلی تقسیم کرد و افزود: دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی معمولأ یا از مدارس کار و دانش و فنی و حرفه‌ای برای ادامه تحصیل و تقویت رشته خود ثبت نام می‌کنند یا صاحبان برخی از مشاغل هستند که به دنبال تقویت اشتغال خود هستند و یا اینکه برای أخذ مدرک و حائز یکسری صلاحیت برای خود در یک موقعیت و یا نهاد هستند وبا این شرایط برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی مراجعه می‌کنند.

لطیفی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی از زمان تاسیس خود در سطح کشور توانسته خدمات ارزنده‌ای در کنار ایجاد اشتغال آفرینی و تقویت افراد در زمینه‌های مختلف باشد که از جمله تقویت و آموزش تکنسین‌های کارخانه‌ها، بخش‌های تولیدی و صنعتی، گردشگری، اداری، اجتماعی نقش بسزای ایفا کرده است.

وی کمترین بیکاری فارغ‌التحصیلان را از این دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاه‌ها از بین فارغ التحصیلان خود کمترین بیکار را به خود اختصاص داده است و تاکنون در این زمینه از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی استان فارغ‌التحصیلی را ندیدیم که برای بیکاری به مراکز این دانشگاه مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه جامع جامع علمی کاربردی استان اردبیل از پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد در بخش کار گروه کشاورزی در شهرستان‌های اردبیل و پارس‌آباد خبر داد و افزود: امیدواریم با جذب اکثریت دانشجویان در حوزه کشاورزی بتوانیم در حوزه کشاورزی نیز گام‌های بلندی برای صنعتی کردن حوزه کشاورزی استان برداریم.

لطیفی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه استان اردبیل قطب کشاورزی و گردشگری در کشور است، افزود: امیدواریم با ورد در حوزه‌های مختلف گردشگری، کشاورزی، دانش‌بنیان، فرهنگ و هنر شاهد افزایش اشتغال‌آفرینی و ریشه کن شدن بیکاری جوانان استان باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا