اردبیلویژه

متن کامل خطبه های نماز جمعه اردبیل (6 تیر)

متن :

به گزارش “اردبیل مهد تشیع”؛متن کامل خطبه های نماز جمعه اردبیل(6تیر ماه 1393) که توسط حضرت آیت الله سید حسن عاملی(مدظله العالی) نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ایراد گردیده است،حضور خوانندگان عزیز تقدیم می گردد.

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

خودم و تمامی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم؛ خداوند متعال در تعبیری با عظمت می فرماید: “تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىا”(سوره : البقرة آیه 197) برای خود توشه فراهم کنید؛ بهترین توشه در دنیا و آخرت تقوا است.

اگر انسان بخواهد در این دنیا سالم زیسته و سالم از دنیا برود به یک قدرت روحی و کف نفس عظیم احتیاج دارد که همه اینها بوسیله تقوا به دست می آید ،طبق آیه” یكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ “( سوره : النور آیه : 43 ) دنیا مدام در حال چشمک ردن به انسان است ،انسان برای رهایی از جاذبه های حرام در تمامی لحظات زندگی به تقوی نیازمند است.انسان در دو پرتگاه احتیاج مبرم به تقوی دارد،اول پرتگاههای دنیاست ،شقاوت ابدی نتیجه سقوط از این پرتگاههاست؛شهوت،ریاست،غضب،مال حرام،طمع و… همه پرتگاه و مصارع عقول در این دنیا هستند.پرتگاههای آخرت همان عقبات برزخ و محشر است،عبور از آنها جز با تقوی ممکن نیست.

خداوند متعال می فرماید: ” توشه هایی که در این دنیا برای خود جمع می کنید برای عبور از این پرتگاه ها به شما کمک می کنند و طبق آیه ی” وَيُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ” (الزمر:آیه 61 )این توشه ها نمی گذارند در آن پرتگاه ها ذره ای غم و نگرانی متوجه انسان شود . بهترین زمان برای جمع کردن این توشه، ماه رمضان می باشد،البته خداوند همیشه ضیافت دارد

بر ضیافتخانه‌ فیض نوالش منع نیست                                          در گشاده است و صلا در داده خوان انداخته

درهای تجارت در این ماه باز است و تجارتی بالاتر از این( معامله باخدا) وجود ندارد.

 دریاست مجلس او دریاب وقت و در یاب،هان ای زیان رسیده وقت تجارت آمد

ماه شعبان ،ماه ارتباط بین ما مسلمانان و پیامبر (ص) است؛ ان شاءالله که همه ما از این ماه به خوبی بهره برده و آن را به خوبی به پایان رسانده باشیم،در آخر ماه شعبان قرار گرفته ایم سفره شعبان در حال برچیده شدن است،این ماه که ماه رسول اکرم(ص) است واسطه بین ما و رسول خدا بود.

 بهترین بدرقه ماه شعبان، روزه گرفتن در سه روز آخر این ماه می باشد؛ روزه گرفتن سه روز آخر این ماه مساوی با روزه کل شعبان است؛ اگر نتوانستید در این سه روز، روزه بگیرید حتما در روز آخر روزه بگیرید تا ماه شعبان را به طور شایسته بدرقه کنید و استقبال خوبی از ماه رمضان داشته باشید.

ما باید از این که دوباره فرصت روزه داری در ماه رمضان را به دست آورده ایم، خدا را شاکر باشیم؛ میلیاردها انسانی که در عالم برزخ منتظر قیامت و منتظر ملحق شدن آخر کاروان به اول آن هستند؛ در حسرت این به سر می برند که یک لحظه از ماه رمضان نصیبشان شود تا در آن یک لحظه قیامت برپا کنند و نهایت بهره معنوی را از این ماه کسب کنند؛ وای به حال کسی که این ماه ارزشمند را از دست بدهد.

رمضان، ماه مهمانی خداست

پیامبر(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان در خطبه خود فرموده است: ” قد أقبل إليكم شهر الله بالبركة و الرحمة و المغفرة، شهر هو عند الله أفضل الشهور، و أيّامه أفضل الأيّام، و لياليه أفضل اللّيالي، و ساعاته أفضل السّاعات، هو شهر دعيتم فيه إلى ضيافة الله ” ماه خد با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورده است،این ماه در نزد خدا برتر از تمام ماههاست،روزی آن برتر از تمام روزهاو شبهای آن برتر از تمام شبها و لحظه های آن از تمام لحظه ها بالاتر است،شما در این ماه به ضیافت الهی دعوت شده اید از این عبارت معلوم می شود که تمام درهای رحمت، مغفرت و تضرع و … در این ماه به روی انسان ها باز بوده و خداوند متعال شخصا انسان را به ضیافت الهی دعوت کرده است،خود این دعوت بزرگترین عنایت تربیتی است.

من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم  /  لطف ها می کنی ای خاک درت تاج سرم(حافظ)

با وجود هیچ بودن انسان در برابر خداوند متعال ،او خود، به طور رسمی انسان را به ضیافتش دعوت می نماید.

طبق ” جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ ” (خطبه شعبانيه پيامبر اكرم )انسان در این ضیافت، مهمان معمولی نیست بلکه بسیار مورد اکرام قرار می گیرد؛ رسول خدا چگونگی این ضیافت را خودش توضیح داده و فرموده:” أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ “( خطبه شعبانیه پیامبر اکرم )توضیح می دهد که نفس کشیدن انسان تسبیح خداوند و خواب او در این ماه عبادت و عمل انسان مقبول و دعایش مستجاب است.

خواندن یک آیه در این ماه به منزله خواندن کل قران است؛ در همین راستا انسان های بسیاری بعد از مرگ با حسرت می گویند: من غفلت کرده و این فرصت فوق العاده را به سادگی از دست دادم؛ همه آنها زمانی متوجه این خسران می شوند که دیگر دیر شده است.

خداوند متعال به احترام ضیافت مسلمان ها شیطان را به غل و زنجیر می کشد و دیگر هیچ شیطانی بر روی زمین باقی نمی ماند لذا هر کس که در این ماه مرتکب گناه می شود از کسانی است که بدون شیطان گناه می کنند؛ چنین افرادی بسیارخطرناک بوده و دنیا را به ویرانی می کشانند.

 خداوند متعال با عنایت خویش، ما را از این ضیافت بهره مند کرده است.روایت شده که ؛مستحب است انسان در ماه رمضان خواب نیمروز کند حضرت فرمود:” قیلُوا فَاِنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی یُطْعِمُ الصّائم و یَسْقیهِ فی مَنامِه” خداوند متعال روزه داران را در موقع خواب اطعام کرده و سیراب می نماید. ما هر چه ازفضیلت های این ضیافت الهی بگوییم، باز هم کم است،وقتی در خواب اینجوری اکرام کند در بیداری چه خواهد کرد؟!

درماه رمضان، تمامی راه های وسوسه به روی انسان بسته می شود

 خداوند متعال برای اینکه انسانها بتوانند بدون هیچ گونه مزاحمتی در این ماه، روزه بگیرند، تمامی راه های مزاحمت را بر انسان می بندد.مزاحمت از طرف شیاطین است در حالیکه خداوند شیاطین را در این  ماه به بند می کشد با رفتن شیاطین فضای خاص معنوی بر زمین حاکم می شود،مرحوم قاضی بزرگ می گوید:برای پی بردن به شروع ماه رمضان من نیازی به نگاه کردن به هلال ماه ندارم، بلکه از فضای معنوی که عالم را در بر می گیرد متوجه شروع ماه رمضان می شوم؛ همانگونه که انسان متوجه ورود هوای سرد و گرم به خانه می شود.

خداوند در این ماه تمام راه های وسوسه را بر انسان بسته و تمام ابواب رحمت را باز کرده است ” وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ أَبْوَابُ الْجِنَانِ وَ أَبْوَابُ الرَّحْمَةِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ “( کلینی، کافی، ج 4، ص 67، دارالکتب الاسلامیة) درهای آسمان، بهشت و رحمت در این ماه باز و درهای جهنم بسته می شود.

اول تطهیر بعد ضیافت

دیده نشده که صاحب خانه خودش مهمان را تطهیر کند،اما خداوند شب اول بندگان خود را تطهیر سپس وارد ضیافت خانه می کند.پیامبر(ص) فرموده است: “خداوند متعال در ماه مبارک رمضان پنج چیز به امت من داده که به هیچ امت دیگری نداده است ” أمَّا الواحِدَةُ: فَاِذا کانَ أوّلُ لَیْلَةٍ مِنْ شَهرِ رَمَضانَ نَظَرَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ إلَیْهِم وَمَن نَظَرَ اللهُ إلَیهِ لَمْ یُعَذِّبْهُ “.( محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت، مۆسسة الوفاء، 1404 ق، ج96، ص367) خداوند متعال در شب اول ماه رمضان با دیده رحمت به بندگان خویش نگاه می کند؛ ما باید خود را طوری آماده کنیم تا شایسته نگاه خداوند در این روز باشیم.

 در تمام شب های ماه رمضان درهای رحمت خدا به روی انسان باز است اما نگاه پروردگار به انسان ها در شب اول ،یک نظر ویژه است و طبق “یجیبهم اذا ناجوه یلبیهم اذا نادوه و یستجیب اذا دعوه” خداوند در این شب دعای انسان ها را اجابت می کند؛ در این ماه که روزه داران نوزده ساعت تشنه و گرسنه خواهند ماند، آنها هرچه از خداوند بخواهند، مستجاب می شود و این توفیق تنها نصیب کسانی می شود که خدا صلاح بداند؛ اگر کسانی هستند که روزه نمی گیرند به دلیل این است که خداوند نخواسته است و نخواستن خداوند امر جزافی نیست.

حضرت عیسی (ع) که قدرت زنده کردن مردگان را داشت به اذن خدا مادر خویش را برای چند لحظه زنده کرد و از اوپرسید: ای مادر آیا می خواهی دوباره به این دنیا برگردی؟ ایشان گفتند: آری؛ آن حضرت دوباره پرسیدند: برای چه می خواهی به این دنیا برگردی در حالی که الان در ضیافت کبری حق هستی؟ مادرشان پاسخ دادند: “می خواهم دوباره زنده شوم تا در شب های طولانی زمستان نماز شب خوانده و در روزهای طولانی و گرم تابستان روزه بگیرم”.

انسان در زمان گرسنگی بیشتر از هر زمان دیگری به خداوند نزدیک است

طبق روایت ” أقرَبُ ما يكونُ العَبدُ مِن اللّه ِ جلَّ و عَزَّ إذا خَفَّ بَطنُهُ “( الكافي : 6/269/4)انسان در زمان گرسنگی بیشتر از هر زمان دیگری به خداوند نزدیک است. خداوند متعال به پیامبر (ص) فرمود: ” يا اَحْمَدُ: لَوْ ذُقْتَ حَلاوَةَ الْجُوعِ وَ الصَّمْتِ وَ الْخَلْوَةِ وَ ما وَرِثُوا مِنْها ” (إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏1، ص 199 به بعد و مستدرك/ ج3 ، ص 82.)ای کاش مزه و حلاوت گرسنگی، سکوت و خلوت و بالاتر از آن آثار این سه مهم را می چشیدی؛ “صمت” به معنای سکوت است ولی سکوت مومن در واقع نطق با حق می باشد.

مستم کن آنچنان که ندانم ز بی خودی             در عالم خیال که آمد، کدام رفت.

پیامبر (ص) عرض کرد؛ خدایا میراث گرسنگی چیست که می فرمایی کاش من مزه آن را می چشیدم؟ خداوند متعال فرمود: ” الْحِکْمَةُ وَ حِفْظُ الْقَلْبِ وَ التَّقَرُّبُ اِلَىَّ ” حکمت، حفظ قلب و نزدیک شدن به من.

فیض کاشانی در کتاب المحجه البیضاء نوشته است: پیامبر(ص) به اسامه گفتند: “خوش به حال کسی که به هنگام مرگ روزه دار باشد؛ فانک تدرک بذلک اشرف المنازل و تحل مع ‌النبیین و تفرح بقدوم روحک الملائکه و یصلی علیک الجبار” با پیامبران همنشین می شوی، فرشتگان از ورود روح تو به عالم آخرت شاد می شوند و خداوند بر تو درود خواهد فرستاد؛ پیامبر نیز در چنین حالتی از دنیا رفت؛ ” خَرَجَ مِنَ الدُّنْيَا خَمِيصاً وَوَرَدَ الآخِرَةَ سَلِيماً ” (نهج البلاغه خطبه 160) پیامبر گرسنه از دنیا رفت و با سلامتی و پاکی وارد آخرت شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه دوم

خودم و تمامی عزیزان را به تقوا دعوت می کنم؛ انسان همیشه باید تقوای خود را حفظ نماید، چون از آینده خود بی خبر است.

نداند به جز ذات پرودگار                      که فردا چه بازی کند روزگار

ممکن است با کوچکترین اتفاقی عمر انسان به پایان برسد و بشر در محضر حق بایستد؛ نافرمانی خدا یک حماقت است و کسی که رضایت خداوند را از دست بدهد، ضرر بزرگی کرده است؛ ندامت ناشی از نارضایتی خداوند، غیر قابل توصیف است.

از  نسیمی  دفتر  ایام   بر  هم  می‌خورد             از ورق گردانی  لیل  و  نهار  اندیشه  کن

امام حسین (ع) از مقابل قصر اوس می گذشتند؛ پرسیدند: این قصر مال چه کسی است گفتند: این قصر متعلق به اوس است؛ ایشان فرمودند: “او( اوس) در آن دنیا آرزو می کند که ایکاش به جای تمامی این دارایی ها فقط یک نان لواش داشتم.” انسان نباید عمر خود را بیهوده تلف کند،اگر شما زمان را تلف می کنید زمان نیز شما را تلف می کند.

برکت یک حکم عادلانه از برکت یک سال باران بیشتر است

در آستانه هفتم تیر و هفته قوه قضائیه قرار داریم؛ خداوند متعال حیات و ممات جامعه ما را در دستان قوه قضائیه قرار داده و تمام درهای زمین و آسمان از قلم قاضی تاثیر می پذیرد؛ اگر قاضی ناعادلانه حکم کند “تحبس السماء قطرها تمنع الارض برکاتها” باران از آسمان نمی بارد، زمین برکات خود را از انسان ها دریغ می نماید اما به فرموده حضرت برکت یک حکم عادلانه از برکت یک سال باران بیشتر است.

عدالت، حل خصومت و مورد اطمینان بودن دستگاه قضا مطالبه اصلی مردم از این قوه می باشد؛ از خداوند متعال می خواهیم آرمانی ترین دستگاه قضایی را نصیب ملت ایران بکند.

احقاق حق را کوچک نشمارید؛ احقاق کار خداوند است؛ ” یُرِیدُ اللّهُ أَن یُحِقَّ الحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ وَیَقْطَعَ دَابِرَ الْکَافِرِینَ ” (سوره انفال – آیه ٧ )تمام کتاب های آسمانی با هدف احقاق حق نازل شده اند.

ما از روز هفتم تیر یعنی زمانی که 72 تن از شخصیت های برجسته ما به شهادت رسیده اند، خاطره بسیار بدی داریم؛ آمار شهدای ترور در ایران بسیار بالا است؛ 17 هزار انسان بی گناه در کشور ما به دست منافقین ترور شده اند که رئیس قوه قضائیه، نماینده مجلس، وزیر، رئیس جمهور، نخست وزیر، شهدای محراب، 900 دانش آموز، هزاران بازاری، 200 روحانی، کارگران، دانشجویان و کشاورزان در بین این شهدا می باشند.

پارلمان اروپا و کنگره امریکا، در اقدامی منافقین را از لیست تروریست ها خارج کرده و آنها را به رسمیت شناخته و در مجامع بین المللی از آنها حمایت می کنند؛ این عمل آنها نشانگر این است که آنها با شعار مبارزه با تروریسم در صدد دستیابی به منافع خود می باشند.

شرافت  قرآن با نزول قرآن است

ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است و ارزش این ماه به خاطر نزول قرآن می باشد نه به خاطر روزه؛ روزه بخاطر این ماه است نه اینکه این ماه بخاطر روزه باشد ،خداوند می فرماید:هر کس این ماه را درک کرد روزه بگیرد. بنابراین فضیلت این ماه به نزول قرآن است، لذا مستحب است با خواندن قرآن به استقبال ماه رمضان برویم؛ فضیلت خواندن قرآن در این ماه بسیار زیاد بوده و خواندن یک آیه از آن به منزله خواندن کل قرآن می باشد.

در بعضی از شهرها مردم شب ها در یک مسجد جمع شده و هر شب یک جزء قرآن را ختم می کنند؛ اما اهالی شهر ما در این امر مهم کوتاهی می نمایند.

پیامبر (ص) فرموده اند: ” إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي “؛ (مستدرك الوسائل ج  11ص 372 ) اگر ما فقط برای قرآن ارزش قائل شده و اهل بیت (ع) را فراموش کنیم، هیچ سودی نصیب ما نخواهد شد؛ همچنین توجه به اهل بیت اگر با بی توجهی به قرآن توأم باشد، باز هم سودی برایمان نخواهد داشت. اگر در محرم مساجد را پر می کنیم باید در ماه رمضان مجالس قرائت قرآن را نیز پر کنیم.

 اهالی هر محله هر شب در مسجد آن محله یک جزء از قرآن را قرائت کنند

ما قصد داریم در رمضان امسال یک سنت حسنه برپا کنیم بدین ترتیب که در شهرمان اهالی هر محله هر شب در مسجد آن محله یک جزء از قرآن را قرائت کنند و بعد از آن هرکسی به کارهای خود بپردازد؛ هیئت امنای مساجد باید یک کادر اجرایی تشکیل داده و این برنامه مهم را اجرا کنند.

درآمد حاصل از خرید و فروش مواد مخدر نجس است

دیروز، 5 تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بود؛ مواد مخدر تهدید بسیار بزرگی برای بنیان خانواده ها می باشد. مواد مخدر به ابزاری در دستان استکبار جهانی تبدیل شده و آنها می خواهند از این طریق از ملت ما انتقام بگیرند.نسل مبتلی به مواد مخدر نمی تواند از کشور خود و تراث فرهنگی تاریخی دینی خود دفاع کند

 کسی که به مواد مخدر آلوده شود، نمی تواند از عهده کارهای خود برآید، چه برسد به این که یک خانواده را اداره یا از کشور خود دفاع کند؛ چاره این امر عزم ملی می باشد و شرعا بر همه واجب است که در صورت آگاهی از خرید و فروش مواد مخدر و قرص های روانگردان، این موضوع را به مسئولین مرتبط اطلاع دهند و اگر کسی به این وظیفه عمل ننماید در تمام آثار سوء آن شریک بوده و در قیامت در مقابل آن باید پاسخگو باشد.

خانم هایی که همسرشان در کار خرید و فروش مواد مخدر هستند، باید بدانند که درآمد حاصل از این کار نجس است و با آن نمی توان فرزند تربیت کرد هر کس جلوی این منکر را بگیرد ،ثواب آن از ثواب شب قدر و از تمام عبادات بالاتر است.

ماه رمضان و شب قدر با عظمت است اما هردو اینها در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره ای در مقابل دریا هستند.

خطر تجزیه در منطقه خاورمیانه

مسوولین اقلیم کردستان با سوء استفاده از اوضاع نابسامان عراق اعلام کردند که قصد استقلال دارند،ما اطلاع داریم که کارشناسان موساد چند ماه است که در اقلیم کردستان در حال فعالیت هستند تا کردها را وادار به اعلام استقلال کنند؛ دولت ما باید به شدت با این مساله مقابله کند. افسوس که دولت ترکیه متوجه این قضیه نشده و با حمایت از داعش به ضرر خود عمل می کند آنها با تحت فشار قرار دادن دولت مرکزی عراق از طریق حمایت از داعش زمینه اعلام استقلال از سوی کردها را فراهم می نمایند.

ما اسناد معتبری در دست داریم که نشان دهنده این است که به محض به استقلال رسیدن اقلیم کردستان، اسرائیل اداره امور آنها را به دست خواهد گرفت؛ وزیر امور خارجه اسرائیل گفته است که؛” عراق در حال تجزیه است و کردها قصد تشکیل دولت مستقلی را دارند و ما قبل از هر کشور دیگری آنها را به رسمیت خواهیم شناخت.”

آمریکا اعلام کرده که؛ ما  تا آخر این قرن میلادی 300 کشور جدید به کشورهای سازمان ملل اضافه خواهیم کرد!گفته اند در هرجایی که یک قوم و فرهنگ خاص وجود داشته باشد، یک کشور جدید ایجاد خواهیم کرد.

این اقدام آنها نه به خاطر منفعت این اقوام بلکه به خاطر این است که می خواهند تمام کشورهای دنیا را مانند ایالت های خود و مثل استانی از استانهایشان   تحت نفوذ داشته باشند؛ آنها می خواهند کشور های کوچک تشکیل دهند چراکه کشورهای کوچک و ذره بسیار ضعیف بوده و قادر به حفظ حاکمیت ملی خود نیستند این کشورها نمی توانند به طورمستقل برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند و باید تابع و پیرو باشند ،خطر استقلال کردستان عراق بالاتر از خطر داعش است.

خطر تجزیه بزرگترین خطری است که منطقه خاورمیانه را تهدید می کند؛ امریکا، اروپا، اسرائیل و کشورهای مرتجع عربی خواهان تجزیه عراق می باشند و داعش را به منظور تجزیه عراق و تضعیف ایران ایجاد کرده اند؛ آنها برای رسیدن به اهداف خود یک روش ماکیاولیستی پیش گرفته و خون انسان های بی گناه را وجه المصالحه اهداف خود قرار داده اند.

اسرائیل دو کابینه دارد، کابینه بزرگ و کوچک؛ وزرای استراتژیک در کابینه کوچک گرد هم جمع شده و تصمیم گرفته اند دو استراتژی را در خاورمیانه پیاده کنند:

1- دشمن باید به دست برادران خویش کشته شده و نابود گردد نه به دست ما؛

2- خاورمیانه باید به کشورهای ضعیف و کوچکی که توان ایستادگی در برابر اسرائیل را نداشته باشند، تقسیم گردد.

ما باید برای دفع این خطر بسیار دعا کنیم؛ تمام این خطرها فقط به خاطر عدم پیروی از امامت و عدم وجود مرجعیت علمی در امت اسلامی درست می شود ؛ در چنین شرایطی هر شخصی دین را به دلخواه خود تعبیر می کند، گروه های داعش، دامس، النصرة، طالبان، القاعده و هزاران گروه دیگر زاده تفسیرهای نا به جا از دین می باشند.

چند توصیه بمناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان

بهره بردن از فضیلت های ماه مبارک رمضان آدابی دارد که اولین آنها رد مظلمه می باشد؛ مال حرام تا چهل روز مانع از اجابت دعاها می شود و اعمالی مانند روزه گرفتن و قرآن سرگرفتن در شب قدر همه بی اثر می شود.

انسان باید در ماه شعبان که ارزش صدقه در آن مضاعف می شود صدقه دهد،رد مظلمه بدهد تا اثر حرام واقعی از بین برود ؛روایت است که هر کس در شعبان صدقه دهد خداوند آن را پرورش میدهد و روز قیامت آن را به صاحبش برمی گرداند،یک سرّ دادن صدقه در شعبان این است که هر انسان با طهارت از حرام وارد ماه ضیافت بشود. صدقه دادن و رد مظلمه آثار مال حرام را از زندگی انسان می زداید و اعمال ماه رمضان را دارای اثر می کند.

دومی نیز توبه از کارهای ناروا می باشد؛ روز یکشنبه روز غسل توبه می باشد؛ انسان باید قبل از ماه رمضان از تمام کارهای ناشایست و اخلاق بد توبه کند؛ خداوند متعال به حضرت آدم فرمود: ” لا یجاورنی من عصانی ” اگر مرتکب معصیت شوی نمی توانی با من همسایه باشی.

به بازاریان توصیه می کنم که مشتریان شما در ماه رمضان ،مشتریان معمولی نیستند بلکه آنها از این به بعد مهمانان درگاه الهی خواهند بود؛ آنها اگر قبل از ماه رمضان می توانستند با وجود کم و کاستی زندگی کنند از این به بعد که قرار است روزه بگیرند، نمی توانند با این کم و کاستی ها سر کنند.

روزه داران به مانند ماه رمضان از شعائر خداوند می باشند؛ مبادا به آنها توهین کنید؛ پیامبر(ص) فرمودند: اگر کسی حتی برای یک شب بخواهد قیمت ها افزایش پیدا کند اعمال چهل ساله او باطل خواهد شد.

به عموم مردم توصیه می کنم که در ماه مبارک رمضان وقت خود را بیهوده تلف نکنند؛ همه باید از این فرصت ها به نحو احسن استفاده نمایند. ماه رمضان ماه عزیزی است و نباید حرمت آن زیر پا گذاشته شود؛ ماه رمضان در روز قیامت با کسانی که حرمت این ماه را زیر پا گذاشته اند، دشمنی خواهد کرد؛ پیامبر(ص)نیز در مورد آنها می فرماید: ” اَنَا بَرِيٌ مِمَنْ خَصْمُهُ شَهْرَ رَمَضان ” من از کسانی که رمضان با آنها دشمنی کند، بیزارم.

حضرت محمد(ص) پیامبر ادب و رحمت است تا جایی که خداوند از وی می خواهد گاهی اندکی ترش رویی  از خود نشان دهد ” ولیجدوا فیکم غلظة” اما ایشان با وجود تمام مهربانی خود، کسانی را که حرمت ماه رمضان را نگه ندارند، لعنت می کند و جبرئیل نیز آمین می گوید.

از خداوند متعال می خواهیم ما را از سکر نعمت و عقل حفظ کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا