آذربایجاناخبارعمومی

حفاری مشترک شرکت دولتی نفت آذربایجان و شرکت انگلیسی بی پی در خزر

­خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان به نقل از گرگ رایلی Greg Riley ، معاون شرکت ” بی پی آذربایجان” در امور اکتشافات زمین شناسی، خبر داد این شرکت در سال آینده، حفاری چاه اکتشافی در حوزه ” شفق – آسمان” واقع در ۱۲۵ کیلومتری یا ۷۸ مایلی جنوب شرقی باکو  را آغاز خواهد کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج ، این مقام شرکت انگلیسی بی پی گفت : « در اوایل سال ۲۰۱۲ کشتی زمین شناسی “گیلوار” برنامه تحقیقات زمین شناسی سه بخشی خود را به پایان رساند و اطلاعات جمع آوری شده، تحلیل و ارزیابی شده است و طرح ریزی برای حفاری نخستین چاه اکتشافی حوزه ” شفق – آسمان ” در حال اتمام است. »
گرگ رایلی افزود : « امیدواریم فناوری پیشرفته و تجربه ما به همراه تجربه و ظرفیت جمهوری آذربایجان، به کشف های جدید در خزر منجر خواهد شد. ظرفیت حوزه ” شفق – آسمان” بزرگ است. این حوزه می تواند حوزه ” شاه دنیز” جدید تلقی شود. تمامی هزینه های اکتشافات در این حوزه را شرکت “بی پی” به عهده گرفته است. حفاری نخستین چاه اکتشافی حوزه ” شفق – آسمان” در سال ۲۰۱۹ ، در حال برنامه ریزی است. گاز این حوزه می تواند در آینده از طریق “دهلیز جنوبی گاز” به ترکیه و اروپا منتقل شود. ”
شرکت ” بی پی” و سوکار ( SOCARشرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ) تفاهم نامه زمین شناسی و اکتشاف و بهره برداری از حوزه ” شفق – آسمان ” را در سال ۲۰۰۹ در لندن امضاء کرده اند. اعتبار این تفاهم نامه در ژوئیه ۲۰۱۰ به پایان رسید. این تفاهم نامه ، امتیاز انحصاری انعقاد قرارداد زمین شناسی و اکتشاف و بهره برداری از این حوزه واقع در ۱۲۵ کیلومتری جنوب شرق باکو را به شرکت “بی پی” اعطاء کرده است. در ششم ژوئیه ۲۰۱۰ شرکت “سوکار” ( شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان) و ” بی پی ” ، قراردادی را درباره اصول تجاری اکتشاف و بهره برداری از حوزه ” شفق ” و ” آسمان” امضاء کردند. این سند ، اصول تجاری قرارداد تقسیم سهام حوزه های ” شفق ” و ” آسمان” را مشخص می کرد. در ماه اکتبر همان سال نیز شرکت “سوکار” ( شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان) و ” بی پی ” قرارداد تقسیم سهام درباره زمین شناسی و اکتشاف و بهره برداری از حوزه ” شفق – آسمان” را امضاء کردند. مدت اعتبار این قرارداد ۳۰ سال است و شرکت ” بی پی اکسپلوریشن ” BP Exploration (Caspian Sea) Ltd. در آن ۵۰ درصد سهام دارد و سهم شرکت ” سوکار ” SOCAR نیز ۵۰ درصد است.
حوزه ” شفق – آسمان ” یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. در این حوزه تاکنون هیچ فعالیت زمین شناسی و اکتشافی انجام نشده است. این حوزه در منطقه ای از خزر که عمق آب در آنجا ۶۵۰ تا ۸۰۰ متر است، واقع است و عمق این حوزه در کل، هفت هزار متر است. ذخایر گاز احتمالی حوزه های ” شفق ” و ” آسمان” ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد مترمکعب تخمین زده می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا