آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومیویژه

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو از مشارکت فعال مردم جمهوری آذربایجان در پویش” ابراز مخالفت با تبعیض علیه مساجد” قدردانی کرد

 رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان از مشارکت گسترده مردم و بخصوص دینداران این کشور در پویش “مخالفت با تبعیض علیه مساجد و اسلام هراسی” در جمهوری آذربایجان قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با انتشار ویدئویی تاکید کرد: « اهل ایمان و مومنان جمهوری آذربایجان  بطور خیلی فعال و هشیارانه در پویش “هشتگ مخالفت با تبعیض علیه مساجد” شرکت کرده اند و ضروری است که این پویش بطور کاملا عقلانی و دور از احساسات تداوم یابد تا  تاثیرش بر افکار عمومی افزون تر شود.»

رهبر جمعیت دینی جمعه افزود: در گذشته، اجماع نظری حتی در جامعه دینی درباره تبعیض علیه مساجد در اعمال مقررات قرنطینه و مبارزه با کرونا وجود نداشت و حتی مسئولان اداره مسلمانان قفقاز نیز به توجیه تصمیمات تبعیض آمیز “ستاد اجرایی مبارزه با کرونا” علیه مساجد می پرداختند، اما امروز حتی مسئولان اداره مسلمانان قفقاز نیز از توجیه این تصمیمات خودداری می کنند و آشکارا اعلام می کنند که این تصمیمات متعلق به ستاد اجرایی است و اداره مسلمانان قفقاز در این زمینه مسئولیتی ندارد.

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو تاکید کرد: « برقراری شرایطی همچون “ممنوعیت حضور بیش از 50 نفر در مساجد”، ” ارایه سند واکسینه شدن”، ” ممنوعیت حضور افراد کمتر از 14 سال در مساجد”، “ممنوعیت اقامه نماز و آیین های دینی در حیاط ها و فضای باز مساجد” و “الزامی بودن آوردن مهر و جانماز و سجاده شخصی برای حضور در مساجد” و … در واقع تداوم همان روح و رویه تبعیض علیه مساجد است که در مراحل قبلی قرنطینه ها نیز اعمال می شد. زیرا، این محدودیت ها برای حضور در مساجد جمهوری آذربایجان در حالی وضع شده اند که به عنوان مثال “ممنوعیت حضور بیش از 50 نفر” نه برای اتوبوس ها و نه برای سالن های کنسرت و نه برای سالن های ورزشی و سایر جاها تطبیق نشده است.  همچنین “الزامی بودن به همراه داشتن مهر و سجاده و جانماز” و “ارایه سند واکسن زدن”  برای نمازگزاران در مساجد در حالی است که نه در سالن های ورزشی و نه در رستوران ها، الزامی برای آوردن وسایل شخصی نظیر لباس های ورزشی و قاشق و چنگال و بشقاب شخصی وضع نشده است.»

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود: « سال ها بود که تاکید می شد موجی از اسلام هراسی و تبعیض علیه دین اسلام  و مساجد در این کشور وجود دارد و فلان افراد نیز عاملان این موج هستند که اکنون یکی از آنها در آکادمی ملی علوم است ( رامیز مهدی اف، رییس پیشین دفتر ریاست جمهوری) و دیگری نیز مدتی است که حضوری ندارد ( علی حسن اف، مدیر پیشین شعبه اجتماعی و سیاسی ریاست جمهوری). اما، امروز نیز همان رویه ها ادامه دارد. شاید واقعا هم یک ستون پنجم در کشور وجود دارد و در واقعیت نیز یک دسیسه صهیونیستی برای از بین بردن اجماع ملی در این کشور وارد میدان می شود. زیرا، مسجد برای مردم آذربایجان موضوع خیلی مهمی است. »

رهبر جمعیت دینی جمعه افزود از هر جهت، خواه از نظر محدودیت شمار افراد، خواه از نظر محدودیت سنی و خواه از نظر حضور در فضای باز و خواه از نظر الزامی بودن ارایه سند واکسن زدن برای حضور در مساجد، آشکارا تبعیض اعمال شده است و بخصوص پافشاری برای اجرای این محدودیت ها و الزام ها در مورد مساجد نیز نشانه تداوم همان کلیشه اسلام هراسی است و آشکارا سوء استفاده از موضوع کرونا علیه مساجد است.

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود همانطور که مردم جمهوری آذربایجان در حرکت مقابله با ممنوعیت حجاب و جمع آوری امضاء برای مطالبه آزادی حجاب ، مشارکت فعال کردند، الحمدلله در “پویش مخالفت با  تبعیض علیه مساجد” نیز همین مشارکت فعال وجود دارد. زیرا، در جمهوری آذربایجان مساجد و زیارتگاه ها  محل هایی هستند که همه مردم در آنجا نیازهای معنوی خود را تامین می کنند. به همین علت، پویش “هشتگ مخالفت با تبعیض علیه مساجد” در کشور وسعت یافته و موج گسترده ای ایجاد کرده است. ادامه و گسترش این حرکت به صورت کاملا عقلانی و با رعایت ادب اسلامی و خداپسندانه ، هم عبادت است و هم امر به معروف است و هم نهی از منکر است و هم تولی است و هم تبری است. این حرکت هم منطبق کردن روح انسان ها با اعمال خداپسندانه است و هم پرهیز دادن روح و اعمال نفرت از اعمالی است که خداوند انسان ها را از آنها پرهیز می دهد. در تمامی این ها نیز باید کاملا احساسات مهار شوند و الحمدلله این حرکت با خونسردی کامل و با عقلانیت و با شعور و درک بالا این حرکت تداوم دارد. این حرکت را به اشکال مختلف با شعرخوانی کودکان یا تعریف خاطره های ریش سفیدان و مادران گیسوسفیدی که دوران تلخ اسلام ستیزی زمان شوروی را تجربه کرده اند و به هر صورت عقلانی دیگری می توان دنبال کرد. هرچه این حرکت خلاقانه تر باشد، بازنشر “هشتگ مخالفت با تبعیض علیه مساجد” نیز خداپسندانه تر خواهد بود.»

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با ابراز امیدواری درباره موثر بودن این حرکت افزود: «  قطعا مسئولان ذیربط نیز درک خواهند کرد که دینداران نیز شهروندان این کشور هستند که از حقوق مساوی برخوردارند. الحمدلله، این حرکت های مردمی از توجه و عنایت ویژه خداوند نیز برخوردار است و خداوند به خاطر همین حرکت های خداپسندانه مردم جمهوری آذربایجان، عنایت خود را شامل حال این مردم می کند و ان شاء الله بلایا و مصیبت ها را از این ملت دفع می کند. زیرا، این نوع رفتارها با خانه خدا و مراکز عبادت و این نوع مقابله ها با رنگ ها و نشانه های الهی، به بلایا و مجازات های عظیمی منجر می شود. همچنانکه در تاریخ و در نمونه هایی که در قرآن کریم نیز بارها این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. در واقع، با دعاها و اظهار مواضع مردمان مومن و با ایمان است که این مملکت موجودیت دارد.»

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو همچنین در گفتگوی تلفنی زنده  با “مساوات تی وی”، به سیاست تبعیض علیه مساجد در جمهوری آذربایجان گفت: « در دوره قرنطینه های کرونایی در کل دنیا، خانه های خدا تعطیل نشدند، اما در کشور ما  خانه های خدا تعطیل شدند. در کشور ما  کلیساها و کنیسه ها بسته نشدند که البته، نباید هم بسته شود، اما مساجد بسته شدند. اکنون نیز در زمان گشایش ها نیز اصلا کلیساها و کنیسه ها بازهم هیچ مساله ای ندارند و اداره مسلمانان قفقاز هم اصلا اختیار حقوقی نیز ندارد که در این موضوع اظهار نظری بکند، اما در مورد مساجد نیز همین اداره می گوید که “ستاد اجرایی مبارزه با کرونا” این مقررات را برای مساجد وضع  کرده است. از طرف دیگر، “ستاد اجرایی” نیز هیچ سندی در این مورد ندارد و در همین حال، شرایط عجیبی وجود دارد و الزام “ارایه سند واکسینه بودن در مقابل کرونا” برای ورود به مساجد وضع شده است! »

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با اشاره به برگزاری کنسرت یکی از خوانندگان ترکیه ای در باکو بدون هیچ گونه محدودیتی گفت: « در همان کنسرت نیز هیچ محدودیتی نبود و اطفال و کودکان نیز همه در آنجا بودند. اما، برای حضور کودکان زیر 14 سال در مساجد محدودیت اعمال شده است.  در هیچ جای دیگر دنیا، چنین محدودیتی درباره همه گیری کرونا وجود ندارد. این تبعیض و اسلام هراسی است. مگر ویروس کرونا در خانه های خدا و مساجد  تولید می شود؟ دیروز هم وقتی تیتر خبر “کنسرت مصطفی ججلی در باکو برگزار شد” را در همین سایت مساوات دیدم، این سوال مطرح شد که چطور برای این ها تجمع و ازدحام مجاز است؟  ناراحتی عظیمی در میان مردم وجود دارد. زیرا، فرایندی ناراحت کننده علیه اسلام وجود دارد. ما خود را همانند شهروندان “سیاه پوست” احساس می کنیم. ما خود را همانند انسان های درجه دو در روسیه احساس می کنیم. اداره مسلمانان قفقاز نیز مسئولیتی را به عهده خود نمی گیرد و می گوید که به ما نیز دستور داده شده است! چه کسی دستور داده است؟ بگذارید معلوم شود. این محدودیت های شدید و الزامی شدن ارایه “سند واکسینه بودن در برابر کرونا” فقط برای مساجد و مجالس عروسی اعمال شده است. حال آنکه واکسن زدن یک امر اختیاری است. این محدودیت ها علیه دو موضوع مقدس یعنی علیه مساجد و مجالس ازدواج اعمال شده است.  آیا این، دسیسه و خرابکاری علیه اجماع ملی است که در زمان جنگ 44 روزه در میان مردم شکل گرفت.»

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو در زمان شروع پویش “هشتگ مخالفت با تبعیض علیه مساجد” نیز گفته بود: « آیا ندیدید که در جنگ آزادسازی وطن نیز اکثر کسانی که حضور یافتند و اراضی  کشور را از دشمن بازپس گرفتند و جان های خود را فدا کردند، همان افرادی بودند که در همین مساجد تربیت شده بودند. آیا از این وضع خوشتان نیامد که اینگونه با مساجد رفتار می کنید؟»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا