آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

جمهوری آذربایجان؛ پل رسیدن کالاهای ایرانی به کشورهای CIS

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: جمهوری آذربایجان می‌تواند برای ایران کریدور ورود با بازار کشورهای CIS باشد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از روابط‌ عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، وبینار تجارت با کشور جمهوری آذربایجان، بعد از ظهر دیروز (۹ شهریورماه) با رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو و دیگر مسئولان و نیز با حضور مجازی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان به همت اتاق زنجان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با بیان اینکه اتاق زنجان وبینارهای تجاری خود را با هدف توانمندسازی و آشنایی تجار و فعالان اقتصادی با بازار کشورهای مختلف به ویژه بازار کشورهای همسایه برگزار می‌کند، اظهار کرد: آشنایی با ظرفیت‌های تجاری، زمینه‌های همکاری و علاقه‌مندی‌های تجاری و توسعه مراودات تجاری از مبدا استان زنجان، از جمله اهداف این وبینارها است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان و ایران دارای اشتراکات فرهنگی و مذهبی و … فراوانی با جمهوری آذربایجان است، افزود: زمینه همکاری تجاری دو طرف وجود دارد و باید با بررسی زمینه‌ و ظرفیت‌های مشترک تجاری به دنبال توسعه آن و عملیاتی کردن همکاری‌ها حرکت کرد.

این مسئول با بیان اینکه می‌توان از مبدا استان محصولاتی چون سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سیر، مواد شوینده و آرایشی، ماهی قزل‌آلا، سیم و کابل و محصولات دانش‌بنیان، شمش روی، سنگ‌های تزئینی، همکاری‌ها در زمینه‌های درمانی و بازسازی قره‌باغ و … را مورد توجه قرار داد و ارتقای مراودات تجاری در دستور کار همکاری‌ها دو طرف قرار گیرد.

یگانه‌فرد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو طرف و گسترش هرچه بیشتر این مهم می‌تواند جزو همکاری‌های طرفین در آینده باشد، تصریح کرد: اتاق بازرگانی زنجان این آمادگی را دارد تا با برگزاری جلسات و آشنایی تجار با ظرفیت‌های تجاری این کشور به سهم خود گامی در توسعه مراودات تجاری طرفین برداشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به فضای مناسب نمایشگاهی در زنجان، موضوع برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را با توجه به نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان مورد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات در مراودات تجاری ما، نداشتن شناخت تجار از پتانسیل‌های تجاری دو طرف است.

در ادامه این جلسه، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو با بیان اینکه میزان همکاری‌ تجاری ایران و جمهوری آذربایجان با وجود ارتباطات و زمینه‌های همکاری، مطلوب نبوده است، اظهار کرد: واقعیت بازار جمهوری آذربایجان با باور تجار متفاوت است، با وجود اینکه زبان مشترک یک مزیت بوده اما در تجارت باید سایر موارد از جمله قوانین تجاری و مالیاتی و … نیز مورد توجه باشد.

مهدی بابایی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان الگوی پیشرفت اقتصادی خود را بر اساس الگوی کشورهای اروپایی و ترکیه برنامه‌ریزی کرده است، گفت: این کشور با سرمایه‌گذاری به دنبال تبدیل شدن به مرکز ترانزیت منطقه بوده و برنامه توزیع محصولات مختلف به عنوان «هاب» منطقه‌ای را در دستور کار دارد.

وی افزود: ۱۳۰۰ قلم کالا از ایران به جمهوری آذربایجان صادر می‌شود و در بازاری که ۲۰۰۰ قلم کالای مختلف را وارد می‌کند، جای کار برای ایران فراهم است باید با ظرفیت‌شناسی به دنبال توسعه مراودات حرکت کرد. این کشور می‌تواند برای ایران کریدور ورود به بازار کشورهای CIS باشد. همچنین میوه‌های ایرانی به خوبی در بازار جمهوری آذربایجان مصرف می‌شود و با وجود زمینه مناسب کشت محصولات در این کشور، اما تولید آن‌ها به اندازه کافی برای مصرف نبوده و نیاز به واردات دارند.

این مسئول با تاکید بر اینکه از پایگاه‌های ایجاد شده در جمهوری آذربایجان باید برای صادرات به کشورهای ثالث استفاده شود، ادامه داد: اهم کالاهای وارداتی جمهوری آذربایجان شامل کالاهایی چون طلای خام، خودرو، انواع روغن‌، تلفن همراه، تجهیزات و مصالح ساختمانی و … است.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو با بیان اینکه ۱۷ درصد بازار این کشور در دست روسیه و ۱۲ درصد در اختیار ترکیه است، عنوان کرد: ایران ۳ درصد بازار کشور آذربایجان را دارد، در حالی که می‌توان تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری ایران با این کشور را با برنامه‌ریزی تا ۱.۵ میلیارد دلار نیز افزایش داد.

بابایی با بیان اینکه در حال حاضر با فساد در جمهوری آذربایجان به شدت برخورد می‌شود، یادآور شد: در تجارت باید به صورت دقیق وارد عمل شده و همه اقدامات تجاری باید با سنجیدن همه جوانب صورت گرفته و از تجربیات افراد حاضر در بازار و تیم‌های مشاوره حقوقی بهره برد.

وی گردشگری، فناوری، IT و استارت‌آپ، کشاورزی و ترانزیت را سرفصل‌های توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان دانست و خاطرنشان کرد: در صادرات به این کشور بسته‌بندی بسیار مهم بوده و باید از فرصت‌های تجاری برای توسعه مبادلات با این کشور از جمله وجود منطقه آزاد ارس به خوبی استفاده کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا