آخرین اخباراخبارایرانترکیهعمومی

بررسی احتمال کناره‌ گیری اردوغان از قدرت

محمت افه چامان استاد علوم سیاسی ترکیه در یک برنامه تصویری موضوع احتمال کناره گیری اردوغان از قدرت را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اخیرا شایعاتی مبنی بر احتمال واگذاری نرم حکومت از سوی رجب طیب اردوغان در فضای سیاسی ترکیه مطرح شده است.

برخی از این استدلال‌ ها بر مبنای وضعیت سلامتی اردوغان مطرح می‌شوند که اخیرا به طرز مشهودی ناخوش احوال دیده می‌ شود.

دکتر محمت افه چامان استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مموریال نیوفوندلند کانادا، در تحلیل این پرسش که آیا اردوغان می‌تواند قدرت را واگذار کند گفت، به دلایل بسیاری اردوغان هیچ گاه چنین کاری نخواهد کرد.

چامان که در برنامه خبری تحلیلی ارکام توفان روزنامه نگار تبعیدی ترکیه شرکت می‌کرد در پاسخ به این پرسش که بر طبق اخبار غیر رسمی‌اردوغان می‌ تواند برای یک واگذاری محترمانه حاضر شود، و این احتمال تا چه حد می‌ تواند درست باشد، گفت: «در ابتدا باید این را تعریف کنیم که معنای واگذاری قدرت چیست. این که اگر شرایطی فوق العاده نظیر آنچه که برای صدام و قذافی رخ داد پیش بیاید، یا نوعی قیام و حرکت مردمی‌جدی رخ دهد، آن هنگام از احتمال واگذاری حکومت سخن به میان خواهد آمد. واگذاری حکومت امری بسیار اضطراری است که در شرایطی خاص رخ می‌دهد.»

چامان با اشاره به این که برخی اخبار از احتمال کنار گذاشتن قدرت به دلیل شرایط سلامتی اردوغان خبر می‌دهند، با مردود دانستن این شرط برای واگذاری حکومت گفت: «وضعیت سلامتی جزو شرایط اضطراری برای واگذاری قدرت آن هم از جانب کسی مانند اردوغان نیست. واگذاری حکومت بیشتر موضوعی است که با کلیت رژیم سر و کار دارد نه با وضعیت یک شخص. من وضعیت سلامتی اردوغان را مقایسه می‌ کنم با مصطفی کمال آتا ترک که دو سال از دوران حکومتش را به شدت بیمار بود اما قدرت را واگذار نکرد. این دو فرد، اردوغان و آتا ترک از جهت حکومت تک‌ صدایی و اقتدار گرایانه می‌ توانند با هم مقایسه شوند.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش توفان که از او پرسید «اگر شما جای اردوغان بودید در شرایط موجود، آیا قدرت را واگذار می‌کردید؟» پاسخ داد: «اردوغان شانس این را ندارد که قدرت را رها کند! اگر من جای او بودم به هیچ عنوان در هیچ شرایطی تا زمان مرگ قدرت را رها نمی‌ کردم. زیرا ما داریم از یک فرد مجرم سخن می‌ گوییم. کسی که دموکراسی را زیر پا گذاشته است. حقوق بشر را به طور سیستماتیک زیر سوال برده است. به خاک کشورهای دیگر چنگ انداخته است. نیروهای جهادی را به کشورهای خاورمیانه فرستاده است. با داعش و گروه‌ های رادیکال همکاری کرده است. ۱۶۰ هزار تن از نیروهای دولتی را به بهانه‌ های واهی از کار بیکار کرده است. کشور را با یک کودتای تحت کنترل مواجه کرد. رژیم دلبخواهی خودش را بنیان نهاد. تا دلتان بخواهد دزدی، اختلاس و رانت بازی کرده است. به قول احمد آلتان [روزنامه‌نگار پیش‌کسوت و منتقد سرسخت حکومت] چنین فردی شانس واگذاری قدرت را ندارد، چون نمی‌ تواند در برابر قانون از خود دفاع کند.»

او در ادامه گفت: «اردوغان نمی‌ تواند از راه‌ های دموکراتیک حکومت را واگذار کند، زیرا در ترکیه امروز سیستم دموکراسی کار نمی‌ کند. ما درباره یک رژیم نیمه اقتدارگرا سخن می‌ گوییم. این رژیم از راه‌ های صلح‌ طلبانه جا به‌ جا نخواهد شد. اردوغان ناچار باید از طریق یک گروه دیگر و به طور غیر قانونی و غیر دموکراتیک کنار زده شود.»

چامان با بیان این که برخی فکر می‌ کنند اگر اردوغان برود حکومتی که بعد از وی سر کار می‌ آید دموکراتیک است، گفت: «این رژیم یک “برابر نهاد” خودش را خلق کرده است. ما اکنون با رژیمی‌ طرف هستیم ما فوق اردوغان. اردوغان چنین حکومتی را بنیان گذاشت و به آن حیات داد اما این رژیم از اردوغان عبور کرده است و به بخشی جدایی‌ ناپذیر از این جمهوریت بدل شده است.»

چامان افزود: «آیا شما فکر می‌ کنید که حکومت بعدی که سر کار می‌ آید از ادامه گفتمان این حکومت درباره جماعت گولن، یا مجازات آن ۱۶۰ هزار نفری که به بهانه عضویت در جماعت گولن از کار برکنار شده‌اند، دست خواهد کشید؟ چنین چیزی رخ نخواهد داد. هر کسی که به جای اردوغان بنشیند ناچار است که از همین گفتمان تبعیت کند. حتی می‌ تواند اردوغان را به عنوان بال سیاسی فتو معرفی کند. تنها یک احتمال بسیار کوچک وجود دارد که اردوغان قدرت را با توافق واگذار کند. با این شرط که پرونده‌ های حقوقی درباره‌ اش باز نشود و این احتمال هم خیلی ضعیف است.»

گفتنی است، دکتر محمت افه چامان یکی از صدها استاد دانشگاهی در ترکیه است که به دلایل شرایط سیاسی مجبور به جلای وطن شده است. این استاد دانشگاه به دلیل خروج از کشور و تحلیل و نقد حکومت ترکیه، که به مذاق مقامات حکومت خوش نمی‌ آید، مانند بسیاری دیگر از اساتید و شخصیت‌ های منتقد، به عضویت در جماعت گولن متهم شده است.

منبع: آناج

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا