آذربایجاناخبار

جروزالم پست: الهام علی اف احترام یهودیان جهان را کسب کرده است

خبرگزاري رسمي آذرتاج جمهوري آذربایجان گزارش داد: «روزنامه جروزالم پست در مقاله اي نوشت الهام علي اف ، احترام جمعيت هاي يهودي دنيا به خود را جلب کرده است.»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاري رسمي آذرتاج جمهوري آذربايجان خبر داد :
«جروزالم پست در مقاله اي به قلم آريه گوت، به شبهاتي که از سوي برخي سياستمداران اسراييلي «ارمني پرست» مطرح مي شود، پاسخ هاي قاطعي داد. آريه گوت، مدير سازمان غيردولتي اسراييلي «طرح هاي بين المللي براي جامعه» ، در اين مقاله با عنوان «اسراييل و آذربايجان؛ رويکرد عمل گرايانه» نوشت : « اسراييل در حوزه اوراسيا با هيچ کشوري به اندازه جمهوري آذربايجان، مناسبات نزديک و صميمانه ندارد. مناسبات ميان دو کشور ، بطور ويژه اي جالب است. زيرا، جمهوري آذربايجان کشوري با اکثريت جمعيت مسلمان مي باشد. اين مناسبات متقابل از دوستي ميان آذربايجاني ها و جمعيت يهودي قديمي که در آذربايجان با رفاه زندگي مي کند، نشأت مي گيرد. متفاوت از بسياري از ملت هاي ديگر، آذربايجاني ها هيچ گاه به يهوديان به عنوان بيگانه و اجنبي نگاه نکرده اند. اسراييلي هاي آذربايجاني الاصل ، براي تقويت همکاري اقتصادي و ژئوسياسي ميان آذربايجان و اسراييل کارهاي زيادي انجام مي دهند.»
 
آذرتاج افزوده است : « به نظر آريه گوت، در خارج از آذربايجان و جوامع يهودي دنيا، کمتر کسي مي داند که جامعه يهودي در شکل گيري و توسعه دولتگرايي آذربايجان چه نقش مهمي بازي کرده است.  به عنوان مثال، طي سال هاي 1918 الي 1920 ، نخستين وزير بهداشت جمهوري دموکراتيک آذربايجان ، دکتر يئوسئي گيندس يهودي بوده است و در پارلمان جمهوري دموکراتيک آذربايجان نيز فراکسيون هاي يهودي فعاليت داشتند.  علاوه براين، در طول سال هاي موجوديت جمهوري دموکراتيک آذربايجان طي سال هاي 1918 الي 1920 ، جامعه يهودي نشريه «کاوکازکي يئوريسکي بولتن» (بولتن يهودي قفقاز) و روزنامه «پالستينا» و نيز نشريه «مولوديوژ سيونا» را در اين جمهوري منتشر مي کرد. همچنين در کل دوره موجوديت اتحاد جماهير شوروي، يهودي ها در حيات علمي-فکري و اقتصادي و سياسي جمهوري آذربايجان نقش مهمي بازي کرده اند.
  پس از احياي استقلال جمهوري آذربايجان نيز تل آويو و باکو دست همکاري دادند. در آوريل سال 1992 درباره برقراري مناسبات ديپلماتيک ميان دو کشور توافق حاصل شد.  اليازر يوتوات به عنوان نخستين سفير اسراييل در جمهوري آذربايجان انتخاب شد و بنيامين نتانياهو ، نخست وزير وقت و کنوني اسراييل سفري کوتاه و شبانه به آذربايجان انجام داد. شيمون پرز، نهمين رييس جمهوري اسراييل نيز در سال 2009 به آذربايجان سفر رسمي کرد. سپس آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه اسراييل چندبار ( در فوريه 2010، آوريل 2012 و آوريل 2014) به «سرزمين آتش» سفر کرد. سفر المار محمدياروف، وزير امورخارجه جمهوري آذربايجان به اسراييل نيز در آوريل 2013  در سطحي عالي انجام شد. در سپتامبر 2014 نيز موشه ياآلون، نخستين وزير دفاع اسراييل بود که به آذربايجان سفر کرد.  شيمون پرز در سفر تاريخي خود به آذربايجان گفت : « من مي دانم که سياست آذربايجان، مبتني بر صلح، دوستي ، توسعه و نيز استقلال است. موقعيت جغرافيايي نادر جمهوري آذربايجان هيچ جاي ترديدي باقي نمي گذارد که اين کشور ، مهمترين و اصلي ترين کشور در اين منطقه از جهان خواهد شد.» 

آذرتاج به نقل از اين مقاله افزوده است : « اسراييل همواره با توجه فراوان و صميمانه با  آذربايجان رفتار کرده است و اين نيز صرفا به اين خاطر نيست که هيچ گاه در اين کشور يهودي ستيزي وجود نداشته است.  باکو بارها يهودي سيتزي در ساير کشورها را محکوم کرده است و محکوم مي کند.  باکو با آنکه تاکنون در اسراييل نمايندگي رسمي ديپلماتيک داير نکرده است، دولت آذربايجان، هيات هاي نمايندگي زيادي به اسراييل اعزام مي کند و به تعداد بيشتري نيز ، از هيات هاي نمايندگي اسراييلي استقبال مي کند. اگر به توسعه مناسبات اقتصادي آذربايجان با اسراييل و خريد نفت آذربايجان توسط اسراييل و سرمايه گذاري اسراييل در اقتصاد و کشاورزي آذربايجان توجه شود، معلوم مي شود که اين ،  اقدامي کاملا درست است. آذربايجان نيز در زمينه کشاورزي، صنايع نظامي و بخش ارتباطات ، به فناوري پيشرفته اسراييل نيازمند است. بعلاوه، دو کشور طرح هايي را در زمينه آموزش ، امور انساندوستانه و امور فرهنگي به اجرا درمي آورند.   مناسبات آذربايجان-اسراييل، داراي ويژگي استراتژيک مثبت است. حجم تجارت ميان دو کشور چهار ميليارد دلار است. اين رقم، پيش از اين در بخش نفت و گاز متمرکز شده بود، اما اکنون مناسبات اقتصادي متقابل، به بخش هاي مختلف گسترش يافته است.

اسراييل يکي از خريداران اصلي نفت باکو در بازار جهاني است.  تلاش اسراييل براي برقراري روابط نزديک با اسراييل دلايل ديگري نيز دارد. آذربايجان نقش مهمي در تامين منابع انرژي قابل اطمينان دارد و 40 درصد از نفت مصرفي اسراييل را تامين مي کند. خط لوله باکو – تفليس-جيحان به عنوان بزرگترين خط لوله نفتي دنيا به همراه خط لوله نفتي آلاسکا،   با عبور از اراضي گرجستان،  نفت را از درياي خزر به درياي مديترانه منتقل مي کند.

 همچنين ساخت شبکه خطوط لوله گازي دهليز جنوبي گاز نيز آغاز شده است. با اين دهليز ذخاير گازي بزرگ جمهوري آذربایجان به اروپا منتقل خواهد شد.  باکو در دوره پساشوروي به اثبات رسانده است که اين کشور يک واحد ژئوسياسي وابسته و ضعيف نيست و در قفقاز جنوبي و خاورميانه نقش مهمي ايفاء مي کند. رويکرد عملگرايانه آذربايجان، تحمل پذيري ديني ، متساهل و چندفرهنگ گرا بودن مردم جمهوري آذربايجان و مناسبات سازنده اش با کشورهاي همسايه در منطقه اي که ديپلماسي در آنجا بسيار پيچيده مي باشد، همگي در اين توسعه موفقيت آميز نقش دارند.

اسراييل نيز خواستار آن است که وفاداري خود را به دوستي با اين کشور مسلمان لائيک ، به کل دنيا نشان دهد.  رهبري آذربايجان مناسبات صميمانه اي در قبال سنن و زندگي جامعه يهودي دارد که در دنيا سابقه ندارد. با حمايت رييس جمهوري آذربايجان و بانوي اول اين کشور، دو کنيسه و بزرگترين مرکز آموزشي يهودي منطقه قفقاز جنوبي در جمهوري آذربايجان ساخته شده است. جمهوري آذربايجان در حال برنامه ريزي براي تاسيس نخستين موزه يهودي است.

اين موزه، نخستين موزه يهودي در قفقاز خواهد بود.  اگر کسي سوالي در مورد سطح همکاري نزديک جمهوري آذربايجان با اسراييل سوالي دارد، به روستاي مشهور يهوديان در شهرستان قوبا، «قرميزي قصبه» نگاه کند. «قرميزي قصبه» پس از اسراييل، تنها مکان منحصر به فرد در دنياست که يهودي ها در آنجا بطور متراکم زندگي مي کنند. قرميزي قصبه واقعا مايه افتخار آذربايجان است. در اينجا يهوديان و آذربايجاني ها در طول قرون متمادي همانند برادرخوني زندگي کرده اند و تاريخ و سرنوشت مشترک آنها را به هم پيوند مي دهد.  

برغم اشغال شدن 20 درصد از خاک اين کشور در نتيجه سياست تجاوزکارانه و تصفيه قومي ارمنستان و آواره شدن بيش از يک ميليون نفر، آذربايجان يک الگوي واقعي براي گفتگوي ميان تمدنها و اديان بوده است و مي باشد. تساهل و چندفرهنگ گرايي، سنگ بناي جامعه آذربايجان مي باشد. آذربايجان به کل دنيا نشان داده است که مي توان هماهنگي ايجاد کرد و هر مشکلي را بدون بکارگيري خشونت حل کرد. الهام علي اف، رييس جمهوري به علت وفاداريش به تساهل و احترام گذاشتن به تمامي خلق ها و اديان موجود در آذربايجان از جمله يهوديان آذربايجان،  احترام بخش اعظم جامعه اسراييل و نيز جوامع يهودي دنيا را کسب کرده است.

 مناسبات ميان اسراييل و آذربايجان و نيز مناسبات ميان مسلمانان آذربايجان و يهوديان اين کشور را صرفا براساس وجود منافع متقابل نمي توان تبيين کرد. امروزه آذربايجان-اسراييل را ارزش هاي مشترک و تاريخ مشترک به هم پيوند مي دهد

لینک خبر:http://azertag.az/xeber/933531

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا