آذربایجاناخبارایران

باید تلاش کنیم قره باغ، فلسطین دوم نشود/ رسانه های آذربایجان استقبال خوبی از ساخت فیلم داشتند

محسن هادی گفت: ما باید تلاش کنیم قره باغ فلسطین دوم نشود، باید قره باغ به صاحبان اصلی اش بازگردد و شاهد بازگشت ساکنان این منطقه به وطنشان باشیم.
 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،محسن هادی در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص ساخت فیلم مستند قره باغ و دلیل انتشار خبر اولیه ساخت این فیلم از رسانه های جمهوری آذربایجان اظهار کرد: با اینکه مسئولان زیادی در ایران از ساخت رسمی این فیلم اطلاع داشتند و دارند، ولی رسانه های آذربایجان با استقبال از این طرح برای انتشار خبر زودتر اقدام کرده، مصاحبه کوتاهی با بنده ترتیب دادند.

وی در رابطه با زمان دقیق کلید خوردن این فیلم همچنین جزئیات آن اعم از تایم مستند، ادامه داد: تایم این فیلم 55 دقیقه می باشد که از ۶ماه پیش کلید خورده است. همچنین به منظور تکمیل تصویر برداری در مناطق قره باغ و باکو به زودی با گروه فیلم به آذربایجان سفر خواهیم کرد و بعد از گذراندن مراحل تکمیلی به ایران باز می گردیم. امیدواریم به کمک خداوند کار تا یکی دو ماه آینده به پایان برسد.

این کارگردان تبریزی در پاسخ به سوالی مبنی بر ویژگی های شاخص فیلم، اذعان داشت: عوامل فیلم ایرانی هستند لذا این مستند محصول مشترک با آذربایجان نیست. از آنجایی مطلع هستید فیلم مستند تفاوت هایی با فیلم سینمایی دارد، از این رو عوامل کمتری نیز خواهد داشت.

وی افزود: بنده به عنوان نویسنده و کارگردان فیلم و آقای مسعود صدر محمدی نیز مشاور کارگردان هستند. در مورد عوامل کار و افراد نمی شود بصورت کامل و روشن پاسخ داد چون از آنجایی که فیلم، یک فیلم مستند است، عوامل فیلم نیز متغیر می باشند. اما درباره عوامل همراه، آقای شایان احمد که تصویر بردار این فیلم می باشند، را می تواند نام برد؛ لذا دیگر عوامل این اثر انشالله در اتمام فیلم برداری معرفی خواهند شد.

این فعال حوزه سینما در پاسخ به این سوال که دلیل ساخت مستند قره باغ چه بوده است، گفت: این فیلم در مورد اتفاقات مهمی است که در زندگی ما (شمال غربی ایران) در سه دهه اخیر اتفاق افتاده است. طبیعتأ نگاه به این مسایل وظیفه ی کارگردان ها و نویسندگان ایرانیست و چون خود بنده نیز در این زمینه هم دستی به قلم و هم مطالعاتی دارم، همه این موارد دست در دست هم داد که به این حوزه ورود پیدا کرده با ساخت فیلمی به این موضوع پرداخت کنم.

وی عنوان کرد: مواردی چون، اهمیت خود موضوع، اهمیت استراتژیک منطقه، اشغال خاک آذربایجان و  رخداد اتفاقات تلخ همچنین ظلم ها و حق کشی هایی که بر مردم این سرزمین روا داشته شده است، مواردیست که اهمیت سینمایی دارد. من نیز به علت داشتن دغدغه های شخصی ام به ساخت این فیلم علاقه مند شدم” .

محسن هادی با اشاره به مکان های تصویر برداری و نحوه اکران فیلم، توضیح داد: پخش در ایران از طریق صدا و سیمای تبریز (شبکه سهند) خواهد بود ولی برای اکران در جمهوری آذربایجان هنوز تصمیمی گرفته نشده است. تصویر برداری های لازم در ایران در شهرهای تبریز، تهران و منطقه ارس به پایان رسیده است و ما هم اکنون به منظور تکمیل تصویر برداری در آستانه سفر به باکو هستیم.

 

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر انعکاس خبر این مستند در رسانه های آذربایجان پیش از رسانه های ایرانی و حمایت آنها، پاسخ داد: تولید فیلم از 6 ماه پیش آغاز شده است ولی گویا استقبال رسانه های آذربایجان از ساخت فیلم بیش از مطلعان ایرانی بود. حمایت آنها هم نه به معنی اینکه به گروه فیلم کمک مادی داشته باشند، نه. اما استقبال خوبی از طرح کرده اند. به طوریکه وقتی با چند آذربایجانی صحبت میکردیم با گشاده رویی از ما و کارمان استقبال کرده و برای همکاری و مصاحبه با گروه نیز اعلام آمادگی کردند.

این کارگردان تبریزی با اشاره به مهم ترین مسئله حال حاضر در همسایگی ایران گفت: هدفم در این فیلم این بود که بگویم قره باغ جز مناطق اسلامیست و بیش از دو دهه هست که از طرف ارمنستان مورد اشغال واقع شده است. با وضعیتی که پیش می رود اشغالگری این منطقه تثبیت شده و امکان اینکه این منطقه نیز به فلسطین دوم تبدیل شود، وجود دارد.

وی ادامه داد: ممکن است نسل های بعدی بیایند و بگویند که دیگر کار از کار گذشته و قابل حل نمی باشد. ما باید تلاش کنیم قره باغ فلسطین دوم نشود. باید قره باغ به صاحبان اصلی اش برسد و ساکنان این منطقه نیز به سرزمین خود بازگردند. به نظر من مسئله قره باغ باید به دست خود مردم قره باغ حل شود. همان حرفی که ما در مورد فلسطین هم گفته ایم.

هادی در خصوص نام فیلم نیز ابراز کرد: اسم فیلم در مرحله فیلمبرداری با نام ” قارا توپراق” تصویب شد، اما در حین فیلمبرداری بنده نامش را تغییر دادم. لیکن در مورد تغییر نام فیلم هنوز با صدا و سیما توافقی نکرده ایم ولی خبر ساخت این اثر در رسانه های آذربایجان با عنوان ” قارا باغا گئدن یول” منتشر شده است. امیدواریم در ایران نیز تغییر نام فیلم به تصویب برسد”.

وی در پایان با تاکید ویژه ای بر حمایت های مسئولان استانی در این راه بیان داشت: از شبکه سهند تشکر میکنم که با حمایت های مسئولان توانستیم قدم در این راه بگذاریم، مخصوصا از آقای لطیفی قدردانی ویژه ای دارم که در تصویب طرح  و  آغاز کار بسیار کمکمان کردند.

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا