آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

تکرار ادعاهای ضد ایرانی از سوی نماینده مجلس جمهوری آذربایجان

طاهر کریم لی، رییس حزب وحدت و نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، در خلال برنامه زنده تلویزیونی ادعا های ضد ایرانی متعلق به متوهمان معتقد به ایجاد «آذربایجان واحد» را تکرار کرد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، طاهر کریم لی که برای دفاع از خود در برابر حملات و فشارهای اخیر سیاسی و اجتماعی به علت حمایتش از یک نماینده اخراجی مجلس جمهوری آذربایجان در کانال «رئاکسیا تی وی» حضور یافته بود، در مقاطعی از سخنانش  که احساساتش به جوش می آمد و برای ابراز به اصطلاح «ملی گرا» و «وطن دوست» بودن خود، مدعاهای ضد ایرانی و به اصطلاح «آذربایجان گرایانه» را تکرار کرد.

طاهر کریم لی در خلال این برنامه گفت: « من با آن که در زمان شوروی  در دادستانی بودم، به این علت وارد «جنبش خلقی» شدم که مساله قره باغ و همچنین ایده «آذربایجان واحد» را داشتیم! من با شعر «تبریزم»  سلیمان رستم ( از شعرای به اصطلاح ملی و مفهوم سازی کننده برای ایده آذربایجان گرایی و آذربایجان واحد) بزرگ شده ام. من با منظومه «گلستان» بختیار وهاب زاده ( شاعر به اصطلاح ملی جمهوری آذربایجان) بزرگ شده ام.»

طاهر کریم لی در این قسمت از سخنانش، ابیاتی را با احساسات شدید درباره تبریز قرائت کرد و گفت من به این علت ها به جنبش خلقی پیوسته بودم و به این علت موقعیتم در دادستانی را فدا کرده بودم.»

این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در بخش دیگری از سخنانش ضمن چاپلوسی برای الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان، گفت: «شما می توانید درباره ایران حرف بزنید، ولی دولت نمی تواند!»

طاهر کریم لی همچنین در قسمت دیگری از سخنانش گفت: «در سال 1992 قرار بود دبیر کل سازمان ملل ما را در نیویورک به حضور بپذیرد، مرحوم مراد بابایف دادستان کل بود در سال 1992. حسن حسن اف هم پیش ما بود که در آن زمان، نماینده جمهوری آذربایجان در سازمان ملل بود. دبیرکل سازمان ملل با ما دیدار نکرد و معاون اول دبیرکل با ما دیدار کرد. دیدم که می خواهد ما را از سر باز کند و سریع دیدار را تمام کند. من در آن زمان به او گفتم که اینجا سازمان دولت ها نیست، بلکه سازمان ملت هاست. سازمان ملل متحد است. شما مرا نماینده یک ملت کوچک هشت میلیونی می دانید و دولتی ضعیف تلقی می کنید! اما، این را بدان که من نماینده 40 میلیون ترک های آذربایجانی هستم که در گذشته دولت های قدرتمند ایجاد کرده است و در آینده نیز دولت قدرتمند تشکیل خواهد داد. بعد، معاون دبیرکل که نمی خواست حتی ده دقیقه با ما صحبت کند، یک ساعت با ما صحبت کرد و خواسته مان را نیز از آنها گرفتیم. او می گفت که من قبلا سفیر آلمان در ایران بوده ام و مرزهای شما را هم بازدید کرده ام! »

در این برنامه، طاهر کریملی و مجری کانال «رئاکسیا تی وی» تاکید کردند که طاهر کریم لی، نماینده ای وطن پرست است و وی سه پسرش را در جنگ دوم قره باغ به جبهه فرستاده است و هنوز هم یکی از پسرهایش در مرز مشغول به خدمت است.

گفتنی است در زمان حکومت حیدر علی اف و اوایل حکومت الهام علی اف، حزب وحدت به ریاست طاهر کریملی از اعضای «اتحادیه نیروهای آذربایجانگرا» بود که یک اتحادیه مشکل از حزب اسلام، حزب ناموس، حزب وحدت و حزب بیرلیک بود که احزاب ایرانگرا محسوب می شدند و در موضع گیری هایشان به ایران ابراز دوستی می کردند و از تکرار شعارها و آمال ضدایرانی و ترک گرایانه پرهیز می کردند. حزب وحدت در دوره ای هم که این اتحادیه از بین رفت و نیروهای ایرانگرای آن تضعیف شدند، مناسبات خوبی با ایران و رسانه های ایرانی داشته است، اما پس از اینکه وی اجازه یافت به مجلس جمهوری آذربایجان راه یابد و با نزدیک شدن به حاکمیت این کشور، از پیشینه خود فاصله گرفت.

همچنین لازم به توجه است که حاکمیت جمهوری آذربایجان در برهه جنگ اخیر قره باغ نیز توانست با بهره گیری از فضای فتنه آلود و مبهم این جنگ، شمار قابل توجهی از روحانیون و طلاب و مداحان اهل بیت (ع) و فعالان اسلامی و مردمی را که نگاه مثبتی به ایران داشتند، به سمت خود جذب و به منتقدان و مخالفان ایران تبدیل کند!

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا