آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

تحلیلگر آذربایجانی: ابوالفضل ائلچی بیگ، نخستین رییس جمهور آذربایجان، بارزترین نمونه شووینیسم بود

زرتشت علیزاده: « بارزترین نمونه شووینیسم، ائلچی بیگ بود که دائم تکرار می کرد ما ترک هستیم، ما ترک هستیم. ترک هستی، چه کرده ای؟  کارهایت جلوی چشم است.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از بیزیم مدیا، زرتشت علیزاده، تحلیلگر برجسته جمهوری آذربایجان در گفتگو با سایت «بیزیم مدیا» با انتقاد از پدیده شووینیسم ترک گرایی در جمهوری آذربایجان گفت: « چه کسی می گوید در آذربایجان شووینیسم وجود ندارد؟ ترک هستی، باش! چشمت روشن! بیا بنشین بر روی سرم!  در جامعه ما نیز این قبیل افراد وجود دارند. یعنی، کم تربیت ترین و کم سواد ترین بخش جامعه، خود را به حساب ملی گرایی، مغرور و قدرتمند محسوب می کند.»

زرتشت علیزاده تاکید کرد: « ملت و جامعه بخاطر موفقیت هایش شناخته می شود. آذربایجان در دنیا چنان کار با عظمتی انجام نداده است که ملت به آن افتخار کند.»

زرتشت علیزاده درباره تاکید سایت بیزیم مدیا مبنی بر این که «ارامنه  نیز که تاریخ واقعی و مبانی دولتمداری هم ندارند، شووینیست هستند»، گفت: « آنها ملتی بیمار هستند. شووینیسم در آنها به بیماری ملی تبدیل شده است، دیوانه شده اند.»

این تحلیلگر آذربایجانی در پاسخ به سوالی درباره «جهات منفی و مثبت شووینیسم» نیز فزود: « شووینیسم، چیزی زیانبار است. اما، غرور ملی و ملی گرایی دولت، چیز مثبتی است. این اجازه می دهد که دولت از حقوق و منافع خود محافظت کند. اما، هر چیزی اندازه ای دارد. اگر ملی گرایی بیش از اندازه شود، تبدیل به شووینیسم می شود. غرور ملی خوب است. بله، من هم افتخار می کنم که در طول تاریخ و حتی اکنون در ملت من نیز انسان های خوب و نجیب و مثبت وجود داشته اند. ارزش دارد که بخاطر اعمال آنها افتخار کرد.»

زرتشت علیزاده افزود: « در میان سلاطین عثمانی، کسانی وجود دارند که برای دولت عثمانی نه تنها  سربلندی نیاورده اند، بلکه سرافکندگی آورده اند. در تاریخ آذربایجان نیز چنان رهبرانی بوده اند که ما را سرافکنده کرده اند. چنان روشنفکرانی وجود دارند که ما بخاطر آنها خجالت می کشیم. آنها از چاپلوسی و دورویی و موضوعات واهی می نویسند. اما، انسان های ساده ای هم وجود دارند که می توان به آنها افتخار کرد. متمول نیستند، اما انسان های با فرهنگی هستند. باید به هر چیزی به نسبت نگاه کرد.»

زرتشت علیزاده تاکید کرد: « فکر می کنم باید از شووینیسم فرار کرد. می توان با احساس غرور ملی زندگی کرد، اما اصل باید ملی گرایی دولت باشد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا