آذربایجاناخبارترکیهگرجستان

متن موافقتنامه ۵ جانبه راه لاجورد در باکو نهایی شد

متن توافقنامه پنج جانبه راه لاجورد میان افغانستان، ترکیه٬ ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان نهایی شده و در آینده نزدیک به امضا می رسد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آپا، وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد٬ متن توافقنامه پنج جانبه راه لاجورد برای ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی میان کشورهای افغانستان، ترکیه٬ ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان در حاشیه چهارمین نشست فنی میان نمایندگان این کشورها در مقر وزارت حمل و نقل جمهوری آذربایجان در باکو، نهایی و در سطح مقامات عالیرتبه هر سه کشور آماده امضا شده است.

در این نشست به نمایندگی از افغانستان؛ نمایندگان وزارت امور خارجه، تجارت و صنایع، دارایی، حمل و نقل و هوانوردی غیرنظامی، اداره راه آهن، اتاق های تجارت و صنایع و سفارت افغانستان در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان حضوریافته اند.

همچنین در این نشست نمایندگان کشورهای مشترک، موضوعاتی که از سال 2014 در شهرهای عشق آباد، تفلیس و آنکارا مورد بحث قرار گرفته بود را در متن توافقنامه آماده کردند. تسهیل در خدمات گمرکی، شرایط ویژه٬ حمل و نقل کالا و مسافران از موارد عمده متن این توافقنامه محسوب می شود.

نمایندگان هر پنج کشور توافق کردند تا یک گروه مشورتی مشترک در چارچوب این توافقنامه تشکیل دهند تا تطبیق مواد آن، نظارت و شرایط را برای تسهیل ترانزیت و حمل و نقل میان پنج کشور فراهم سازد.

در پایان این نشست روسای هیات مذاکره هر پنج کشور، صورت نهایی توافقنامه راه لاجورد را تایید، و بر اهمیت استراتژیک آن تاکید کردند.

گفتنی است راه لاجورد یکی از پروژه های دولت افغانستان بوده و یکی از کوتاه ترین مسیرهای موجود برای دسترسی افغانستان به دریاهای سیاه و مدیترانه است. پروژه راه لاجورد می تواند کاهش چشمگیری را در زمان و بهای انتقال کالاهای صادراتی کشورهای منطقه به وجود آورده و افزون بر آن اتصال افغانستان و سایر کشورهای آسیای جنوبی را با آسیای مرکزی، حوزه قفقاز و اروپا فراهم سازد.

افغانستان در ژوئن امسال با کشورهای هند و ایران توافقنامه چند جانبه ترانزیتی و حمل و نقل را نیز به امضا رسانید. راه لاجورد دومین موافقتنامه چند جانبه در زمینه همکاری های ترانزیتی و حمل و نقل این کشور خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا