آذربایجاناخبارایران

تصویب لایحه موافقتنامه میان ایران و آذربایجان در صحن مجلس شورای اسلامی

نمايندگان مجلس لايحه موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري آذربايجان در زمينه ساخت و بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي برق آبي مارازاد و اردوباد را به تصويب رساندند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری ملت، نمايندگان در نشست علني امروز (چهارشنبه 10 شهريور ماه) مجلس شوراي اسلامي، در جريان بررسي لايحه موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري آذربايجان در زمينه ساخت و بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي برق آبي مارازاد  و اردوباد با 180 رأي موافق، 9 رأي مخالف و5 رأي ممتنع از مجموع 222 نماينده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.
در ماده واحده اين لايحه آمده است: موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري آذربايجان در زمينه ساخت و بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي برق آبي مارازاد  و اردوباد مشتمل بر يک مقدمه و 23 ماده به شرح پيوست تصويب و اجازه تسليم اسناد آن داده مي‌شود.
در تبصره اين ماده واحده نيز آمده در اجراي ماده 22 و 23 اين موافقتنامه رعايت اصول 139، 77، 78 و 125 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران الزامي است.
اسدالله قره خاني در گزارش کميسيون انرژي در خصوص اين موافقتنامه گفت: رودخانه ارس بين جمهوري اسلامي ايران و آذربايجان مشترک است که 2 سد روي آن نصب شده و امروز بخشي از رودخانه که اختلاف سطح دارد شتاب آب داشته و امکان بهره‌برداري برق از آن وجود دارد.
نماينده مردم علي آباد کتول در مجلس شوراي اسلامي بر همين اساس تصريح کرد: در گذشته وزير نيروي کشورمان و وزير انرژي آذربايجان ديداري داشتند که قرار شد از اين محل انرژي برق آبي استحصال کنيم که قدرت آن به 35 تا 50 مگاوات مي‌رسد لذا براي اين کار بايد تونل‌هايي در دو طرف احداث شود.
سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطر نشان کرد: بر اساس اين موافقتنامه هزينه ساخت و نگهداري نيروگاه در طرفين بر عهده هر يک از کشورها قرار گرفته است.
علي ادياني به عنوان مخالف اين موافقتنامه خواستار اضافه شدن اصل 125 قانون اساسي به تبصره اين موافقتنامه شد که دکتر لاريجاني با آن موافقت کرد.
نادر قاضي‌پور در ادامه به عنوان موافق اين موافقتنامه گفت: يکي از چالش‌هاي آينده کشورمان آب است که رئيس جمهور، رئيس مجلس و وزير نيرو در اين خصوص هشدار داده‌اند لذا نياز است با احداث اين سدها هر چه سريعتر نيروي برق و همچنين آب از آن برداشت کنيم ضمن اينکه امور مشترک با آذربايجان سبب استحکام روابط مي‌شود.
سيد محمدجواد ابطحي به عنوان مخالف ديگر اين لايحه معتقد بود براي جلوگيري از تغيير خطوط مرزي لازم است اصل 78 نيز به تبصره اين لايحه اضافه شود که دکتر لاريجاني با آن نيز موافقت کرد.
کاظم دلخوش اباتري در ادامه به عنوان آخرين موافق اين لايحه عنوان کرد: گزارش‌هايي مبني بر بحران آب وجود دارد که شراکت با آذربايجان در ساخت احداث سد و نيروگاه مي‌تواند به مديريت اين بحران کمک کند ضمن اينکه مي‌توانيم با احداث اين سدها از آب براي کشاورزي و ساير مصارف در مرز استفاده کنيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا