آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

تداوم محدودیت تردد در جاده لاچین ـ خانکندی قره‌باغ

رسانه های جمهوری آذربایجان از تداوم محدودیت تردد در جاده لاچین ـ خانکندی قره باغ به رغم حکم دیوان بین‌المللی دادگستری خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از ایرنا، آپا خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که تردد در جاده لاچین ـ خانکندی که از ۸۳ روز پیش تاکنون محدود شده، تنها برای اهداف بشردوستانه باز است.

این رسانه با اشاره به عبور چند خودرو و کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه صلیب سرخ پس از رای دیوان بین المللی دادگستری به مقصد شهر خانکندی مرکز قره‌باغ که هم‌اکنون در اختیار ارامنه قرار دارد، اعلام کرد که محدودیت تردد در این مسیر همچنان ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان از حدود سه ماه پیش با مسدود کردن جاده لاچین ـ خانکندی عملا تردد ارامنه بین شهر خانکندی و خاک ارمنستان از مسیر جاده لاچین را به بهانه مقابله با تخریب محیط زیست و غارت منابع طبیعی خود به شدت محدود کرده است.

مقامات باکو با سازماندهی افرادی تحت عنوان فعالان محیط زیست، مدعی انتقال سلاح و ملزومات نظامی و نیز بهره‌برداری غیرقانونی ارامنه ساکن قره‌باغ از ذخایر طبیعی و معدنی این منطقه از جمله ذخایر طلا و منابع جنگلی و انتقال آن به ارمنستان هستند ولی این امر از سوی مقامات ایروان رد شده است.

ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به مسدود کردن تعمدی جاده لاچین ـ خانکندی بر خلاف مفاد توافق‌نامه آتش بس سه جانبه جنگ دوم قره‌باغ متهم و اعلام کرده است که جمهوری آذربایجان جمعیت ارمنی ساکن خانکندی را گروگان گرفته است تا به اهداف خود در خصوص مناقشه قره‌باغ برسد.

یک هفته پیش پس از رای دیوان بین‌المللی دادگستری، کامیون‌ها و خودروهای حامل کمک‌های بشردوستانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بدون مانع از دالان لاچین رد شده و به خانکندی مرکز قره باغ رفتند.

بر اساس مفاد تفاهم‌نامه آتش بس سه جانبه جنگ دوم قره باغ، نیروهای روسی حافظ صلح، تضمین کننده تردد ایمن از جاده لاچین ـ خانکندی هستند ولی این نیروها در هفته‌های اخیر در برابر اعتراضات سازماندهی شده توسط دولت جمهوری آذربایجان و نیز محدود شدن تردد در این مسیر جاده‌ای سکوت کرده‌اند.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان چند روز پیش در جریان سفر سرگئی لاوروف همتای روسی خود خواستار ایجاد پاسگاه کنترل مرزی در ابتدای جاده لاچین ـ خانکندی شد ولی لاوروف اعلام کرد که نیازی به دایر کردن پاسگاه در این مسیر نیست و نیروهای روسی امنیت تردد را تضمین می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا