آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

تاکید سفیر ایران در روسیه بر ساخت سریع خط آهن رشت-آستارا

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با تاکید بر ساخت سریع خط آهن رشت-آستارا که ارتباط اقتصاد ایران را از شرق به غرب مرتبط می کند، گفت: تکمیل این خط آهن برای کشور بسیار ضروری و حیاتی است چون بعد از ساخت تحول شگرفی در اقتصاد ایران روی خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، کاظم جلالی روز سه شنبه در همایش وبیناری نقش اورآسیا در ژئوپلتیک مناطق آزاد تجاری که با حضور جمعی از مقامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد در باره اهمیت گذرگاه ریلی که از چین تا هند و هند تا پاکستان و سپس داخل ایران تا رشت ادامه دارد اشاره کرد و گفت لازم است قطعه رشت به آستارا  هم ساخته شود چرا که این خط تا فنلاند  در اروپا هم ادامه دارد و با تکمیل این قطعه می توانیم شاهد رشد یکباره اقتصادی با روسیه باشیم.

جلالی تصریح کرد: بارها به برخی به مسئولان تاکید کرده ام که ساخت خط آهن رشت به آستارا برای کشور از نان شب هم واجب تر است چرا که اگر این قطعه ساخته شود شاهد ارتقا فراوانی در روابط اقتصادی با روسیه و اتحادیه اوراسیا خواهیم بود.

وی اظهار داشت این خط آهن از چین به سمت هند از هند به پاکستان و  از پاکستان به ایران ادامه دارد  اما خلاء آن در کشور راه آهن رشت به آستارا است که باعث می شود ایران از کریدور اقتصادی چین تا فنلاند بی نصیب باشد.

وی تاکید کرد که این خط ریلی را نباید استانی دید بلکه پروژه ای است که اقتصاد کل کشور را متحول خواهد کرد چون علاوه بر صدور کالاهای خود با قیمت و زمان مناسب به روسیه و اروپا کریدوری مناسب برای انتقال کالاهای کشورهای شرقی به اروپا خواهد بود که منافع فراوانی هم برای ایران دارد.

جلالی تصریح کرد: برای مثال تنها از هند ۲۵۰ میلیون تن کانتینر به اروپا صادر می شود که از اگز از این مسیر ارسال شود برای هند هم در زمان هم در هزینه بسیار  بسیار مناسبتر خواهد بود و برای کشور ما نیز منافع زیادی دارد.

وی گفت: اهمیت این خط آهن هم برای روس ها مشخص شده است و خواهان جدی برقراری این خط هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اظهار داشت: اگر در کریدور راه آهن کشور اولویت تعیین کنیم الویت اول ساخت خط رشت- آستارا و اولویت بعدی چابهار به زاهدان است و البته خط ریلی زاهدان به بیرجند هم دارای اهمیت خاصی است که ما در روسیه در حال پیگیری هستیم.

وی همچین به اهمیت بالای اتحادیه اوراسیا در اقتصاد جهانی و منطقه ای اشاره کرد و گفت: از یکسال پیش که ایران به عضویت موقت آن در آمده توافق شده است که برای  ۸۶۲ قلم کالا صادرات و واردات انجام شود.

حلالی تصریح کرد از سال ۹۸ تا مرداد امسال به ارزش دو میلیاد و ۷۹۱ میلیون به دلار به کشورهای این اتحادیه کالای صادراتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه قبل از ان شش درصد افزایش داشته است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا