آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

تاکید باکو بر داشتن حق استفاده خودسرانه و قلدرمآبانه از “دالان” یا “جاده مواصلاتی” جنوب ارمنستان

باکو بار دیگر بر مطالبه خود مبنی بر داشتن حق استفاده خودسرانه و قلدرمآبانه از "دالان" یا "جاده مواصلاتی" جنوب ارمنستان تاکید کرد و این راه را به لحاظ مقررات و وضعیت حقوقی حاکم، غیرقابل قیاس با مسیر ایران به نخجوان دانست!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از تلگراف، فرید شفی اف، مدیر “مرکز تحقیقات راهبردی” ریاست جمهوری اذربایجان گفت: «این موضوع که ارمنستان همان رژیم حقوقی موجود برای استفاده از راه ایران را در زنگزور اعمال کند، بی اساس است. این برای آذربایجان مناسب نیست. زیرا در بیانیه سه جانبه مسکو ( توافق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ مسکو) مشخصاً به کریدور زنگزور اشاره شده است!»
فرید شفی اف گفت: «تردیدی نیست که باز کردن هر دو راه به نخجوان با یک رژیم حقوقی، به نفع جمهوری آذربایجان نیست. جاده ای که از طریق ایران باز شد، ویژگی جایگزین دارد. از آنجایی که طرف ارمنی با گشایش کریدور زنگزور موافقت نکرد، راه نخجوان از طریق ایران باز می شود!»
فرید شفی اف افزود: «ساختن دو جاده مشابه در دو طرف رودخانه ارس منطقی نیست و سودی نخواهد داشت. تواقق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ مسکو عبور بلامانع را پیش بینی کرده است. ناگفته نماند که ما با برخی از اظهارات سرگئی لاوروف درباره قراباغ کوهستانی سابق و سایر مسایل راضی نیستیم.»
فرید شفی اف درباره استناد به توافق آلماتی برای اثبات موافقت جمهوری آدربایجان با وضعیت استقلال قره باغ در زمان امضای توافق آلماتی نیز گفت: «اشاره به توافقنامه آلماتی ایراد دارد. زیرا این سند حاوی هیچ کلمه ای در مورد قره باغ سابق نیست. مسائل مربوط به تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان به سادگی در این سند منعکس شده است. در حال حاضر سطح مشخصی از تنش بین ارمنستان و روسیه وجود دارد. اما به نظر می رسد طرف ارمنی عجله ای برای واکنش به اتهامات اخیر علیه روسیه ندارد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا