آذربایجاناخبار

تاریخ نزدیک ایران و جمهوری آذربایجان عامل توسعه مناسبات

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران گفت: دوستی و نزدیکی تاریخی بین ملت‌های ایران و آذربایجان، عامل اساسی در توسعه مناسبات بین دو کشور است.

 مرکز فرهنگی قفقاز/ به نقل از سایت اطلاع‌رسانی استانداری آذربایجان غربی جوانشیر آخونداف در دیدار با استاندار آذربایجان غربی که در محل دفتر استاندار در ارومیه ترتیب یافت ، اظهار داشت: دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان، مشترکات فرهنگی و خویشاوندی‌های نزدیکی با هم دارند که در طول تاریخ ادامه داشته است.

وی تصریح کرد: مسئولان دو کشور می‌توانند با بهره‌گیری از این دوستی تاریخی، زمینه ارتقای روابط تجاری و اقتصادی بین دو طرف را به خوبی فراهم کنند که ما در این زمینه مصمم هستیم.

آحونداف با اشاره به مشترکات فرهنگی و اجتماعی و مذهبی دو کشور، اظهار داشت: من در جمهوری اسلامی ایران خودم را در غربت حس نمی‌کنم که این حس قرابت در شهرستان‌هایی نظیر ارومیه بسیار بیشتر است.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به دیدار صمیمی روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان غربی در چند ماه گذشته در کشور سوئیس، ادامه داد: این دیدار صمیمی نشان داد که مناسبات بین دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

آخونداف بر مذاکره بیشتر برای ارتقای مبادلات اقتصادی و تجاری میان دو طرف تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین عوامل تحقق این امر، توجه بیشتر به قراردادهای منعقد شده بین دو کشور است.

وی به سفر قریب الوقوع معاون وزیر خارجه ایران به جمهوری آذربایجان خبر داد و افزود: در این سفر که من نیز همراه ایشان خواهم بود، مناسبات دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد که امیدواریم نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به بحران دریاچه ارومیه، گفت: این مشکل موجب ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیر به محیط زیست در منطقه خواهد زد و این یک بحران جهانی است که امیدواریم با همفکری و برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های ویژه مشکل این دریاچه نیز حل شود.

وی همچنین با اشاره به قابلیت‌های ویژه آذربایجان غربی، این استان را یکی از استان‌ها شاخص جمهوری اسلامی ایران دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا