ایرانترکیه

برگزاری اولين اجلاس مشترك علمای دينی ايران و تركيه

اولین اجلاس مشترک عالمای دینی ایران و ترکیه با حضور مقامات دینی دو کشور روز دوشنبه،18 شهریورماه، در استانبول، پایتخت ترکیه برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایکنا ، در اين اجلاس يك‌روزه كه به صورت دو نشست سه ساعته در صبح و عصر برگزار شد حاضران به تفصيل در مورد مسائل مورد علاقه دوجانبه و نيز موضوعات دينی، فرهنگی و سياسی كشورهای اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

از جمله محورهای مهم این اجلاس ضرورت ايفای نقش فعال و برجسته از جانب عالمان دينی برای تحكيم وحدت و انسجام امت اسلامی و مخالفت با اقدامات و برنامه‌های توطئه‌انگيز دشمنان اسلام و رسانه‌های وابسته و فريب‌خوردگان افراطی كه به نام شيعه يا سنی به تبليغات مسموم و تحريك‌انگيز در بين مسلمانان مشغول هستند بود که حاضرین در این نشست بر آن تأكيد فراوان داشتند.

آيت‌الله محسن اراكی، دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، آيت‌الله تسخيری، مشاور بين‌الملل مقام معظم رهبری، مصطفوی، معاون دفتر بين‌الملل مقام معظم رهبری، دهشيری، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، منفرد، رايزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ايران در آنكارا، حجت‌الاسلام و المسلمين شفيعی‌نيا، از اساتید حوزه و دانشگاه، تبرائيان، معاون بين‌الملل مجمع‌التقريب و ابوبكر حوجم‌لی، امام جمعه و جماعت اهل سنت نگين‌شهر استان گلستان حضور داشتند.

در این اجلاس اعضای هيئت‌های ايران و تركيه مواضع و نگراني‌های خود را درباره بحران‌های سياسی در كشورهای اسلامی منطقه از جمله مصر، سوريه، عراق و بحرين بيان كردند و دو طرف ضمن اظهار تأسف شديد از درگيري‌ها و برادركشی در كشورهای اسلامی بر لزوم اجتناب از اختلاف مذهبی و ايفای نقش عالمان دينی برای همكاری و گفت‌وگو و تفاهم بيشتر برای كاستن از دامنه درگيرها و اختلافات در كشورهای اسلامی تأكيد فراوان کردند.

شرکت‌کنندگان از کشور ترکیه، محمت گورمز، رئيس سازمان ديانت تركيه كه ميزبان اين اجلاس بود، اكرم كلش، معاون سازمان ديانت تركيه، راشد كوچك، رئيس شوراي‌عالی دينی سازمان ديانت، علی بارداك اوغلو و لطفی دوغان، رؤسای سابق سازمان ديانت، خيرالدين كارامان، بنيامين ارول، عضو شورای عالی امور دينی سازمان ديانت، ابراهيم كافی دونمز، رئيس دانشگاه 29 مايس، رحيم ياران، مفتی استانبول، ياسين اوكتای، استاد جامعه شناسی دانشگاه مرمره و الياس اوزوم،كارشناس مسائل دينی سازمان ديانت از عالمان برجسته دينی تركيه در اين اجلاس حضور داشتند.

ارتباط بيشتر و رفت و آمد هيئت‌های دينی بين عالمان ايران و تركيه و برگزاری اجلاس‌های دو جانبه و چندجانبه فيمابين عالمان دينی كشورهای اسلامی از ديگر توافقات اجلاس استانبول بود.

در پایان، مقرر شد يك كميته مشترك از سازمان ديانت تركيه و مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در ايران برای پيگيری توافقات اجلاس استانبول تشكيل شود و اجلاس بعدی در آينده نزديك در ايران برگزار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا