ویژه

بررسی نگرش های ضد ایرانی باکو با حضور جوانان فعال تبریزی و اردبیلی در کانال «تالشستان آزاد»

 فعالان جوان اردبیلی و تبریزی در گفتگو با تلویزیون "تالشستان آزاد" : «مواضع ضد ایرانی، تحریف تاریخ و هویت و حضور صهیونیسم و سایر دشمنان ایران در جمهوری آذربایجان را تحمل نمی کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، زابیل محرملی، مجری کانال “تالشستان آزاد” که بطور مستقل برای جمهوری آذربایجان و به ویژه برای تالشان این کشور از طریق اینترنت برنامه های گفتگو محور پخش می کند، با حضور جوانان فعال تبریزی و اردبیلی به بررسی نگرش های ضد ایرانی باکو و ادعاها و مواضع سیاسی و تاریخی و هویتی تحریف آمیز گسترش یافته در جمهوری آذربایجان پرداخت.
در این برنامه، بهنام کوهی، فعال جوان اردبیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آذری های ایران به نگرش و مواضع ضد ایرانی رایج شده در جمهوری آذربایجان یا به تعبیر شما جمهوری باکو چه نگاهی دارند؟»، گفت: « ایران خط قرمز ماست و به هر حرکتی که علیه ایران باشد، باید واکنش نشان بدهیم. اکنون من به زبان ترکی آذربایجانی این را می گویم که همه این را متوجه بشوند که ما وقتی از اردبیل این مواضع و مناسبات از جانب باکو به ایران را می بینیم، خیلی متاسف می شویم. در دانشگاه های باکو تاریخ را تحریف شده، تدریس می کنند. در جمهوری باکو، کسانی که نمی توانند سنگ قبر نیاکان خود را بخوانند، به مردم خود درس تاریخ جعلی می دهند و تلاش می کنند که این مطالب ساختگی را به مردم ما هم تزریق کنند. طبیعی است که این مسایل در ایران قبول نمی شود. پس از فروپاشی شوروی، حتی یک نفر تاریخ دان جدی و واقعی را از باکو شاهد نبوده ایم که برای دنیا شناخته بشود. زیرا، تاریخ را در جمهوری آذربایجان با دروغ و جعلیات آمیخته اند و درس تاریخ را با دروغ و مطالب تحریف شده جایگزین کرده اند. اما، برخلاف نظر دروغگویان، حقیقت نهایتا آشکار می شود و براساس سنت الهی، دروغ در مقابل حقیقت خواه ناخواه شکست می خورد. ما همواره خود را ایرانی می دانیم و خواهیم دانست و تبلیغات باکو بر ما تاثیر نمی گذارد. ما می بینیم که چگونه تالشان و شیعیان عزیز را در جمهوری باکو سرکوب و انکار می کنند. متاسفانه بعضی از تالش ها را به تلویزیون باکو می آورند و آشکارا به آنها می گویند که در وهله نخست لهجه تالش را از خودت دور کن و سپس بیا در این تلویزیون حرف بزن! اما، اگر به رسانه های ایران نگاه کنید، می بینید که چنین وضعیتی در ایران وجود ندارد. ما آذری های ایران تلویزیون داریم و از حقوق مختلف خود بهره مندیم و کسی نیز به این حقوق ما تجاوز نمی کند. یک دروغ آشکاری که در رسانه های جمهوری آذربایجان دائم مطرح می کنند، این است که زبان آذری در ایران ممنوع است که دروغ بودن این ادعا کاملا برملاست. من اکنون در اردبیل هستیم و به زبان آذری خودم حرف می زنم و به این افتخار می کنم و به زبان فارسی هم افتخار می کنم. زیرا، زبان فارسی در طول تاریخ زبان هویت ملی ما بوده است و کسی نمی تواند این زبان را نیز از ما بگیرد. »
محسن چناری، فعال تبریزی نیز در پاسخ به این ادعای رسانه های باکو که «در ایران 40 میلیون آذری داریم که سرباز ما هستند»، گفت: « اولا، باکو متاسفانه الان در یک توهم به سر می برد. اگر آنها بیایند همین ادعا را در ایران و از جمله در تبریز مطرح کنند، تمسخر خواهند شد و جواب خواهند شنید که ما همگی سرباز ایران هستیم. در موضوع دفاع از حرم حضرت زینب (س) در سوریه و عتبات عالیات در عراق، دیدید که آذری های ایران چه حضور و مشارکتی داشتند و دارند. وقتی مانور نیروهای ایران در نزدیکی مرز برای هشدار به عناصر صهیونیسم برگزار شد، الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان از ترس فریاد می کرد و جیغ بنفش می کشید، ولی از زمان برگزاری آن مانور ایران تاکنون دیگر حرف نمی زند. البته، چند نفر نخاله و وطن فروش هم وجود دارند که اگر الهام علی اف به آنها دل بسته است، ایرانی ها به آن جواب مناسب را می دهند. در ایران آذری ها و تالش ها و سایر اقوام در آزادی کامل زندگی و فعالیت می کنند و فارس و آذری و لر و بلوچ و عرب و… همگی برادرانه زندگی می کنیم.»
بهنام کوهی درباره ادعای به اصطلاح “عالمان” و رسانه های باکو مبنی بر “وجود شووینیسم فارس” در ایران گفت: « از نظر سیاسیون و دانشگاهی های باکو “شوویینست فارس” کسی است که در مقابل حرکت های آلوده آنها مقاومت می کند. به خود من که اردبیلی و آذری هستم، بارها اتهام “شووینیست فارس” را زده اند! ما همگی ایرانی هستیم. کسانی هم که به زبان فارسی سخن می گویند، ایرانی هستند و ما نیز که به زبان آذری سخن می گوییم، ایرانی هستیم. “شووینیست فارس” در ایران وجود ندارد و این چیزی است که در باکو بطور ذهنی ایجاد شده است.»

محسن چناری، فعال تبریزی نیز درباره اینکه «صرف نظر از مبالغه های پان ترکیست ها، آیا واقعا هم در ایران 40 میلیون نفر آذری زبان وجود دارد؟»، گفت: « در ایران 12 تا 15 میلیون نفر آذری زبان وجود دارد که البته باید به آمار رسمی و دقیق نگاه کنیم. در خیلی از جاها نیز آذری ها در کنار سایر اقوام و بطور در هم تنیده با سایر اقوام زندگی می کنند. مثلا در ارومیه علاوه بر آذری ها، هم کرد و هم فارس ها زندگی می کنند. در همدان لر و آذری و ترک زبان وجود دارند. جمعیت ایران، جمعیتی ترکیبی است و زبان ملی مان فارسی است. به عنوان مثال وقتی من به استان کردستان سفر می کنم و زبان کردی را بلد نیستم، به زبان فارسی با کردها سخن می گویم. همینطور اگر به قزوین و همدان و بلوچستان و ترکمن صحرا و خوزستان و سایر نقاط ایران برویم، به زبان مشترک مان فارسی با همدیگر سخن می گوییم و به راحتی ارتباط برقرار می کنیم. درباره آمار جمعیت اقوام نیز باید به منابع رسمی و دقیق نگاه کنیم و به ادعاهای بی پایه توجهی نکنیم. مثلا در آذربایجان علاوه بر آذری ها اقوام مختلفی زندگی می کنند. از جمله، در ارومیه علاوه بر آذری ها، کردها هم هستند و ارامنه هم هستند.»
بهنام کوهی درباره مناسبات میان ارامنه با سایر ایرانیان در ایران گفت: « در ایران یک ملت وجود دارد و آن هم ملت ایران است. ارامنه نیز مانند سایر اقوام ایرانی تبار به عنوان شهروندان ایران زندگی می کنند و نگاه مثبتی نیز به آنها وجود دارد. مثلا در تبریز و اصفهان و تهران، محله ارامنه وجود دارد. شاید برادران مان در جمهوری آذربایجان نتوانند این را درک کنند که در جنگ ایران با رژیم صدام در عراق (که صدام در اجرای سیاست کثیف استکبار به ایران حمله کرده بود و البته، اکنون ما با برادران عراقی مان، مناسبات خیلی خوب داریم)، ارامنه هم مشارکت جانانه ای داشتند و مثل سایرین از ایران دفاع می کردند. ارامنه ای که در زمان شاه عباس در مناطق مختلف ایران اسکان داده شده اند از جمله در اصفهان، از شهروندان بسیار ایران دوست کشورمان هستند و هیچ تفاوتی در نگاه به ارامنه یا سایر اقوام در ایران وجود ندارد و برخلاف تصور پان ترکیست ها، هیچ نگاه منفی به ارامنه در ایران وجود ندارد و بسیاری از کسانی که مراودات تجاری ایران با ارمنستان را نیز پیش می برند، تبریزی ها هستند.»
در پاسخ به سوال زابیل محرملی، مجری تلویزیون “تالشستان آزاد” مبنی بر اینکه “به رغم کمک های ایران به جمهوری آذربایجان، ارمنستان مناسبات خوبی با ایران دارد و راه های مواصلاتی خود را در اختیار ایران قرار می دهد، شما به این موضوع چه نگاهی دارید؟»، محسن چناری گفت: «با توجه به اینکه گفته می شد این اراضی متعلق به جمهوری آذربایجان و مجامع بین المللی نیز این را به رسمیت می شناسند، ایران در این جنگ بی طرفی اتخاذ کرد و البته، قدری از جمهوری آذربایجان هم حمایت سیاسی کرد یا تجارت با ارمنستان را در زمان این جنگ متوقف کرد. اما، واقعیت این است که الهام علی اف هیچ منطقه ای را به واقع آزاد نکرد. برخی مناطق را از ارامنه گرفتند و به روسها دادند و اکنون نظامیان روسیه به عنوان صلح بان در آنجا تسلط دارند. بدگویی های هذیان گونه الهام علی اف علیه ایران نیز ناشی از این است که او یک بازیچه در دست صهیونیست ها است که او را جلو انداخته اند و سیاست صهیونیسم را به واسطه او پیش می برند. البته، ما میان دولت و ملت باکو تفاوت قائلیم و ما به عنوان ایران، با نوکران صهیونیسم مخالف هستیم و نه با هم دینان و برادران هم زبانمان. ملت باکو عزیزان و برادران ما هستند، خواه آذری باشند و خواه تات و تالش و ارمنی و… آنها هم زمانی خود را ایرانی می دانستند. اگر خود آنها به دهان الهام علی اف نزنند و به دولت باکو نگویند که چرا به صهیونیسم پایگاه پهپادی داده ای؟، ایران پایگاه های اسراییل را خواهد کوبید و هیچ شوخی نیز ندارد. خط قرمز ما امنیت ایران است. صهیونیسم دشمن ماست.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا