آذربایجاناخبارعمومیقفقاز جنوبی

با انتصاب سفیر جدید آمریکا در باکو، نقش واشنگتن در امور نظامی و امنیتی قفقاز افزایش می یابد

یک کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان گفت اقدام آمریکا در انتصاب یک دیپلمات کارشناس در امور نظامی و امنیتی به عنوان سفیر این کشور در باکو نشان می دهد که  به علت گذار وضعیت سیاسی منطقه قفقاز به مرحله ای جدید، درگیری سیاسی میان واشنگتن و مسکو در این منطقه در حال شدت گرفتن است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی تلگراف ، محمد اسدالله زاده گفت :« از قبل در گرجستان و ارمنستان، درگیری میان واشنگتن و مسکو جریان داشت و مکان بعدی برای این درگیری جمهوری آذربایجان است. به همین علت نیز آمریکا سفیر ویژه به باکو اعزام می کند. در گذشته ، موضوع انرژی و مسایل نفت و گاز در منطقه برای آمریکا اهمیت و اولویت داشت و به همان علت نیز آمریکا سفرایی را که کارشناس انرژی بودند به باکو اعزام می کرد. اما، مساله انرژی در منطقه برای آمریکا حل شده است و اکنون مسایل نظامی و سیاسی و امنیتی برای آمریکا در قفقاز جنوبی اولویت دار محسوب می شود و به همین علت نیز سفیر جدید آمریکا در باکو، کارشناس امور نظامی و امنیتی خواهد بود.»

این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان افزود :« همچنین منافع آمریکا در منطقه خزر در حال افزایش است و آمریکا با ایران و روسیه که همسایه جمهوری آذربایجان هستند، در تقابل است. به همین علت، سفیر جدید آمریکا در باکو به شدت مشغول خواهد بود. همچنین ، «ارل لی لیتسنبرگر»، سفیر جدید آمریکا در باکو از منظر منافع ژئوپلتیک آمریکا بطور جدی به مناقشه قره باغ خواهد پرداخت و روابط نظامی و امنیتی میان آمریکا و جمهوری آذر بایجان گسترش خواهد یافت. حتی ممکن است خرید تسلیحاتی جمهوری آذربایجان از آمریکا در حجم بزرگی تحقق یابد. برخلاف روبرت سکوتا، سفیر قبلی آمریکا در باکو، ارل لی لیتسنبرگر، سفیر جدید آمریکا در باکو مدت ماموریت خود را با سکوت سپری نخواهد کرد.»

لیتسنبرگر در ناتو و وزارت امور خارجه آمریکا  در امور نظامی و امنیتی فعالیت داشته است و تا پیش از انتصاب به مقام سفارت آمریکا در باکو مشاور نظامی  سیاسی در وزارت خارجه آمریکا بوده است.

لیتسنبرگر ، از اعضای حرفه ای « اس اف اس» Senior Foreign Service (SFS) آمریکا و فارغ التحصیل کالج جنگ ارتش  آمریکا United States Army War College است. وی پیش تر معاون نمایندگی آمریکا در مقر ناتو، معاون ارشد ماموریت غیرنظامی ناتو در افغانستان و معاون سفیر آمریکا در بلغارستان و صربستان و قرقیزستان بوده و به زبان های خارجی روسی و فرانسونی و صرب و بلغاری مسلط است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا