آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومینخجوان

باکو کوتاه آمد؛ زنگزور را به عنوان قلمرو مستقل ارمنستان به رسمیت می‌شناسیم

نماینده رئیس‌ جمهور آذربایجان گفت: باکو زنگزور را به عنوان بخشی از ارمنستان به رسمیت می‌شناسد اما طرف مقابل باید امنیت حرکت در طول کریدور را تضمین کند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «الچین امیربی‌اف» نماینده رئیس‌ جمهور آذربایجان در امور ویژه در مصاحبه با خبرنگاران گفت که باکو زنگزور را به عنوان یک سرزمین مستقل ارمنستان به رسمیت می‌شناسد.

لازم به ذکر است که مسیر ارتباطی که مقامات جمهوری آذربایجان آن را کریدور زنگزور می‌نامند، قرار است از استان سیونیک ارمنستان عبور کند.

امیربی‌اف در پاسخ به این سؤال که ارمنستان از برنامه‌های باکو برای کنترل زنگزور نگرانی دارد، گفت: چنین برنامه‌ای وجود ندارد. ما آن را به عنوان قلمرو مستقل ارمنستان به رسمیت می‌شناسیم. اما باید بدانیم که طرف مقابل امنیت حرکت در طول راهرو را تضمین خواهد کرد. برای هر مسافری که با قطار از قسمت اصلی آذربایجان به سمت نخجوان یا بالعکس حرکت می‌کند نیاز به امنیت داریم.

به گفته امیربی‌اف، باکو آماده مذاکره است، اما اگر ارمنستان ترجیح دهد این روند را طولانی کند، آذربایجان آماده است مسیر را از طریق خاک ایران طی کند.

دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: روند تحدید مرزها موضوع بسیار دردناکی است. بنابراین، در دوره اتحاد جماهیر شوروی، مرز اداری بین دو جمهوری بسیار آزمایشی ترسیم شد. هیچ کس فکر نمی‌کرد که این یک موضوع بین دولتی شود. در نتیجه برخی از روستاهای مرزی ارمنی‌نشین به دست آذربایجان افتاد و یا بالعکس. علاوه بر این، نقشه‌های مختلف شوروی وجود دارد که بر روی آن‌ها قسمت‌های جداگانه مرز مشخص می‌شود. هنوز مشخص نیست که طرفین در این موارد چگونه به توافق خواهند رسید.

وی تأکید کرد: مسئله اصلی این است که آیا طرفین اراده سیاسی برای حل مسالمت‌ آمیز این موضوع را خواهند داشت یا خیر. ما بسیار خواهان چنین راه‌ حلی و همچنین پیشرفت مذاکرات دوجانبه در جهت‌های دیگر هستیم. ما معتقدیم که هر چه زودتر بر سر مرز توافق شود، بهتر است. در این زمان احتمال از سرگیری برخی عملیات نظامی نیز کمتر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا