تحليل ها

استفاده ی ابزاری از دین توسط دولت مردان جمهوری آذربایجان

با وجود تأکید دولت مردان جمهوری آذربایجان مبنی بر این که دین از سیاست جداست و حکومت این کشور، حکومتی لائیک است که در آن دین نباید در عرصه ی سیاسی بروز و ظهور و حضور داشته باشد و دینداران حق حضور در سیاست را ندارند و نباید از دین در راستای اهداف و مقاصد سیاسی بهره برداری نمود و حتی در پاسخ به اعتراضات دینداران به تخریب مساجد، ممنوعیت پخش اذان از مساجد، ممنوعیت حجاب برای دختران دانش آموز دبیرستان ها و… در این کشور به اصل جدایی دین از سیاست در جمهوری آذربایجان استناد می کنند و دینداران را از ورود به این مقولات و موضوعات بازمی دارند و عنوان می کنند، دین را سیاسی نکنید.

اما دولت مردان باکو در مواقعی که سیاست شان ایجاب کند، نه تنها به اصول لائیک پایبند نیستند بلکه ناجوان مردانه ترین سوء استفاده را از دین به عمل می آورند و از آن به عنوان ابزاری در راستای تأمین اهداف و مقاصد سیاسی خویش سود می جویند. این در حالی است که مقامات رسمی باکو همواره ادعا می کنند که کشورهای خارجی و عناصر و نیروهایی که دشمن دولت و مردم آذربایجان هستند برای سوء استفاده از دین در این کشور تلاش می کنند.

در ذیل به برخی از سوء استفاده های دولت جمهوری آذربایجان از دین اشاره می کنیم:

  1. شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رییس اداره ی مسلمانان قفقاز در سخنان خود برای کارکنان مجموعه ی تحت امر خود در پیش از ماه مبارک رمضان، روحانیون و متولیان مساجد جمهوری آذربایجان را به هوشیار بودن در خصوص سفره های افطاری که در مساجد این کشور برای مردم مسلمان آذربایجان در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری برپا می شود، فراخواند تا به زعم ایشان، مخالفین دولت آذربایجان نتوانند از مساجد و دینداران در راستای اهداف سیاسی خود بهره برداری نکنند.

اما همین شیخ، چشمان خود را بر سفره های افطاری که برای تبلیغ حکومت فعلی آذربایجان در مساجد پهن می شود، می بندد.

  1. الدار عزیزاف فرماندار شهر سومقاییت جمهوری آذربایجان (دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان و در نزدیکی شهر باکو) با گردآوری گروهی از دینداران این شهر در یکی از مساجد به تعریف و تمجید از حکومت آذربایجان و ابراز تنفر و انزجار از مخالفین دولت این کشور پرداخت.
  2. فرماندار شهر گنجه آذربایجان نیز در اطلاعیه ای، دادن هرگونه افطاری در مساجد این شهر را به بهانه ی این که مساجد محل غذا خوردن و اطعام نیست، ممنوع اعلام کرده است.
  3. در سوم آگوست (12 ام مرداد ماه) پلیس آذربایجان از پهن شدن سفره ی افطاری برای 150 نفر از دینداران شهر گوی گل این کشور در خانه ی یکی از روحانیون این شهر به نام جاج فخری الیاس اف جلوگیری به عمل آورد و چندین ساعت آن ها را در بازداشت نگه داشت. مأمورین پلیس در توجیه این اقدام خود عنوان کردند که این دستور از طرف مقامات بالا – نهاد ریاست جمهوری صادر شده است.

منبع : واحد پژوهش مرکز فرهنگی قفقاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا