آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانتحليل هاعمومیقره باغ

بازی دوسره رژیم صهیونیستی در بحران قره باغ/ تحلیل

چند روزی است که اکثر رسانه های غربی از کمک پنهان رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان برای بازپس گیری قره باغ خبر می دهند، در مقابل اخباری هم منتشر می شود که این رژیم کمک هایی را نیز - ولو غیرنظامی - در اختیار طرف مقابل یعنی ارمنی ها قرار داده و می دهد

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا پنجشنبه گذشته در گزارشی با استناد به رصدهای انجام شده از پروازهای بین المللی و اظهارات دیپلمات‌های ارمنی و همچنین به نقل از برخی مقامات صهیونیستی، آذری و حتی ارمنی اعلام کرد که تل آویو پیش از حمله اخیر ارتش جمهوری آذربایجان به قره باغ سلاح های قدرتمندی در اختیار دولت باکو قرار داده بود.

طبق اظهارات این مقامات تنها چند هفته قبل از اینکه جمهوری آذربایجان حمله ۲۴ ساعته خود را در ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) به قره باغ آغاز کند، هواپیماهای باری نظامی جمهوری آذربایجان بارها بین یک پایگاه هوایی در جنوب سرزمین های اشغالی و یک فرودگاه در نزدیکی قره باغ پرواز کرده بودند، این درحالی بود که بطور همزمان دولت های غربی و عمدتا اروپایی نیز برای مذاکرات صلح میان این دو کشور در قفقاز جنوبی تلاش می کردند.

این عملیات ۲۴ ساعته که پس از ماه‌ها محاصره این منطقه انجام شد و کل قره باغ را تحت کنترل کامل جمهوری آذربایجان درآورد، موجب شد کل تقریباً ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن در این قلمرو از بیم پاکسازی احتمالی قومی و یا وقوع حوادث پیش بینی نشده گروهی، خانه و کاشانه خود را رها کرده و به اجبار به سوی ارمنستان بگریزند.

اگرچه وزارت های امور خارجه و دفاع رژیم صهیونیستی از اظهارنظر در مورد استفاده از سلاح های ارتش صهیونیستی در قره باغ یا نگرانی های ارمنی ها در مورد مشارکت نظامی با جمهوری آذربایجان خودداری کردند، اما در ماه ژوئیه (تیرماه)، “یواو گالانت” وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در سفری که به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان داشت، همکاری نظامی باکو-تل آویو برای (به اصطلاح) «مبارزه مشترک با تروریسم» را ستوده بود.

با این وجود گزارش هایی نیز از سوی شبکه “سی ان ان” آمریکا منتشر شده است که نشان می دهد همزمان با کشته یا مجروح شدن ارمنی های ساکن در این منطقه خودمختار قره باغ با تسلیحات صهیونیستی، یک تیم پزشکی بزرگ تحت هدایت وزارت بهداشت این رژیم در ارمنستان فرود آمد تا ماموریتی را برای ارئه کمک بهداشتی و درمانی به این دسته از ارمنی های آواره و جنگ زده انجام دهند.

در واقع این دسته از کادر پزشکی و پیراپزشکی اسرائیلی که به سرپرستی “پروفسور اوفر مارین، مدیرعامل مرکز پزشکی «شعرزدک» در تل آویو و همچنین دیگر بیمارستان های تحت مدیریت وزارت بهداشت این رژیم وارد ایروان شدند، برای مداوای صدها مصدوم ارمنی وارد عمل شدند که پیشتر در حمله پهپادهای اهدایی رژیم صهیونیستی به یک مخزن سوخت ارمنی ها در قره باغ ، مجروح شده بودند.

دکتر مارین در حالی به رسانه های بین المللی ماموریت رسمی خود را «یک رویداد غیرعادی در مقیاس جهانی برای درمان این تعداد از قربانیان سوختگی و انفجار معرفی کرد و آنرا یک امتیاز و افتخار! بزرگ برای بسیج نیروهای درمانی برای انجام وظیفه ارزشمند! (و به اصطلاح انسانی)» توصیف و این رژیم را اولین کمک رسان در جهان به ارمنی ها معرفی و مدعی شد که “اسرائیل حق دارد به همه در همه جا کمک کند”!، که همین نیازمندان به خدمات درمانی امروز پیشتر هدف نظامی تسلیحات مرگبار رژیم خودشان بودند.

یا دکتر “یارون شوهام” مدیر بخش سوانح و سوختگی مرکز پزشکی “سوروکا” تل آویو نیز بدون اشاره به جنایات همیشگی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و این بار از طریق اقدامات مداخله جویانه این رژیم در خارج از حوزه استحفاظی خود در قفقاز در قره باغ، با تبختر فراوان به رسانه ها گفت: «ما بسیار مفتخریم که بخشی از یک هیات عملی و پزشکی اسرائیلی هستیم که به نجات جان انسان‌ها کمک زیادی می‌کند و باعث احترام و قدردانی بین‌المللی می‌شود!»

در هر صورت صرف نظر از این قبیل منت گذاری ها و تعارفات غیر واقع بیننانه، این قبیل کمک های غیرنظامی رژیم صهیونیستی به قوم تاریخی ارمنی در حالی صورت می گیرد که این رژیم سعی می کند بدون اینکه رد پای محسوسی از خود به جای بگذارد با ادامه سیاست های اختلاف افکنانه در قفقاز از این بحران نیز به بهترین نحو بهره برداری همه جانبه به عمل آورد، در واقع باکو و تل آویو مدت ها است شرکای نظامی نزدیکی برای هم هستند و حتی راه اندازی سفارتخانه های دو طرف در باکو و تل آویو نیز بر گستردگی این همکاری ها افزوده است.

در تایید این ادعا، “پیتر ویزمن” محقق ارشد موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری- SIPRI) به تازگی گفت: «بیش از ۶۰ درصد از واردات تسلیحات جمهوری آذربایجان بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ از اسرائیل انجام شده است که ۱۳ درصد از صادرات اسرائیل را در مدت مشابه تشکیل می‌دهد و البته ۶۵ درصد نفت تل آویو نیز از باکو تامین می شود.»

اگرچه این موسسه جزئیات زیادی در مورد میزان تعامل و همکاری های همه جانبه و به ویژه تسلیحاتی جمهوری آذربایجان و رژیم اسرائیل منتشر نکرد، اما نوشت: «جمهوری آذربایجان طیف گسترده‌ای از پهپادها، موشک‌ها و انواع خمپاره‌ را بین سال‌های ۱۰۱۰ تا ۲۰۲۰ از اسرائیل خریداری کرده است.»

حتی روزنامه صهیونیستی “هارتص” نیز در گزارش تحقیقی ماه مارس ۲۰۲۳ (فروردین امسال) خود به پروازهای ماه سپتامبر ۲۰۲۰ و حتی افرایش پروازهای ماه قبل یک شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان بین باکو و پایگاه هوایی “اوودا”، تنها فرودگاه اسرائیل که می‌توان از طریق آن مواد منفجره را به پرواز درآورد، پرده بر داشته است.

به همین دلیل کارشناسان طی روزهای اخیر در گفت وگو با شبکه یورو نیوز ارو پا مستقر در بلژیک تخمین می زنند که رژیم صهیونیستی بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نزدیک به ۷۰ درصد از زرادخانه تسلیحاتی خود را به جمهوری آذربایجان منتقل کرده تا هم به باکو در جنگ نابرابر در برابر ارمنستان برتری دهد و هم صنایع دفاعی خود را آزمایش و تقویت کند.

این رسانه مطرح اروپایی دیروز هم در گزارشی درباره جنگ قره باغ نوشت: «اسرائیل سهام بزرگی در جمهوری آذربایجان دارد، کشوری در قفقاز جنوبی که هم مشتری پرسود برای تسلیحات پیچیده اسرائیلی، هم منبع حیاتی نفت و هم متحدی سرسخت برای تل آویو در برابر ایران است.»

گزارش یورونیوز نشان می دهد که آذربایجان حتی به سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) اجازه داده است از این کشور به عنوان مرکزی برای جاسوسی از ایران استفاده کند، این در حالی است که مبادله نفت و تسلیحات میان دو طرف همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه شبکه سی‌ان‌ان آمریکا روز پنجشنبه در گزارش دیگری در خصوص نقش و تاثیر پهپادها و تسلیحاتی که رژیم اسرائیل در اختیار جمهوری آذربایجان قرار داده و بر جنگ قره باغ تاثیر گذاشته است، به نقل از “ماروت وانیان” روزنامه‌نگار ارمنی، تسلیحات بکار برده در قره باغ را از نوع “هاروپ” اسرائیلی عنوان کرده که با عنوان “پهپاد انتحاری” نیز شناخته می شود.

این گزارش حاکی است که مقامات جمهوری آذربایجان همواره تسلیحات اسرائیل را جزء لاینفک موفقیت کشورشان در طول جنگ قره باغ از سال ۲۰۲۰ به این سو معرفی کردند.

یک سرهنگ سابق ارتش دفاعی “آرتساخ” (نیروی نظامی جمهوری استقلال طلب ارمنستان در قره باغ) که خواست نامش فاش نشود به سی ان ان گفت: “جمهوری آذربایجان به طور مداوم در جنگ ۲۰۲۰ و همچنین در درگیری اخیر در قره باغ از پهپادهای تهاجمی “کامیکازه هاروپ …”، “هرمس-۴۵۰ ” و پهپادهای “شناسایی Orbiter-“، “Orbiter-۲” و “Orbiter-۳ ” اسرائیلی استفاده کرده است.

این همه گزارش های منتشر شده و حتی بسیاری از اطلاعات منتشر نشده در این خصوص جامعه بین المللی را وا داشت تا در پی مهاجرت اجباری ارامنه از قره باغ خواستار اقدام جهانی علیه دولت جمهوری آذربایجان شوند.

به گزارش روز جمعه یورو نیوز، نزدیک ۱۰۰ عضو کنگره آمریکا خواستار تحریم باکو شده اند و حتی قانونگذاران اتحادیه اروپا نیز از این اتحادیه خواسته‌اند تا اقدامات تنبیهی علیه دولت باکو در نظر بگیرد.

به همین دلیل، ویزمن، محقق موسسه صلح استکهلم نیز در این خصوص گفت: «با وجود انتقادها و اعتراض ها به دولت جمهوری آذربایجان، حتی ممکن است اسراییل (رژیم صهیونیستی) نیز در این خصوص تحت فشار متحدان غربی خود قرار گیرد تا در فروش تسلیحات به جمهوری آذربایجان تجدید نظر کند و شاید این تجدیدنظر به روابط تل آویو با باکو نیز آسیب بزند، اما در عین حال اسرائیل باید به فکر روابط خود با کشورهای اروپایی که شرکای مهم‌تری هستند، نیز باشد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا