تحليل ها

ردپاي سعودي ها در انفجارهاي روسيه

بمب گذاري انتحاري روزهاي گذشته در شهر ولگا گراد نگراني هايي را نسبت به اقدامات تروريستي و وضعيت امنيتي المپيک هاي زمستاني در اين کشور به وجودآورده است. پوتين خواستار افزايش کنترل هاي امنيتي در تمام روسيه شده است. “دميتري پسکوف” دبير مطبوعاتي رياست جمهوري روسيه از ديدار فوق العاده پوتين و مدودف خبر داد و گفت: رئيس جمهور و نخست وزير در ديدار خود مسائل مربوط به امداد رساني به مجروحان و خانواده هاي قربانيان انفجارهاي تروريستي در شهر ولگاگراد را که قرار است از طريق سرويس هاي پزشکي و سازمان هاي مختلف مالي ارائه شود، مورد بحث و بررسي قرار دادند. نيروهاي امنيتي در شهر ولگاگراد به 5200 نفر افزايش يافته است و نشانه هايي از دست داشتن سعودي ها در اين انفجارها نمايان شده است.

بيوه سياه عامل پشت پرده انفجارهاي روسيه
صبح روز دوشنبه 30 دسامبر 2013 (9 دي) بر اثر انفجار در داخل اتوبوس برقي در شهر ولگاگراد واقع در جنوب غرب روسيه، دست کم 15 نفر کشته شدند. روز يکشنبه يک روز قبل نيز بر اثر انفجار در ايستگاه قطار همين شهر روسيه، 18 نفر کشته و بيش از 35 تن ديگر زخمي شدند. به گفته مقامات امنيتي، انفجار يکشنبه “انتحاري توسط يک زن” و انفجار دوشنبه “تروريستي” بوده است. خبرگزاري رسمي روسيه “ريا نووستي”، اعلام کرد مظنون اصلي انفجار انتحاري اخير، “اوکسانا اصلانوف” (Oksana Aslanova) معروف به “بيوه سياه” است که تاکنون به همسري دو تن از افراطيون تکفيري جمهوري داغستان درآمده بود و هر دوي اين افراد در عمليات هاي تروريستي قفقاز کشته شده اند. پيش از اين سه ماه قبل در اکتبر 2013 در جريان حمله انتحاري به يک اتوبوس، توسط زني سي ساله، در همين شهر 7 نفر کشته شدند. انفجارهاي تروريستي در روسيه، گمانه زني ها براي ايجاد اخلال در المپيک بازي هاي زمستاني، توسط افراطيون را تقويت مي کند. اين مسابقات ورزشي قرار است 7 تا 23 فوريه 2014 (شش هفته ديگر) در شهر سوچي روسيه (هفتصد کيلومتري ولگاگراد) برگزار شود.

آيا تهديدات عربستان در مورد روسيه عملي شده است؟
در همين حال رسانه هاي خبري از نقش احتمالي سعودي ها در انفجارهاي روسيه خبر داده اند. “بندر بن سلطان” رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي، در اوايل دسامبر 2013 يعني کمتر از يک ماه پيش، سفر نسبتاً بي سر و صدايي به مسکو داشت و با پوتين ديدار کرد. شبکه تلويزيوني “المنار” در گزارشي از اين ديدار نوشت: بندر بن سلطان بار ديگر کوشيد تا با هدف انتقام گيري از حوادث منطقه، وارد عمل شود. وي، طرح پيشنهادي خود به مسکو، يکي از مهم ترين حاميان دولت قانوني “بشار اسد” را با مشوق هايي همراه کرد. پيشنهاد همکاري در زمينه نفت و گاز، قرارداد تسليحاتي و تضمين حفظ منافع روسيه در سوريه، از جمله پيشنهادات “بندر بن سلطان” به “پوتين” بوده است. اما نه تنها اين مشوق ها مورد توجه مسکو واقع نشد بلکه “پوتين” آب پاکي را بر دستان سعودي ها ريخت. روزنامه «تودي زمان» ترکيه نيز در رابطه با اين ديدار نوشت “بن سلطان” در اين ديدار، مسکو را تهديد کرد که اگر به حمايت از دولت سوريه ادامه دهد، گروه هاي تندرو بازي هاي المپيک زمستاني روسيه را مورد حمله قرار خواهند داد؛ بندر به پوتين گفت: «من مي توانم به شما تضمين بدهم که از بازي هاي زمستاني سال آينده محافظت کنيم. گروه هاي چچن که امنيت مسابقات را تهديد کرده اند، تحت کنترل ما هستند.» از همين روست که سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه روز دوشنبه در سخناني تصريح کرد:انفجارهاي ولگاگراد تلاشي از سوي تروريست ها و با هدف گشوده شدن جبهه تروريسم جهاني صورت گرفت. ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز 3 ماه پيش بعد از عمليات انتحاري مشابهي در ولگا گراد ، رقباي خارجي کشورش را به استفاده ابزاري از گروه هاي افراطي سلفي براي تضعيف روسيه متهم کرد. وي که در جمع علماي مسلمان در يوفا سخن مي گفت اظهار داشت: برخي گروه هاي سياسي از گروه هاي تروريستي افراطي براي تضعيف روسيه استفاده مي کنند و مي خواهند در روسيه درگيري ايجاد کنند. اين افراد از خارج مديريت مي شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا