آذربایجاناخبارروسیهگرجستانویژه

طرح مخفی پوتین برای جمهوری آذربایجان

روسیه به دلیل اینکه منافع خود را در قفقازجنوبی  تامین نماید باکو را به عنوا ن  راه اصلی به شمار می آورد. روسیه برای رسیدن به هدف خود در تلاش است که با تحریک گرجستان و ارمنستان به عنوان یک اهرم بر علیه آذربایجان استفاده نماید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از تلگراف.آذ، این مطلب را دانشمند و سیاستمدار آمریکایی پل گوبل عنوان نموده است.  مشاور سابق  وزیر امور خارجه آمریکا در بخش اتحادیه جماهیر شوروی و سازمان ملل در مصاحبه با صدای آمریکا در مورد اثرات بحران صورت گرفته در قفقاز جنوبی و اوکراین گفته است که روسیه چه منافعی را در تنش بوجود آمده در قره باغ می تواند داشته باشند افزوده است که مسکو تاکید دارد که مناقشه در قره باغ باید متوقف گردد و در این امر نیز باید نیروهای حافظ صلح منافع وارد عمل شوند بعد از عمل  فوق و ورود نیروهای مسلح روسی  به منطقه  روسیه خواهد گفت که در اینجا نیرو وجود دارد و آن نیز نیروهای مسلح روسیه است. تاسف بار این است که غرب و اروپا و بلکه آمریکا از این کار روس ها حمایت خواهند نمود و این طور می شود که نیروهای مسلح کشور روسیه برای حل مناقشه به آن جا نخواهند آمد بلکه برای تقویت و نفوذ و مستحکم نمودن خود در منطقه استفاده خواهند نمود. ما باید به این درک برسیم که روس ها در حال حاضر دم از صلح می زنند ولی هدف آنان جزء این است.حرف های که آنان می زنند صلح نیست بلکه در یک معنا می توان گفت هدف آنان حل مناقشه قره باغ نیست بلکه آنها می خواهند بخشی از سرزمینی را بر داشته و در اختیار خود قرار دهند.

وی در ادامه سخنان خود می گوید اگر مناقشه قره باغ به درگیری نزدیک شود و یا اینکه روسیه خود منجر به این درگیری و تحریک گردد جامعه بین المللی خواهد گفت که این درگیرها باید متوقف گردند و این کار نیز تنها توسط نیروهای مسلح روسیه شگل خواهد گرفت.

با این تفاسیر با توجه به اینکه جامعه بین المللی نتواسته است به مناقشه و درگیری  های صورت گرفته در اوکراین پایان دهد یقینا در این شرایط  کار را  به کشور روسیه حواله خواهد نمود و آن وقت است که روسیه نیروهای مسلح  و پایگا ه های خود را  نه در خاک ارمنستان بلکه در خاک آذربایجان مستقر خواهد نمود.

وی ادامه می دهد بنابراین با حضور روسیه در خاک آذربایجان فشار بر دولت آذربایجان افزایش یافته و روس ها از تمامی ابزار خود استفاده خواهند کرد تا منافع خود را تامین نمایند و این یک بازی دراز مدتی خواهد بود.

من می خواهم به تمامی سیاستمداران  آذربایجانی این را یادآوری کنم که در قفقازجنوبی  گرجستان به عنوان یک واسطه و ارمنستان بعنوان یک ابزار و آذربایجان نیز یه عنوان برگ برنده برای مسکو تلقی می گردد. هیچ کس باید فراموش نکند که نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی  و آذربایجان به عنوان یک نفوذ بزرگ و برای به کنترل در آوردن منطقه به شمار می رود. و  روسیه می خواهد با استفاده از گرجستان و ارمنستان به این هدف دست پیدا کند.

وی در پایان اینطور نتیجه گیری می کند که اگر مسکو باکو را در کنترل خود قرار دهد و یا اینکه سیاست های خود را بر این کشور غالب کند این عمل منجر به انزوای آسیای مرکزی شده و به مسکو وتهران فرصت خواهد داد  تا یک راه مستقیم میان دوکشور بوجود آید. و روس ها به تمامی قول قرارهای نفتی که میان شرق و غرب صورت گرفته است را به آنها پایان خواهند داد و این بزرگترین شکست جعرافیایی سیاسی برای غرب و یک پیروزی بزرگ هر چند کوتاه برای روس ها در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا