آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقفقاز جنوبی

باکو: صلح در قفقاز نیازمند توجه به دو طرف مناقشه است

مشاور رئیس‌ جمهور آذربایجان ضمن انتقاد از رویکرد ارمنستان نسبت به منطقه قره‌باغ، صلح در قفقاز را منوط به توجه به هر دو طرف مناقشه دانست

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «حکمت حاجی‌‎ یف» مشاور رئیس جمهور آذربایجان در امور سیاست خارجی طی یادداشتی در وبگاه آمریکایی پالتیکو نوشت: «برای برقراری صلح در منطقه قفقار، به هر دو طرف توجه کنید.»

وی در ادامه نوشت: «منطقه آذربایجان-قره‌باغ ۳۰ سال در اشغال ارمنستان، کشور همسایه بود. پس از جنگی خونبار در سال‌های ۱۹۹۰ که پاکسازی حدود یک میلیون آذربایجانی بومی از سرزمینشان را به خود دید، نیروهای اشغالگر ارمنستان هزاران مایل مربع از این منطقه را مین‌گذاری کردند، به جز بخش کوچکی در مرکز آن. آنجا، بومیان ارمنی باقی‌مانده در آذربایجان، تنها از طریق یک مسیر، کریدور لاچین به ارمنستان متصل می‌شدند.

حاجی‌‎ یف ادامه داد: «این منطقه خاکستری بی‌قانون و مین‌های زمینی به طور غیرقانونی و بدون چالشی به بقای خود ادامه داد تا سه سال پیش که آذربایجان بیشتر منطقه قره‌باغ را در جنگ ۴۴ روزه تصرف کرد».

مقام ارشد جمهوری آذربایجان همچنین نوشت: از لحاظ قانونی و اخلاقی، افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند، شهروند جمهوری آذربایجان هستند و «حتی نخست‌وزیر ارمنستان هم قره‌باغ را به عنوان قلمرو آذربایجان به رسمیت شناخته است».

حاجی‌ یف با اشاره به این موارد نوشت: جمهوری آذربایجان وظیفه دارد تا فارغ از قومیت این افراد، به آنها رسیدگی کند.

وی تاکید کرد: باکو خواهان صلح و شاید روزی دوستی با ارمنستان است اما این به ایروان بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا