ایرانروسیه

ايران و روسيه بعنوان دو قدرت منطقه اي همواره روابط دوستانه ای با يکديگر داشته اند

“ام کي بهادراکومار” در سرمقاله اي که به تازگي در مورد روابط ايران و روسيه منتشر شده است با اشاره به روابط حسنه کشورمان با دولت روسيه به ظرفيت هاي دو کشور براي گسترش روابط دوجانبه اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری آسيا تايمز ؛ نويسنده مقاله با اشاره به همگرايي و منافع مشترک دو کشور ايران و روسيه در در حوزه “درياي مازندران” و حوزه هاي مرتبط با انرژي مي افزايد “اعلام غير منتظره احتمال سفر “ولاديمير پوتين” رييس جمهور روسيه به تهران در ماه اوت (مرداد) نشان دهنده منافع مشترک دو کشور ايران و روسيه در حوزه درياي مازندران و سواحل آن منطقه مي باشد. دو کشور از قدرتهاي اصلي منطقه اي به شمار مي روند و در اين زمينه ترديدي وجود ندارد.”
نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به “شگفت انگيز” بودن روابط دو کشور ايران و روسيه مي افزايد “تاريخ روابط ايران و روسيه خيره کننده بوده است. از سال 1917 ميلادي و همزمان با پيروزي انقلاب بلشويکي در روسيه و سفر لنين رهبر آن انقلاب به ايران کمتر پيش آمده که رهبري روس به ايران سفر نمايد با اين وجود دو کشور از قديمي ترين بازيگران سياسي در آن منطقه ژئوپوليتيک بوده اند. پوتين پيش تر در سال 2007 ميلادي به ايران سفر کرده بود.”
نويسنده در ادامه مي افزايد “پوتين در ايران چهره اي دوست داشتني است و احتمالا سفرموفقيت آميزي به آن کشور خواهد داشت.” نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به همکاري هاي گسترده کشورمان با دولت روسيه در عرصه نظامي و دفاعي مي افزايد “در زمان زمامداري “ديميتري مدودف” در سال 2007 ميلادي بود که دولت روسيه تا قرارداد ارسال سامانه موشکي اس – 300 را با تهران به امضا رساند که طبق آن دولت روسيه متعهد مي شد تا به دولتها آمريکا و رژيم صهونيستي اجازه استفاده از حريم هوايي آن کشور براي تجاوز نظامي عليه ايران را ندهد. در آن زمان “کنستانتين کوساچيوف” رييس کميته روابط بين الملل دوماي روسيه اظهار داشت که ارسال سامانه موشکي اس-300 مشمول تحريم هاي وضع شده عليه ايران نمي شود و از تصميم دولت روسيه در اين باره دفاع کرد. واضح است که همکاري ايران و روسيه مانع از آن شده است تا دولت آمريکا بتواند پرونده ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع دهد.”
نويسنده مقاله در ادامه با اذعان به هزينه هاي سنگين تجاوز نظامي غربي ها عليه ايران براي کشورهاي غربي و نقش روسيه در ايجاد تفاهم ميان کشورمان و کشورهاغي غربي مي افزايد “حمله اي نظامي عليه ايران مي توان تبعات و هزينه هاي زيادي را براي کل منطقه در پي داشته باشد. به همين خاطر است که دولت روسيه خواستار ادامه روند مذاکره ايران با کشورهاي غربي و تعامل مستقيم ايران و آمريکا مي باشد. اين نخستين سفر پوتين به ايران پس از روي کارآمدن دولت “حسن روحاني” رييس جمهور منتخب ايران مي باشد. دولت روسيه مي تواند نقشي مثبت براي ايران ايفا نمايد. از سوي روس ها خواستار تلاش در جهت تعامل مستقيم ايران و آمريکا با هدف رسيدن به نتيجه مطلوب هستند و از سوي ديگر تاکنون در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تمامي قطعنامه هاي صادر شده از سوي کشورهاي غربي عليه ايران بخصوص در زمينه تشديد تحريم هاي ضد ايراني را وتو کرده اند.”
نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به طرح دولت روسيه براي ارايه سامانه دفاع هوايي به کشورمان افزوده است “روزنامه روسي “کامرسانت” در گزارش جديد خود اظهار داشت که “ولاديمير پوتين” رييس جمهور روسيه برنامه اي را در نظر دارد مبني بر آنکه سامانه دفاع هوايي “آنتي – 2500″ را به ايران تحويل دهد. اين سامانه موشکي قابليت نابود کردن موشک هاي در فاصله 200 کيلومتري از هدف را دارد و مي توان 16 موشک باليستيک را رهگيري نمايد. اين روزنامه روسي همچنين افزوده است که پوتين در جريان سفر خود به ايران احتمالا در مورد گسترش برنامه تاسيسات هسته اي بوشهر نيز با مقامات ايراني به مذاکره خواهد پرداخت.”
نويسنده در ادامه مي افزايد “هيچ گونه مانعي براي گسترش همکاري هاي ايران و روسيه وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا