آذربایجاناخبارعمومی

صدر اعظم آلمان در دیدار با الهام علی اف: جمهوری آذربایجان بزرگترین شریک تجاری آلمان در منطقه است

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت : جمهوری آذربایجان بزرگترین شریک تجاری آلمان در منطقه قفقاز جنوبی و یکی از کشورهای مهم تامین کننده انرژی اتحادیه اروپا است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج، مرکل در دیدار با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه برای نخستین بار به باکو سفر می کند افزود: این سفر تحرک جدید به روابط دو کشور خواهد بخشید.
وی، همچنین وجود ظرفیت های بزرگ توسعه روابط اقتصادی آلمان و جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد.
مرکل وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان و نیز راهکارهای حل مناقشه قره باغ را از جمله موضوعات مورد مذاکره در سفر به باکو اعلام کرد.
وی مناقشه قره باغ را از مشکلات عمده منطقه قفقاز جنوبی عنوان و علاقمندی آلمان برای کمک به حل این مناقشه را اعلام کرد.
رئیس جمهوری آذربایجان، نیز سفر صدر اعظم آلمان به این کشور را بسیار مهم خواند و ابراز امیدواری کرد مناسبات دو کشور پس از این سفر بیش از پیش توسعه یابد.
علی اف ،به همراه صدراعظم آلمان در دیدار با جمعی از نمایندگان محافل کاری دو کشور گفت : شرکت های آلمانی تا به حال بیش از یک میلیارد دلار در طرح های اقتصادی جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند.
وی، از فعالیت شرکت های آلمانی در جمهوری آذربایجان ابراز رضایت کرد و گفت : جمهوری آذربایجان از کشورهای صادر کننده نفت و گاز می باشد ولی هدف عمده این کشور توسعه حوزه های غیر نفتی اقتصاد می باشد و شرکت های آلمانی می توانند در این زمینه به ما کمک کنند.
مرکل نیز مذاکرات انجام گرفته در باکو را ثمر بخش خواند و گفت : در این سفر درباره روابط دو جانبه ، مناسبات جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا ، قرار گرفتن این کشور در یک منطقه ژئواستراتژیک و داشتن مرز مشترک با ایران و روسیه و نیز روابط تنگاتنگ با ترکیه تبادل نظر کردیم.
مرکل با اشاره به فعالیت بیش از ۱۵۰ شرکت آلمانی در جمهوری آذربایجان ، علاقمندی برلین برای توسعه روابط اقتصادی با این کشور را اعلام کرد.
وی همچنین جمهوری آذربایجان را کشوری مهم از نظر متنوع سازی منابع انرژی اتحادیه اروپا عنوان کرد و گفت : آلمان می تواند شریک اقتصادی خوبی برای جمهوری آذربایجان باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا