آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

انتشار مقاله «امام خمینی (ره) شخصیت بی همتای نوظهور در قرن 20»

مقاله «امام خمینی (ره) شخصیت بی همتای نوظهور در قرن 20» به قلم قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، به مناسبت سی‌وسومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و با هدف معرفی گوشه‌ ای از اندیشه‌های ایشان، مقاله‌ ای تحت عنوان «امام خمینی(ره) شخصیت بی همتای نوظهور در قرن 20» به قلم قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های این کشور منتشر شد.

پورمرجان در این مقاله نوشته است: «در هر عصری، شخصیت‌هایی ظهور می‌کنند که در دنیای خود جریان ساز می‌شوند. این شخصیت‌ها هر چقدر اهل تفکر و اندیشه باشند و تجربیات تاریخی داشته باشند و کردار کاریزماتیک در بین مردم داشته باشند، همانقدر می‌توانند در جامعه و زمان خود تأثیرگذار باشند. یکی از این شخصیت‌ها در قرن 20 میلادی، امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران بود.»

نویسنده این مقاله در ادامه، آورده است: «روح الله موسوی خمینی وقتی در سال 1281 هجری شمسی در شهر خمین ایران متولد شد کسی باور نمی‌کرد که روزی بتواند در دنیای سیاسی، دینی و فرهنگی تحولی شگرف و جریانی پویا ایجاد کند. اما تاریخ خیلی از حوادث را به وی نشان داد و از او شخصیتی مبارز، سخت کوش و دینامیک ساخت که توانست در حوزه‌های علمی، سیاسی و دینی تحول بنیادین ایجاد کند و جریان ساز باشد.»

وی در بخش دیگر این مقاله، می‌افزاید: «امام خمینی(ره) فرهنگ را بنیان و اصل تحولات اجتماعی می‌دانست و بر همین اساس بود که در ابتدای انقلاب اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی را ایجاد کرد، تحول در دانشگاه‌ها را کلید زد و توجه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی همواره جزو اولویت‌های رهبری او بود و تاکید می‌کرد که دانشگاه‌ها، انسان می‌سازند.»

رایزن فرهنگی کشورمان در باکو افزود: «امام خمینی(ره) از فرهنگ اسلامی و ایرانی شناخت عمیقی داشت و با توجه به این شناخت بود که چنان تحولی در روح و ذهن مردم کار کرد و ملتی را پدید آورد که انقلاب را متعلق به خودشان می‌دانستند و آن را با تمام وجود حراست کردند. کلمه ملت، مردم، پابرهنگان، محرومان، هرگز از کلام امام حذف نمی‌شد و مردم را مهمترین رکن قدرت می‌دانستند و لذا جمله طلائی وی که فرمود «میزان رأی ملت است» در پیشانی تاریخ دموکراسی دینی در ایران حک شده است.»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا