آذربایجاناخبارایرانعمومی

ینی مساوات تصمیمات جدید ایران درباره غنی سازی اورانیوم را تصمیم خطرناک توصیف کرد

روزنامه « ینی مساوات » چاپ باکو تصمیمات جدید ایران درباره غنی سازی اورانیوم را « تصمیم خطرناک » توصیف کرد و نوشت : « اوضاع منطقه به شرایط ده سال قبل باز می گردد و برای (جمهوری) آذربایجان نیز دوره ای مخاطره آمیز آغاز می شود.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پایگاه اینترنتی « ینی مساوات » نوشت : « آیت الله خامنه ای ، رهبر دینی ایران در سخنرانی خود در مراسم سالروز وفات آیت الله روح الله موسوی خمینی ، رهبر انقلاب اسلامی ایران ، حکومت این کشور را به احیای فعالیت هسته ای فراخوانده است. رهبر دینی با انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته ای امضاء شده در سال ۲۰۱۵ گفت هم تحریم بودن و هم توقف فعالیت هسته ای ایران ، بی معناست.»
ینی مساوات افزوده است : « آیت الله علی خامنه ای به سازمان اتمی ایران دستور داده است در چارچوب توافق هسته ای موجود ، برای دستیابی به ۱۹۰ هزار سانتریفوژ بطور فوری تمهید شود. این ، رسما به معنای به پایان راه رسیدن توافق هسته است. رهبر دینی ایران ، پس از یک ماه به گل ترامپ با گل جواب داد. اکنون می توان وضعیت پیرامون ایران را به مثابه بازگشت به ده سال قبل دانست. پس از آنکه در ۸ مه ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته ای را اعلام کرد، آمریکا برای انعقاد قرارداد هسته ای با شروط جدید با ایران اعلام آمادگی کرد. مایک پمپئو ، وزیر خارجه آمریکا با ارایه ۱۲ پیشنهاد از جمله توقف کامل فعالیت هسته ایران و پایان کمک به گروه های مقاومت اسلام گرا ، سایر مطالبات آمریکا را مطرح کرد. اما، همانطور که انتظار می رفت ایران ای خواسته ها را رد کرده است.»
ینی مساوات با اشاره به راضی کننده نبودن مذاکرات ایران با اروپا درباره برجام افزوده است : « به احتمال زیاد در روزهای آینده ، آمریکا و اتحادیه اروپا و نیز سایر طرف های قرارداد هسته ای، مواضع خود را بیان خواهند کرد. روشن است که اتحادیه اروپا برغم تمایل به حفظ قرارداد هسته ای، نمی تواند در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کند. اخباری مبنی بر خروج شرکت های اروپایی از ایران وجود دارد.»
ینی مساوات افزوده است : « پمپئو ، وزیر خارجه آمریکا گفته است تا شش ماه آینده ، تحریم هایی علیه ایران وضع می شود که در تاریخ بی نظیر است. طبیعی است که این تصمیمات موجب فشارهای سنگین بر تهران خواهد شد. هم اکنون تورم گسترده ای در ایران جود دارد و پول ملی ایران به سرعت در حال از دست دادن ارزش خود است. دوره سخت جدیدی بر منطقه حاکم خواهد شد.»
ینی مساوات افزوده است : « این دوره برای جمهوری آذربایجان نیز که طرح های مشترکی با ایران در حوزه حل و نقل دارد، دشوار خواهد بود . البته، بخاطر همسایگی با ایران، اجبار شدیدی برای پیوستن جمهوری آذربایجان به تحریم های ایران وجود نخواهد داشت. اما، به هر حال طرح های بزرگ با مخاطرات جدی روبرو خواهند شدبعلاوه، دهلیز حمل و نقل با ایران و تجارت ترانزیتی که جمهوری آذربایجان به آن امیدواری زیادی دارد، با مخاطره مواجه خواهد شد. از نظر سیاسی ، فشارهای آمریکا و اسراییل ضد ایران افزایش خواهد یافت و خرابکاری هایی در داخل این کشور خواهد شد. این نیز به معنای دوره ای حساس برای جمهوری آذربایجان استاما، این وضعیت امتیاز مشخصی نیز برای حاکمیت جمهوری آذربایجان را وعده می دهد. دولت واشنگتن تلاش خواهد کرد مناسبات با حاکمیت جمهوری آذربایجان را گرم نگه دارد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا