اردبیل

امام جمعه اردبیل: امر به معروف و نهی از منکر بزرگ‌ترین عنصر صیانتی جامعه است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: عمل به فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر بالاترین صیانت‌بخش جامعه از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های متعدد است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی عصر امروز در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل که با حضور مسئولان و مدیران استانی در اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های جامعه اسلامی عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای سالم‌سازی فضای جامعه است چرا که عمل به این فریضه به عنوان ام‌الفرایض تمام آسیب‌ها، ناهنجاری‌ها و خطرات ناشی از دیگر بسترهای انحراف و انحطاط را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: تلاش همه مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی باید بر این قرار باشد تا فضای سالم تربیتی را به بهترین شکل فراهم آورند چرا که در فضای سالم تربیتی است که بهترین و زیبنده‌ترین نسل‌ها تربیت یافته و تعالی پیدا می‌کنند.

عاملی خاطر نشان کرد: ضرورت دارد با هوشیاری و مراقبت بیشتر جلوی برخی ناهنجاری‌ها و بدحجابی‌ها در مناطق گردشگری، عمومی و ادارات دولتی گرفته شود چرا که زیبنده جامعه ما نیست که برخی‌ها بخواهند هنجارهای عمومی را بشکنند یا نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

این مسئول دسیسه‌های فرهنگی و اجتماعی دشمنان را در به ابتذال کشیدن جامعه اسلامی یادآور شد و اضافه کرد: در برابر این همه هجمه و تهدید باید مراقب بود تا دشمن نتواند ضربه‌ای کاری به نظام اسلامی و حاکمیت دینی آن وارد کند.

وی در ادامه بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر خود بزرگ‌ترین صیانت برای جامعه و مردم بیداری است که سعی می‌کنند با عمل به این فریضه رذیلت‌ها و نازیبایی‌ها را از بین برده و جامعه را به تعادل اخلاقی و رفتاری مناسب سوق دهند. همه باید در این مسیر با رفتار، اقدام و سخن خود نگذاریم که کار خلاف و گناه در جامعه ترویج پیدا کند چرا که هر فرد حتی می‌تواند با اخم کردن از ترویج و اشاعه گناه جلوگیری کند.

عاملی ادامه داد: همین که فردی با نیت خالص و هدف والا در احیای امر به معروف و نهی از منکر در میهمانی فرد گناهکار و صاحب آلودگی حاضر نمی‌شود این خود نوعی اعلام امر به معروف و نهی از منکر و براعت از گناه است.

وی گفت: چنین عمل صیانت‌بخشی در جامعه بزرگ‌ترین ثروت به شمار می‌رود و همه احتیاج داریم که سیستم جامعه به گونه‌ای تعریف و تعبیر شود تا فرد به خود اجازه گناه و آلودگی را ندهد.

عاملی با یادآوری اینکه در این زمینه باید معقول و منطقی عمل کرد، افزود: امروز تمام کارشناسان و صاحب نظران در این جلسه حاضر شدند تا بهترین راهکارها را در صیانت‌بخشی به جامعه در سایه امر به معروف و نهی از منکر ارائه کنند که امیدواریم اراده جمعی بر این تعلق بگیرد تا ریشه مفاسد از طریق احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر خشکانده شود.

این مسئول تصریح کرد: کار فرهنگی با نگاه دولتی یا جریان حاکمیتی به پیش نمی‌رود بلکه کار فرهنگی نیاز به مشارکت و حضور آحاد مردم دارد چرا که هر وقت کار با محوریت مردم انجام شده توفیقات آن نیز بیشتر بوده است.

در این جلسه استاندار اردبیل نیز در سخنانی ضرورت عملیاتی شدن مصوبات ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اردبیل را یادآور شد و خاطر نشان کرد: ما در حد توان و بضاعت خود تلاش می‌کنیم تا بسیاری از شیوه‌ها و برنامه‌ریزی‌های صحیح و اصولی با شایسته‌ترین شکل به سرانجام رسیده و با استفاده از فریضه امر به معروف و نهی از منکر بتوانیم ریشه آلودگی‌ها و گناهان را از جامعه بربندیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا