اردبیل

روسيه و آمريكا هرگز نمي گذارند تا قره باغ آزاد گردد.

امام جمعه اردبیل داشتن روح حماسی، عزت طلبی و ظلم ستیزی را از درس های بزرگ عاشورا دانست.

به گزارش مركز فرهنگي قفقاز، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل، اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان با درایت و عقلانیت شایسته پشت میز مذاکره نشست و تمام مطالبات و خواسته‌های بر حق ملت ایران را مطرح کرد.

وی تصریح کرد:‌ ما در یک مماشات عقلانی میزان غنی‌سازی را تا پنج درصد در حوزه صنعتی نه آزمایشگاهی تقلیل دادیم تا نشان دهیم در کمال صداقت آماده مذاکره و حرکت صلح‌آمیز هستیم اما استکبار جهانی با گذاشتن شرط و شروطی خاص سعی کرد به صداقت و عقلانیت ما اهانت کند.

امام جمعه اردبیل به خواسته‌های غیرقانونی غرب در مذاکرات هسته‌ای از جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: آنها در وهله اول از ایران خواستند تا 20 درصد غنی‌سازی خود را کنار گذاشته و سانتریفیوژ‌های خود را نیز از چرخه تولید خارج کند و در کنار آن کاربرد آب سنگین اراک را تغییر داده و در تولید پلوتونیوم نیز توقف ایجاد کند.

عاملی خاطرنشان کرد: غرب به ایران مهلت داده تا در مدت شش ماه همه این خواسته‌ها را جامه عمل پوشانده سپس برای مذاکره پای میز بیاید که همه این شرط و شروط‌ها برای جمهوری اسلامی ایران غیر قابل پذیرش است.

وی در ادامه سخنان خود به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان در سال 82 به مدت دو سال اشاره کرد و ادامه داد: آنها بعد از دو سال تعلیق نه تنها به وعده خود عمل نکردند بلکه با جسارت کامل اعلام کردند که تعلیق ضمانت‌آور نیست بلکه این تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که ضمانت به بار می‌آورد.

خطیب جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به دنبال این وعده نابجای استکبار جهانی رهبر معظم انقلاب در همان سال دستور دادند تا فعالیت‌های هسته‌ای از سر گرفته شود تا با تکیه بر توان جوانان و قدرت بومی بتوانیم در تولید انرژی هسته‌ای به شکل صلح‌آمیز وارد میدان شویم.

عاملی، خواسته غرب را از طولانی شدن این مذاکرات تلاش برای از بین بردن کانون قدرت در منطقه خاورمیانه و ایجاد فضای امنیتی خاص برای رژیم صهیونیستی توصیف کرد و یادآور شد: آنها بسیار علاقمند هستند تا ملت ایران با کنار گذاشتن تمام فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود وابسته به آنها باشد که این وابستگی و گدایی بسیار خطرناک و فاقد وجاهت عقلی و قانونی است.

وی، پیشنهاد غرب را اهانت‌آمیز و بسیار سبک سرانه توصیف کرد و گفت:‌ تنها راه فراروی ملت ایران برای گذر از این بحران مراجعه به فرهنگ عاشورایی است.

امام جمعه اردبیل افزود: ملت ایران هرگز در برابر خواسته نامشروع استکبار جهانی کوتاه نیامده و هرگز ذلت را نمی‌پذیرد چرا که مولایمان امام حسین (ع) هرگز حاضر نشد دست در دست یزیدیان بگذارد و تمام خواسته‌های آنها را بپذیرد در حالی که همه چیز را می‌توان با تکیه بر فرهنگ ایثار، شهادت و گذشت با عزت تمام به دست آورد.

عظمت کربلا در تبعیت و اقتدا به رهبری صالح است

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌های نماز با بیان درس‌ها، عبرت‌های اجتماعی و فردی عاشورا و آموزه‌های کربلا اظهار داشت: کربلا به ما می‌آموزد که روحیه عزت، ابا و اجتناب از ذلت را همیشه پیش رو داشته باشیم و هرگز تن به خواری، ذلت و خواسته‌های نامشروع دنیوی ندهیم چرا که امام حسین (ع) سید اهل عبا و ضرب‌المثل است.

عاملی تصریح کرد:‌ ما با فرهنگ عاشورایی خود در برابر تمام زیاده‌خواهان و سردمداران خودسر، عاصی‌گرانه ایستادگی کرده‌ایم و هرگز حاضر به پذیرش ذلت و خواری نیستیم.

وی، یکی دیگر از پیام‌های عاشورا را اقتدا به رهبری صالح و تبعیت از شایسته‌ترین هدایت‌گران جامعه توصیف کرد و ادامه داد: امام حسین (ع) امام بر حق را معرفی کرده است که عامل به کتاب قرآن، برپا‌کننده قسط و عدل و همچنین دارای تدین و دینداری به حق است.

خطیب جمعه اردبیل به دو اردوگاه طرفداران امام حسین (ع) و پیروان یزید اشاره کرد و یادآور شد: یکی از درس‌های فردی حادثه کربلا این است که یک شیعه و مسلمان واقعی برای اسباب ظاهری هیچ وقت دنبال استدلال و مهیا کردن شرایط نیست بلکه با روحیه استقامت و حماسی بدون اینکه از خواسته و حقانیت مکتب اسلام تنازل کند در برابر دشمنان ایستاده و از مرگ با عزت در برابر زندگی با ذلت استقبال می‌کند.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از عزاداری بی‌نظیر مردم اردبیل در شهرها و مناطق مختلف و دور شدن از برخی آداب و بدعت‌های نادرست خاطر نشان کرد: مردم آذربایجان نیز برای اولین بار دسته‌های عزاداری در اردبیل و آذربایجان به راه انداختند و با رونقی بی‌نظیر در عزاداری‌های دهه اول محرم شرکت کردند.

وی در ادامه سخنان خود به جوانان عاشورایی و غیرتمند آذربایجان در عزاداری برای مولایشان امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت:‌ هر چند آمریکا و روسیه دست به دست هم دادند تا هرگز آزادی قره‌باغ محقق نشود اما به یقین مردم این کشور می‌توانند با تکیه بر جوانان عاشورایی خود قره‌باغ را آزاد کنند.

خطیب جمعه اردبیل، عزاداری اهل سنت به ویژه منطقه عنبران را قابل وصف و ستودنی توصیف کرد و افزود: اهل سنت با تبعیت از سیره نبی مکرم اسلام که برای امام حسین (ع) عزاداری کرده است بدون اینکه به سخنان کذایی وهابیت گوش دهند در عزای حسینی حاضر شده و با شور و حال خاص در این مراسم شرکت کردند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری خطاب به عزاداران حسینی، تصریح کرد: قدر این گریه کردن‌ها و فهم بردن‌ها از ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) را بدانند و با روحیه ظلم‌ستیزی و تکیه بر رهبریت صالح در حرکت اصلاحی جامعه عزتمندانه حاضر باشند.

وی در پایان خطبه‌های نماز جمعه این هفته با تجلیل از شهدای آزادسازی سوسنگرد، خاطرنشان کرد: بعد از کارشکنی‌های بنی‌صدر با فرمان امام و لبیک رزمندگان این شهر آزاد شد و رزمندگان اسلام افتخاری بس عظیم خلق کردند.

انتهاي پيام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا