آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

اظهار نگرانی مزدوران رژیم صهیونیستی از تاثیر پذیری مردم جمهوری آذربایجان از ایران

دو تن از کارشناسان آذربایجانی در برنامه تلویزیونی «مساوات تی وی» در تشریح اتهامات الهام علی اف به ایران، بر اتخاذ تدابیر ویژه به منظور جلوگیری از تاثیرگذاری مذهبی ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کردند!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این برنامه، ناطق جعفرلی، دبیر اجرایی حزب «رئال» جمهوری آذربایجان گفت: «باید امکان تاثیرگذاری ایران در حوزه دینی در جمهوری آذربایجان بطور کامل از بین برده شود.»

ناطق جعفرلی با اشاره به این که مردم جنوب جمهوری آذربایجان از طریق مراودات و ارتباط با ایران امرار معاش می کنند و از نظر دینی نیز به ایران رجوع می کنند، بر ضرورت به صفر رساندن مراودات مردم این منطقه از جمهوری آذربایجان با ایران تاکید کرد.

در ادامه آذر حسرت، روزنامه نگار نیز ابراز نگرانی کرد که در جمهوری آذربایجان هزاران نفر وجود دارند که با یک فتوا از ایران حرکت می کنند.

آذر حسرت گفت: «باید مسایل تالش ها و لزگی ها و آوارها و تات های جمهوری آذربایجان باید توسط دولت این کشور حل شود تا به ایران و روسیه روی نبرند.»

ناطق جعفرلی نیز گفت: «باید تدابیری اتخاذ شود که مردم کل مناطق جمهوری آذربایجان با همدیگر مراوده داشته باشند و همه اقوام در هم بجوشند و ادغام شوند و همه مسایل مناطق مختلف کشور و بخصوص شمال و جنوب، متکی به حل از طریق پایتخت نباشد. ما باید تلاش کنیم که از شمال و از جنوب ، یعنی از روسیه و ایران نتوانند در مسایل قومی و مذهبی به جمهوری آذربایجان تاثیر بگذارند. باید کاری کرد که نتوانند با یک فتوا آذربایجان را بازی دهند.»

آذر حسرت گفت: « در جمهوری آذربایجان کسانی که ایران ایران می گویند، بیش از حد، زیاد است. اما، شمار کسانی که روسیه می گویند، مگر چقدر است؟ در روزهای جنگ دوم قره باغ نیز صرفا به زور حکومت، شماری از افراد را جمع کردند که با حمل پرچم های روسیه در خیابان های باکو حرکت و از روسیه حمایت کردند. اما، امکان تاثیرگذاری ایران در میان مردم وجود دارد. وقتی ایران فتوا می دهد، قشر مشخصی در جامعه وجود دارد که به پا می خیزد. »

آذر حسرت، حضور شماری از بانوان محجبه جمهوری آذربایجان با چادر مشکی بر سر مزار شهدای خود در روز 27 سپتامبر را حرکتی از جانب ایران تلقی کرد که برای نمایش تاثیر دینی ایران در جمهوری آذربایجان و به عنوان «جوابی با فکر ساده و عامیانه» به سخنان الهام علی اف علیه ایران انجام شده است!

ناطق جعفرلی نیز درباره ابزارهای تاثیر گذاری و فشار روسیه بر جمهوری آذربایجان هشدار داد و گفت: « روسیه نیز ابزارهای مشخص و خاص خود را برای تاثیرگذاری بر جمهوری آذربایجان دارد که وجود یک میلیون مهاجر آذربایجانی در روسیه و ترس باکو از اخراج اینها از روسیه، از ابزارهای روسیه است. همچنین مراودات تجاری و وابسته بودن صادرات برخی اقلام کشاورزی مثل گوجه فرنگی جمهوری آذربایجان به بازار روسیه، از ابزارهای مسکو است که باید از دستش گرفته شود. »

آذر حسرت گفت: « خطرناک ترین جریان های تجزیه طلبی قومی علیه جمهوری آذربایجان در مسکو فعالیت می کنند. گرچه مردم تالش و لزگی و سایر اقوام به جمهوری آذربایجان وفادار هستند، اما روسیه هر از گاهی برخی جریان های فعال تجزیه طلب را از مسکو به حرکت در می آورد.»

ناطق جعفرلی با اشاره به این که دیپلمات های آمریکایی، موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان در میان روسیه و ایران را بدبختی بزرگی برای آذربایجانی ها می دانند گفت باید راه هایی پیدا کنیم که از این بدبختی جغرافیایی خلاص شویم!

دبیر اجرایی حزب رئال خواستار اتخاذ راهبردی برای خارج شدن نیروهای صلح بانی روسیه از قراباغ در سال 2025 شد و گفت باید بدانیم که ارمنستان یقه خود را از دست تجزیه طلبان ارمنی قره باغ خارج کرده و مسئولیت این مسئله را کلا به روسیه واگذار کرده است و روسیه تمامی امور از جمله بودجه این جدایی طلبان را به عهده گرفته و از ابتدای امسال نیز تاکنون 300 میلیون روبل برای جدایی طلبان قره باغ هزینه کرده است. اکنون باید دید که آیا حکومت، راهبردی برای خارج شدن نیروهای صلح بان روسیه از قره باغ تهیه کرده است یانه؟

گفتنی است اخیرا الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان برای بدبین کردن مردم این کشور به ایران که همواره در رسانه های این کشور دنبال می شود، ایران را به بی احترامی به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان متهم کرد و برگزاری مانور نظامی هشدار دهنده به حضور نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در نواحی جنوبی منطقه قره باغ را مانوری بر ضد جمهوری آذربایجان قلمداد کرد!

طی یک سال اخیر درپی احساس پیروزی جریان پان ترکیسم و وابسته به صهیونیسم در جنگ دوم قر ه باغ، تبلیغات و سناریوهای حکومت جمهوری آذربایجان برای تشدید بدبینی و خصومت ورزی علیه ایران، طی یک سال اخیر به شدت افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا