آذربایجاناخبار

اظهارات سفیر آذربایجان در واشنگتن درخصوص هواپیماهای خریداری شده از آمریکا

روزنامه پرتیراژ “Daily Herald” که در ایالت واشنگتن به چاپ می رسد، مقاله ای را در ارتباط با الین سلیمان اف، سفیر آذربایجان در آمریکا به چاپ رسانده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آذرتاج، در این مقاله که موضوعاتی چون خرید هواپیما از شرکت بوئینگ توسط آذربایجان و روابط سیاسی، اقتصادی میان واشنگتن و باکو سخن به میان آمده نوشته شده است: آذربایجان به عنوان شریک راهبردی ایالات متحده آمریکا در دریای خزر رفته رفته به مرکز حمل و نقل جاده تاریخی ابریشم در حال تبدیل شدن است. به طوری که سفارش خرید ۱۰ عدد هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-Max 8 توسط شرکت  “Silk Way Airlines” گواهی بر این ادعا می باشد.

مراحل ساخت و تولید این هواپیماها در کارخانه شرکت هواپیمایی بوئینگ شهر رنتون ایالت واشنگتن آمریکا انجام خو.اهد گرفت.

جمهوری آذربایجان در کنار ایجاد فرصت های اقتصادی و ایجاد ثبات در تامین انرژی در مبارزه با تروریسم و فراهم کردن صلح و ثبات در مناطق مختلف جهان با آمریکا همکاری دارد.

به گفته سفیر آذربایجان در واشنگتن، قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ امنیت شغلی ۱۲ هزار کارگر کارخانه رنتون را تضمین خواهد کرد. بر کسی پوشیده نیست که امروزه فعال کردن بازار صادرات هواپیماهای پهن پیکر از طریق آذربایجان، شرایط لازم جهت مقابله با اختصار در بکارگیری کارشناسان و نیروی کار متخصص شرکت بوئینگ را فراهم می کند.

در این مقاله آمده است:  خرید هواپیماهای بوئینگ سومین سرمایه گذاری کلان جمهوری آذربایجان قلمداد می شود.

این در حالی است که شرکت “Silk Way” آذربایجان در سال ۲۰۱۵ از کارخانه ۲۰ هزار نفری شهر اورت سه فروند هواپیمای “Boeing 747-8” خریداری کرده است. در همین سال بزرگ ترین شرکت هواپیمایی آذربایجان نیز با نام خطوط هوایی آذربایجان، اولین هواپیمای “Boeing 787 Dreamliner” خود را تحویل گرفته است. این هواپیما در شرکت کارولینای جنوبی ساخته شده است. شرکت هواپیمایی خطوط هوایی آذربایجان هم اکنون دیگر با در اختیار داشتن این هواپیما امکان پرواز مستقیم از باکو تا واشنگتن و بالعکس را فراهم کرده است.

توسعه همکاری های آذربایجان و آمریکا در دیگر بخش ها نیز ادامه دارد. جمهوری آذربایجان پس از وقوع حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱، اعلام آمادگی خود جهت مبارزه با تروریسم در آمریکا را در عرض ۲۴ ساعت اعلام و امکان نشست و برخاست هواپیماهای آمریکایی را در حریم هوایی خود فراهم کرده است.

به گفته سلیمان اف، آذربایجان در مبارزه با تروریسم، تسلیحات اتمی و تجارت غیرقانونی مواد مخدر با آمریکا و متحدانش همکاری های تنگاتنگی دارد. آذربایجان در هر روز بیش از یک میلیون بشکه نفت را از طریق دریا به اروپا صادر کرده که در این بین سهم اسرائیل از این مقدار بیش از ۴۰ درصد می باشد.

آذربایجان هر ساله ۱۶ میلیون مترمکعب گاز را وارد شبکه جدید خطوط انتقال دهلیز گاز جنوب خواهد کرد تا بدین طریق نقش عمده ای در تامین امنیت انرژِ اتحادیه اروپا و تثبیت بازارهای انرژی ایفا نماید.

در ادامه این مقاله گفته شده است: اهمیت نقش آذربایجان در ساختن پل های دوستی میان جهان اسلام و ایالات متحده آمریکا کمتر از ساخت و تولید پالایشگاه های نفت نبوده است. آذربایجان به عنوان یک کشور نمونه توانسته است مدل فرهنگی از کثرت گرایی و آزادی اعتقادات را در میان سایر ادیان از قبیل مسلمانان، مسیحیت و یهود را ارائه نماید. به طوری که بیش از ۳۰ هزار جمعیت یهودی طی ۱۴۰۰ سال گذشته توانسته با صلح و دوستی در میان مسلمانان زندگی کنند.

آذربایجان با عضویت در سازمان ها و تشکل های اروپایی از جمله سازمان امنیت و همکاری اروپا همچنین سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی که بیش از ۵۶ کشور مسلمان در آن عضویت دارند، توانسته در برپایی و ایجاد حس اعتماد احترام متقابل ایفای نقش کند.

سفیر آذربایجان در انتهای مقاله می نویسد: آذربایجان می کوشد تا با برقراری روابط صمیمی با آمریکا، اسرائیل، اتحادیه اروپا و کشورهای مسلمان فضای مجادله و تفرقه را به گفتگو و مذاکره تبدیل نماییم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا