آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

استقبال گسترده روس‌ها از مراسم نوروز ایرانی

مراسم افتتاحیه «روزهای فرهنگ و هنر ایران در مسکو» به مناسبت فرارسیدن نوروز 1401 با استقبال چشمگیر روس‌ها مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «روزهای فرهنگ و هنر ایران» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری اداره‌ کل همکاری‌های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز اسلامی مسکو، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، انستیتو هنرشناسی روسیه، کتابخانه ادبیات خارجی مسکو، کنسرواتورار چایکفسکی و پلتفرم کولتور.‌اف متعلق به وزارت فرهنگ روسیه در حال برگزاری است.

این رویداد فرهنگی با برپایی نمایشگاه آثار فاخر هنر اسلامی در مرکز اسلامی مسکو از جمعه ۲۷ اسفند آغاز شد و با اجرای کنسرت موسیقی سنتی گروه «سروش مولانا» و برپایی نمایشگاه صنایع دستی پنج هنرمند دانشگاه هنر اسلامی تبریز در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو ادامه یافت.

همچنین، علاوه بر حضور پرشمار در سالن‌ برگزاری، پخش مستقیم آن از کانال وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه بیش از ۱۳۴ هزار بازدیدکننده داشت.

در مراسم افتتاحیه «روزهای فرهنگ و هنر ایران»، دانشجویان زبان فارسی دانشگاه زبانشناسی مسکو عناصر سفره هفت سین را روی سن آورده و همزمان ماریا گن، مدیر مرکز آموزش زبان فارسی رایزنی فرهنگی، توضیحاتی درباره هر کدام از این عناصر برای مخاطبان ارائه کرد.

سپس، کاظم جلالی، سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه در سخنانی، ضمن برشمردن برخی از سنن عید نوروز، به تازه شدن دیدارها در این عید به عنوان یکی از اصلی‌ترین سنت‌ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون نیز برگزاری این مراسم موجب گردآمدن دوباره علاقه‌مندان به فرهنگ ایرانی و فرهنگ نوروز در کنار یکدیگر شده است.

وی در ادامه، غنیمت شمردن لحظات و ارج نهادن به فرصت‌ها به عنوان یکی دیگر از مفاهیم مورد تأکید در نوروز دانست و گفت: انسان باید از خوف آینده و حسرت گذشته خود را آزاد کرده و در زمان حال از عمر خود بهره ببرد.

برگزاری کارگاه‌ هنرهای ملی و صنایع دستی در روزهای فرهنگ و هنر ایران

مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز با اشاره به اینکه نوروز در گستره جغرافیای ایران فرهنگی در کشورهای متعددی گرامی داشته می‌شود، گفت: سنت‌های نوروز ریشه در حکمت ایرانی دارد و پیوند این سنت‌ها با توصیه‌های دین مبین اسلام موجب شد در فراز و فرودهای تاریخی این عید باستانی تا به امروز پابرجا بماند.

احمدوند افزود: در روزهای فرهنگ و هنر ایران، علاوه بر افتتاح نمایشگاه دائمی آثار فاخر هنر اسلامی در مرکز اسلامی مسکو، پنج هنرمند برجسته دانشگاه هنر اسلامی تبریز نمایشگاهی از هنرهای ملی و صنایع دستی شامل فرشبافی، معرق، چرم، جواهرسازی، سرامیک و سفالگری را در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو برپا می‌کنند. این هنرمندان کارگاه‌هایی را در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو و انستیتو هنرشناسی وزارت فرهنگ روسیه برگزار می‌کنند.

وی گفت: گروه موسیقی سنتی سروش مولانا که از گروه‌های نامدار موسیقی ایرانی است و تجربه‌های متعدد بین‌المللی در کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، پرتقال، ژاپن و بلاروس دارد در افتتاحیه روزهای فرهنگ و هنر ایران ما را مهمان نوای دل انگیز موسیقی ایران خواهند کرد.

احمدوند اضافه کرد: هنرمندان این گروه علاوه بر اجرای موسیقی در جشن سال تحویل دانشجویان ایرانی مقیم مسکو و جشن ایرانیان مقیم در روز اول فروردین، کارگاهی را در کنسرواتوار چایکفسکی برای اساتید و دانشجویان موسیقی برگزار می‌کنند.

در ادامه این مراسم، مهدی آقابیگی مجری، سرشناس تلویزیون ایران قطعاتی از اشعار نوروزی حافظ و سعدی را با همراهی موسیقی برای حاضران قرائت کرد و گروه موسیقی سنتی سروش مولانا به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال مخاطبان و تشویق‌های مکرر آنها روبرو شد.

بازدید از نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان تبریزی نیز، پایان بخش مراسم افتتاحیه بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا