آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومینخجوان

استفاده از جاده مرزی ایران برای تبلیغ طرح ضدایرانی «دالان زنگزور»

یکی از مسافران آذربایجانی جاده مرزی ایران به نخجوان، از مسیر کوهستانی طرح به اصطلاح «دالان زنگزور» فیلمبرداری و آنرا در یوتیوب منتشر کرد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مسافر یک اتوبوس مسافری در مسیر نخجوان به جمهوری آذربایجان در حین عبور اتوبوس از جاده هموار و بی دردسر ایران به موازات رود ارس در جوار مرز مشترک ایران با ارمنستان، با تصویربرداری از کوه های صخره ای و صعب العبور جنوب ارمنستان در شمال رود ارس، از مسیر طراحی شده برای به اصطلاح «دالان زنگزور» ( دالان تورانی ناتو) تصویر گرفته و در یوتیوب منتشر کرده است.

این مسافر تصویربردار بر روی تصاویر ضبط شده، توضیحاتی با این مضمون می دهد: قرار است جاده زنگزور از آن کوه ها و صخره های صعب العبور احداث شود! قبلا (در زمان شوروی) از زیر این کوه ها برای عبور خط آهن تونل حفر شده است! من توفیق یافته ام که از داخل اتوبوس، در حین عبور از جاده ای که در اراضی ایران است، این تصاویر را بگیرم! آن طرف (استان سیونیک در جنوب ارمنستان)، اراضی تاریخی ماست که به زور از دستمان گرفته شده است. این طرف (استان آذربایجان شرقی) هم گرچه اکنون در ترکیب ایران است، اراضی تاریخی آذربایجان خودمان است! در آن طرف (ارمنستان) پرچم های نیروهای مرزبانی روسیه دیده می شود و اصلا به پرچم ارمنستان برخورد نکردیم. ارمنستان توان تامین امنیت این اراضی را ندارد!

اکنون این سوال مطرح است که علت عناد ورزی سردمداران باکو در تاکید بر طرح دشوار و جاه طلبانه ساخت «دالان تورانی ناتو» به جای استفاده از مسیر هموار و نزدیک تر «جاده مرزی ایران» به سوی نخجوان چیست؟! سردمداران باکو و مردم عادی جمهوری آذربایجان طی سه دهه موجودیت این جمهوری، به راحتی و با امنیت کامل و حتی بدون پرداخت هزینه عبور از جاده ایران، به نخجوان تردد کرده اند و اکنون سردمداران باکو به جای قدردانی بخاطر این نیکی ایران، در حال اجرای طرحی هستند که مراکز صهیونیسم و پان ترکیسم با هدایت و طراحی آمریکا و ناتو بر اجرای آن تاکید دارند!

حتی هنوز هم از راحتی و آزادی تردد در جاده ایران، برای تصویربرداری و تبلیغ طرح ضدایرانی «دالان زنگزور» استفاده می کنند! بسیاری از مردم و آگاهان در جمهوری آذربایجان می گویند: «دالان زنگزور» حتی در صورت تامین امنیت آن توسط نیروهای نظامی روسیه، برای تردد مردم جمهوری آذربایجان به نخجوان مسیر مناسبی نخواهد بود و بخاطر خصومتی که با ارمنستان جود دارد و پس از جنگ دوم قره باغ نیز این خصومت بسیار شدیدتر از گذشته شده و دشمنی ترک ها با ارامنه نیز بر آن افزوده شده است، احتمال اینکه خودروهای عبوری در این مسیر (در صورت محقق شدن ساخت جاده و احیای راه آهن به اصطلاح زنگزور در جنوب ارمنستان)، مورد حمله ارامنه تندرو واقع شوند، خیلی زیاد است و جان مردم جمهوری آذربایجان به خطر خواهد افتاد! آیا صلاح است که جان مردم جمهوری آذربایجان بخاطر مطامع سیاسی و جاه طلبی شخص الهام علی اف و رجب طیب اردوغان و اهداف نظامی ناتو و دسیسه های رژیم صهیونیستی و انگلیس در منطقه به خطر بیفتد؟ عبور از چنین مسیری حتی در صورت برقراری صلح کامل میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، نه از جنبه صرفه اقتصادی و نه از جنبه امنیت و آسایش مسافران و نه از نظر زمان لازم برای مسافرت و نه از نظر فرهنگی، برای مردم جمهوری آذربایجان به صرفه نیست. زیرا، مردم عادی جمهوری آذربایجان به هنگام عبور از جاده ایران به سوی نخجوان، علاوه بر استفاده از مناظر و زیبایی های طبیعی و مشاهده جریان رود ارس، از مراودات فرهنگی و گفتگو با مردم ایران نیز بهره مند می شوند و نیازهای انسانی خود را نیز برآورده می کنند که در صورت جایگزینی جاده ای زیرزمینی از تونل های زیر کوه های بلند جنوب ارمنستان، مسافران نخجوان از چنین مواهبی هم محروم خواهند شد تا حاکمیت، مطامع صهیونیسم و پان ترکیسم و انگلیس را در منطقه اجرا کند!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا