آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغویژه

استاد دانشگاه فرهنگیان اردبیل: مناقشه قره باغ آتش زیر خاکستر است و ما با پایان منازعه مواجه نیستیم

دکتر بهنام صحرانورد: اگرچه نشست سه جانبه در مسکو منجر به آتش بس شده است، اما مشخص نیست منجر به پایان منازعه شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، بعد از ظهر شنبه، نشست علمی بررسی “آخرین تحولات مناقشه قره باغ” به میزبانی مرکز فرهنگی قفقاز و با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه علوم سیاسی، روابط بین الملل  و حقوق بین الملل برگزار شد.

در این نشست، دکتر بهنام صحرانورد استاد دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه منطقه قره باغ همواره با چالش مواجه بوده و این جدال بی پایان بعد از دهه 80  تداوم یافته و به مدت چهار سال دو کشور وارد جنگ شدند، اظهار داشت: در نهایت جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان 20 درصد از خاک خود را از دست داد، به رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز کمک‌های متعددی در آن مقطع داشت.

دکتر صحرانورد با تاکید بر اینکه از 6 مهر مجددا جنگ در این منطقه آغاز و دیشب آتش بس اعلام شده است، افزود: بررسی نقش کشورهای همسایه از جمله ایران و ترکیه در این مناقشه و همچنین پیامدهای ورود نیروهای مزدور و تندرو در این ماجرا ضروری است.

وی همچنین گفت: اگرچه نشست سه جانبه در مسکو منجر به آتش بس شده است، اما مشخص نیست منجر به پایان منازعه شود. باید مسائل عمیقا بررسی شده و مواضع کشورها مورد تحلیل قرار گیرد.

این کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه از طرف سازمان ملل چگونگی اتمام مناقشه به گروه مینسک واگذار شده است، افزود: این موضوع بیشتر منجر به بحران بوده و گره ای گشوده نشده است.

دکتر صحرانورد همچنین گفت: به نظر می رسد مناقشه به سمت خاموشی می‌رود، اما به اعتقاد کارشناسان مناقشه قره باغ آتش زیر خاکستر است و ما با پایان منازعه مواجه نیستیم.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا